Jump to content

Rusten fortøyingspåle: tips til nødhjelp?

baatMM

Recommended Posts

Du kan begrense rusten noe ved å pensle med owatrol. Men det som er like viktig for at bolten ikke skal knekke er at du får angrepspunktet for belastning lengst ned mot fjellet. Det kan du løse ved å smi en kort løftestropp eller løkka på et kraftig tau helt nederst på bolten. Stroppen eller taustumpen kan bare henge på bolten, og så fortøyer du i den istedenfor rett i bolten. Så kan du jo dynke renneløkka med owatrol også med gjevne mellomrom, da holder du vannet unna slik at det stopper å ruste.

Mange takk for tips, tenker jeg prøver owatrol

tja, neppe noen tiår til - den er ikke mer enn ca 10 år gammel og har blitt betraktelig tynnerer allerede. Rundt omkring står noen tynnere og veldig veldig mye eldre påler, disse holder seg tilsynelatende langt bedre - mon tro hva forfedrene behandlet de med. Kanskje oppvarming og linolje!

owatrol alene holder ikke så lenge. Det bør tenkes på som en grunning. Jeg pleier å gjøre dette:
først owatrol. ha på mer hver 6. time eller så til rusten er mettet (overflaten forblir blank) deretter 50/50 owatrol og benga ett strøk. Så et strøk eller to med 80% benga 20% owatrol. Du kan også erstatte benga med andre typer oljemaling. Hammerlakk for eksempel. Nederst mot fjellet ville jeg brukt rå kaldpresset linolje. Den trekker nedover og konserverer. Tørker aldri og fortrenger på sikt vannet. Fyll på hver sommer eller ved behov.

Owatrol er forøvring et merke og de har mye forskjellig. Produktet du er ute etter heter Owatrol Olje.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...