Jump to content

Oljeblanding Mercury 3,3 hk


Steihy

Recommended Posts

Synes jeg var heldig som fikk tak i en pen Mercury 3,3 hk (totakter) fra 2006 til seilbåtjolla. 12,5 kg er perfekt for en gammel skrott som seiler alene. 

 

Men, litt forvirret: De manualene jeg har funnet på nettet anbefaler 2% oljeblanding. På motoren står imidlertid en instruks på et klistremerke om å bruke 1 %. Forrige eier brukte 1 %.

 

Min standard mo vil være å følge manualen. Det er imidlertid litt vanskelig å finne årstall på de forskjellige - denne motoren ble produsert i maaange år - og være helt sikker på at jeg har funnet riktig manual. Og klistremerket ser litt "offisielt ut...

 

Så - noen som vet? 1 eller 2 %?

 

Og dersom 2 er riktig, hva er konsekvensen av at det har vært bruk 1? Noe jeg bør sjekke?

20220521_184137.jpg

Link to post
Share on other sites

På klistremerket står det også TC-W3, som er en spesifikasjon for 2T olje.

Dersom lappen er autentisk, så ville jeg tolket den slik:

Dersom du bruker 2T olje som tilfredsstiller TC-W3, så kan du kjøre 1%.

Vil ikke anbefale deg å bruke en dårligere 2T olje, selv om du har "noe stående"

 

Kjører du mye "full fart" kan det ha noe for seg å gi den 1.5%. 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange småmotorer fikk anbefalt 1% før. Jeg tror de satte opp til 2% fordi folk ikke var nøye nok med å måle når de blandet. Jeg har kjørt mine på anbefalt 1% uten problemer. F.eks. Johnson 4hk har vært i familiens eie siden ny i 1980 og alltid gått på 1%.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 2 timer siden:

Mange småmotorer fikk anbefalt 1% før. Jeg tror de satte opp til 2% fordi folk ikke var nøye nok med å måle når de blandet. Jeg har kjørt mine på anbefalt 1% uten problemer.

Der tror jeg du har et veldig godt poeng.

Det er utrolig stor forskjell på måleunøyaktighet om en bruket et vanlig "litersmål" fra kjøkkenet vs bruke et lab mål som er 20mm i diameter til å måle opp en desiliter 2t olje...

 

Har sett folk som bare fyller opp den integrerte tanken på småmotorer med bensin og heller en klunk med 2T olje etterpå :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...