Jump to content

Kva synst du om denne gjennomføringa til kjølevatnet til motoren?

Storseien

Recommended Posts

Hadde planer om å bytte gjennomføringa i år, men den er jo støpt totalt fast med glassfiber så nå tenker eg å heller ta det ein annen gang. Eg har dunka til gjennomføringa med ei litt kraftige fjøl å den virker solid. Har også knept litt med fingrene på den stussen som slangen går innpå, å den ble hvertfall ikkje til pulver. Den var faktisk ganske hard å stabil, sjølv om den ser forferdelig ut. Kva tror dere? Holder eit år til eller?

05B41259-E78D-486F-B930-AA71D140673D.jpeg

71722763-2790-4327-9B18-E29E27C3D790.jpeg

Synes den markante rødfargen i toppen av slangepåføringen så litt skummel ut. Typisk farge når metallet begynner å bli sprøtt. Hadde det vært min båt, ville jeg byttet. Evnt ta en liten tang med litt kraft og se om du klarer å knekke av en bit. En frisk gjennomføring vil ikke gi seg.

Den hadde jeg byttet asap. Og med et godt blad for kapping av stål på multisag er den demontert på 2 min. Kapp langs bunnen slik at du får vekk gammel støp, når den er borte, sliper du overflaten jevn (bruk en gammel/billig støvsuger mens du kapper og sliper) og monterer ny. Kan ikke forstå hvorfor de pleide å støpe gjennomføringer fast før...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Den der har jo blitt rød i godset. I min verden hadde det eneste riktige vært å få skiftet den ut, selv om den er støpt fast og det er litt jobb. Klart, den kan leve noen år til, men den kan også ryke i løpet av sommeren, sånn kjapt vurdert ut fra bildene. Tar du sjansen å sove om bord med såpass usikker gjennomføring? Hos meg var det gjennomføringer og ventiler som så lignende ut som den på bildene dine. Der knakk et par av dem tvert av da jeg tok litt tak (ja, blant annet på grunn av relativt voksen egenvekt blir det fort litt moment når jeg tar tak i ting), så da skiftet jeg ut alle 11 gjennomføringene. En del arbeid var det jo, men veldig betryggende å vite at det i alle fall ikke er dem som skal svikte meg når jeg ligger og sover om bord.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Slangenippelen har jo flere små brudd/avskallinger mot tuppen og bruddflatene er røde, og den ‘svetter’ salt i gjennom gjengene. Få skiten ut. Ikke prøv å skru, bare kapp og splitt den, og bank den ut.

Gjorde nettopp samme jobb selv. Slangenippel begynte å svette salt ila vinteren. Innsida var kun rød kjeks med ca 0.5 mm messing ytterst. Resten av ventil så bedre ut, men det var nok for meg. Virker som om det har oppstått et eller annet elektrolytisk fenomen og at saltsvettingen er en indikasjon på det.

Resterende gjennomføringer var fine og blanke inni så de fikk stå, men jeg har nå bondet alle sammen mot 1/2 kg elektrode som er bondet mot kjøljern/propellaksel. Og fått på plass etterlengtet ekstra ventil for enkel konservering (ja den er lukket nå, og oppkoplet til slange som er stroppet fast med enden godt over vannlinja 😁)

D1F363EE-BA91-40CA-90B7-9F126B1A16BA.jpeg

5B0F3A1D-9638-4073-8031-C50CD3D0861F.jpeg

46DBC56F-3A8C-4138-928C-3A3BC9112B09.jpeg

C9A63B10-1BC2-4744-82A5-9E1B396684CA.jpeg

Svart (redigert)

Tusen takk for svara eg har fått i denne tråden. Går med tanker om å selge båten, så tenkte å opplyse ny eiger om at den bør byttes. Men visst det ikkje er alt for mykje hokus pokus så kunne eg vel bytta den sjølv og ja. Har googlet meg frem til at det er ein god ide å kappe vekk den delen som står inntil skroget på utsida, å skubbe gjennomføringa inn i båten. Så det var egentlig planen helt til eg oppdaga at den var støpt fast med glassfiber fra innsida, å eg mista litt motet.

Redigert av Storseien (see edit history)

Du ber om meninger om gjennomføringen, men du har jo ikke lagt ut bilde av den :wink:

Slangenippelen og kuleventilen er søppel, men tilstanden til gjennomføringen er det ikke mulig å si noe om ut bildet. Det er ikke umulig at gjennomføringen er av messing eller bronse av førsteklasses sjøvannsbestandig kvalitet og like god som ny.

Hjalp nylig en bekjent med en ventil og nippel som så slik ut. Skrudde også ut gjennomføringen for å bytte den. Men den var like fin, så den monterte vi bare tilbake. 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Absolutt et bra poeng, men jeg ville gått mer nøye til verks og pusset toppen av stussen lett så ser du hvor mye som nå er rød kjeks og hva som er gjenværende messing, Ref skrekkbilder jeg la ut. Er det blankt når du skraper på innsida så er det sikkert fint

Det var lurt. Det skal eg gjere. Takk for tipset

Ser ikke ille ut, men bildet er ikke godt nok til å si det sikkert. Gjør i alle fall som @Fantino sier over her. Innvendig kan du feks. ta ei halvrund fil og legge på et smergelpapir. Så pusser du deg inn på blank messing. Dersom du har groptæringer, eller messingen er rødfarget, må du bytte gjennomføringen også. 

Hulda skrev On 22.5.2022 at 5.03:

Hva jeg synes om den gjennomføringen? Bånn i bøtta. 

Merk at det har forekommet lekkasjer på disse plastslangene hvis de blir utsatt for vibrasjon.

Mener du at man bør bruke noe annet? Har selv slikke på vanninntak til do og i vask o.l har aldri opplevd lekasjer.

Enig med resten her. Den bør byttes.

Byttet nettopp alle mine fire vanninntak. Egentlig en ganske kurant jobb. Byttet til trudesign. Brukte vel totalt 2 timer på alle fire.

Brukte en tykk "kappskive" på vinkelsliper. slipte ned gods som stakk ut på utsiden. Banket inn resten.

Ble en todagersjobb da jeg brukte fortykket epoksy for å støpe fast gjennomføring på utsiden. Dagen etterpå skrudde jeg av mutter og skive fra innsiden og tok tek7 rundt kant på innsiden før jeg igjen skrudde det sammen. Monterte kran og stuss samme dag med locktite 5331. Mange som mener dette er overkill, men ble potte tett, så er kjempefornøyd.

Vittig skrev 9 minutter siden:

Enig med resten her

Jeg er enig med Komodo. Vi vet ingenting om gjennomføringen.

Det er tre forskjellige kompnenter her: en slangenippel som er søppel, en kulekran som ser svært tvilsom ut og en ukjent skroggjennomføring. Jeg ville byttet de to første, hvilket bør være ganske enkelt. Og så ville jeg sjekket gjennomføringen før jeg bestemmer meg for eventuelt å bytte den . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

52 minutes ago, NilsPils said:

Jeg er enig med Komodo. Vi vet ingenting om gjennomføringen.

Det er tre forskjellige kompnenter her: en slangenippel som er søppel, en kulekran som ser svært tvilsom ut og en ukjent skroggjennomføring. Jeg ville byttet de to første, hvilket bør være ganske enkelt. Og så ville jeg sjekket gjennomføringen før jeg bestemmer meg for eventuelt å bytte den . .

Da er vi uenige. Det kan hende gjennomføring er ok, men må bruke mye makt for å få det fra hverandre. Da er det en viss risiko for å skade fuge til gjennomføring. Det er også vanskelig å forvisse seg om at gjennomføring er helt ok. Jeg ville byttet alt først som sist. Det er ikke en så stor jobb. Materiell koster heller ikke all verdens. På toppen av det hele kan man også si ved et evt. salg at gjennomføringen er ny.

Redigert av Vittig (see edit history)
Vittig skrev 3 minutter siden:

må bruke mye makt for å få det fra hverandre.

Det ser ut som om trådstarter klarte helt greit å skru av ventilen. Og du mener vel ikke på fullt alvor at gjennomføringen har blitt utett av den operasjonen fordi fugingen har tatt skade? 

Vittig skrev 5 minutter siden:

Det er også vanskelig å forvisse seg om at gjennomføring er helt ok.

TS har fått tips om hvordan han kan sjekke dette. 

15 minutes ago, Komodo said:

Det ser ut som om trådstarter klarte helt greit å skru av ventilen. Og du mener vel ikke på fullt alvor at gjennomføringen har blitt utett av den operasjonen fordi fugingen har tatt skade? 

TS har fått tips om hvordan han kan sjekke dette. 

Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver ikke at den har blitt utett. Jeg skriver at dette vet man ikke. Det kan man ikke vite. Man vet heller ikke tilstanden på fugen før man gjorde noe som helst. Div. tetningsmiddel blir også dårlig over tid.

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke tar gjennomføringen samtidig. Det er helgardering. Da vet man med sikkerhet tilstand på gjennomføring. Ved evt. overgang til kompositt så trenger man heller ikke ta hensyn til spenningsrekka.

Redigert av Vittig (see edit history)
Vittig skrev 1 time siden:

Jeg skriver ikke at den har blitt utett. Jeg skriver at dette vet man ikke. Det kan man ikke vite.

Vet og vet fru blom.

Denne gjennomføringen har blitt limt fast, skrudd fast, og deretter støpt fast. Så sant TS ikke har brukt dynamitt for å få av krana, så har ikke gjennomføringen blitt utett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...