Korsfjord Startet 22.Mai.2022 Del på Facebook Startet 22.Mai.2022 (redigert) Hei. Jeg kjøpte båten for to år siden, og under vårpussen i fjor merket jeg at det gamle bunnstoffet hadde dårlig vedheft mot bunnen. Med litt forsiktig skraping datt det av inn til bar gelcoat, altså: båten har aldri blitt primet. Jeg fikk ikke gjort noe med det i fjor, men nå ta jeg en større sjau under vannlinjen. Fjerner både bunnstoff og korrodert sliteskinne under kjølen, før ny priming. Spørsmålet er: må ALT bort før priming? At løs maling skal vekk er selvsagt. Men det opprinnelige laget med bunnstoff (blått) har "farget " gelcoat en del. Forsvinner nok med mye pussing, men er det nødvendig? Dette står sikkert på primerboksen, men har ikke kjøpt inn enda, og vil gjøre mest mulig forarbeid før jeg får kjøpt sakene. Redigert 22.Mai.2022 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.Mai.2022 Del på Facebook Svart 22.Mai.2022 Det finnes også bunnstoff fjernere du kan smøre på for å løse opp det som ikke løsner lett med skrape. Alt må nok ikke bort, det blir sikkert godt nok hvis du matter ned kantene og sånt på det som ligger igjen. Men har du tida anbefaler jeg å gjøre så godt forarbeid du bare kan, du har igjen for det senere om du beholder båten mer enn 2 sesonger Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.Mai.2022 Del på Facebook Svart 22.Mai.2022 Bunnstoffjerner funker dårlig. Prøv heller tapetklister, kaustisk soda og vann. Kost på ,vent en time eller mer. Prøv å skrape, går det av, så bruk høyttrykksspyeler. Ferdig. Det er flere tråder om det her på BP. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Korsfjord Svart 22.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2022 Jeg har brukt en slik blanding, slik du beskriver, brukte høytrykkspyler med roterende dyse for å spyle av. Det tok mye, men langt fra alt. Hadde ikke mer av blandingen, så da gikk jeg over med skrape på resten. Mulig jeg prøver en ny runde med blanding for å ta resten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.