Jump to content

Volvo AQAD40. Marinisering av denne typen


Lysebotnen

Recommended Posts

:crazy: Halloen Båtfolk! Eg har ein Volvo 610 lastebil med ein topp lite kjørt 40 motor i,som eg har tenkt å bruke i båten min.

Er det noen der ute som har erfaring ang. marinisering av slik motor?

Er det mulig å kjøpe komplett dei delene som trengs.

Takker alle.

MVH Lysebotnen :flag:

28 Boknplast. 21 Naurstad, 25 Plattgatter, 8 Slepejolle m/5Cresent

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Min Volvo TD 40 lastebilmotor ble marinisert i 91/92 - og fungerer aldeles utmerket! :flag::wink:

 

Fikk i sin tid tak i delene i Bergen / Stavangerområdet, men regner med at det kanskje er andre firmanavn nå i dag, - og det er helt sikkert også andre leverandører her i landet i tillegg til f.eks. Sverige/England?

 

Det skal ihvertfall ikke være vanskelig å skaffe deler til dette, da det meste er standard deler -bortsett ifra eksosmanifolden.

Jeg måtte bytte min for et drøyt år siden, og fikk laget en av en fagmann som hadde originale maler for bl.a. denne motoren også - så den passet rett på når jeg byttet den og flyttet over turbo'en.

 

Har også montert AfterCooler, og som sagt så fungerer det hele meget bra.

Du må bare passe på slik at du får en kraftig nok varmeveksler, slik at motoren får en jevn og passende kjøletemperatur på omkring 85 -90 grader C ved full belastning!

 

 

Skal se om jeg ikke kan finne noen navn og telefonnummer og sende deg på IM ved anledning den nærmeste uken.

 

Lykke til! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Dersom du har ein F610, så har du ein TD60, og ingen TD40.

TD 40 finner du i F408.

F610 = 6 liters motor og 10 tonns totalvekt

F408 = 4 liters motor og 8 tonns totalvekt ( egentlig 3,6 liters slagvolum som 40 motoren har !)

 

Mvh Larsb

 

Kontakt importør av Bowmann kjølere, tror de har komplette ombygningssatser. ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...