Jump to content

P57 hentetråd Bergen-Oslo

Chilli Solbris

Recommended Posts

På onsdag den 25. mai går jeg på fly til Bergen for å frakte en nydelig P57 fra Bergen til Oslo.

2FCE3CD2-B3F6-41CF-B1C0-71334BFF662D.jpeg.798c0bf4a38ca644f0a8facd88f31e49.jpeg

DF4FD3C9-4226-427B-AF01-113E2B76EBC1.jpeg.249f315710eff9de266f4841c749132d.jpeg

Dette er jo en relativt stor båt så gode bunkringsplasser tas i mot med takk! Med gode bunkringsplasser tenker jeg vel så mye på kvalitet på diesel som pris!

Ny eiers svigerfar skal være med og gleder seg til sin første tur rundt kysten. Ruteforslag til steder å se tas i mot med takk!

@LALUNA II håper jeg vil bidra med sine gode vær og bølgevarsler!

Og jeg gleder meg virkelig til denne turen selv også!

Håper dere  blir med på turen! Det er alltid trygt å ha forumet med på tur!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvis du skal hente den på Princess Dolviken, er det god bunkringsmulighet på Stamsneset. De pleier å være billig (hvis det er noe som heter det nå til dags). Du finner den på google ved å søke Bunker Oil Bergen.

Ellers så er det mange steder på vei sørover som er ok. Shell (Fina) på Karmøy er ok og pleier å være en kr eller 2 billigere enn i Haugesund. Ellers er det greit å stoppe i Egersund for avbrekk fra det åpne hav og bunkring. 

Båly var det siste stede jeg fylte på vei østover sist tur. Videre østover var prisene noen kr høyere enn på vest siden. Men dette var i fjor sommer.

God tur. 

Thomas_h skrev 1 minutt siden:

Hvis du skal hente den på Princess Dolviken, er det god bunkringsmulighet på Stamsneset. De pleier å være billig (hvis det er noe som heter det nå til dags). Du finner den på google ved å søke Bunker Oil Bergen.

Ellers så er det mange steder på vei sørover som er ok. Shell (Fina) på Karmøy er ok og pleier å være en kr eller 2 billigere enn i Haugesund. Ellers er det greit å stoppe i Egersund for avbrekk fra det åpne hav og bunkring. 

Båly var det siste stede jeg fylte på vei østover sist tur. Videre østover var prisene noen kr høyere enn på vest siden. Men dette var i fjor sommer.

God tur. 

Vi skal hente på Bergen Marinesenter og de har pumpe hvor vi er lovet god pris før avgang Bergen. Egersund er et fint avbrekk etter Jærens rev og gir en pause før Lista og Lindesnes. Men Egersund har priset seg litt ut når det gjelder diesel dessverre. Karmøy kan være et greit sted å toppe tankene!:thumbsup::smiley:

LAKA skrev 1 minutt siden:

Spennende, ønsker dere en flott tur sørover. 

Takker så mye!!:flag_bp:

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev 1 time siden:

På onsdag den 25. mai går jeg på fly til Bergen for å frakte en nydelig P57 fra Bergen til Oslo.

2FCE3CD2-B3F6-41CF-B1C0-71334BFF662D.jpeg.798c0bf4a38ca644f0a8facd88f31e49.jpeg

DF4FD3C9-4226-427B-AF01-113E2B76EBC1.jpeg.249f315710eff9de266f4841c749132d.jpeg

Dette er jo en relativt stor båt så gode bunkringsplasser tas i mot med takk! Med gode bunkringsplasser tenker jeg vel så mye på kvalitet på diesel som pris!

Ny eiers svigerfar skal være med og gleder seg til sin første tur rundt kysten. Ruteforslag til steder å se tas i mot med takk!

@LALUNA II håper jeg vil bidra med sine gode vær og bølgevarsler!

Og jeg gleder meg virkelig til denne turen selv også!

Håper dere  blir med på turen! Det er alltid trygt å ha forumet med på tur!

JIPPI til hentetråd?

I og PK skrev 39 minutter siden:

JIPPI til hentetråd?

???

Andora skrev 13 minutter siden:

Diesel på hidra i fiskerihavna nytt flott anlegg. 

Der har jeg i hvert fall lyst til å gå inn! Flotte plasser rundt Hidra! ??

Og blir det tid blir det inn til Åna-Sira??

Mvh

Chilli Solbris

Det blir en drømmetur @Solbris II:cool:

Om den er helt skrapet for diesel, så er Liaskjæret på Sotra erfaringsmessig billigst i området.

Videre så er Skudeneshavn syd på karmøy neste billige. 15,99 sist vi var der. Shell Kopervik lå vel 2 kr dyrere enn skudenes sist vi sjekket.

Neste før østlandet er fiskehavna på Kirehavm - Hidra. Der hadde jeg toppet opp uansett da alt mellom der og oslofjorden somregel er dyrere.

Sparer jo fort noen kr på en slik båt ved å velge tankstedene med omhu.

Hva slags motorer er det i den? Skudd fra hofta ang forbruk i 22-25 kn er 9-10 l/nm eller 200-250 l/t :flag_bp:

Steder å gå innom om dere har tid og været er ok er Kuleseidkanalen, så Espevær. Deretter over til Røvær og gjennom der.

Har alltid hatt lyst til å ta utsiden av karmøy og innom Utsira på veien, men hittil har det ikke passet. 

Her er en video fra Røvær med P62 på vei hjem til oslo for noen år siden

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Dine råd er alltid av de gode @sap_2000! Det blir å prøve seg på koen perler! Videoen med P62 gjennom Røvær er nervepirrende å se!??

Vi får se hvor modige vi tør å være!??

Bunkring blir der du har listet opp!

Motorer er D12-715!

Og glad for at du følger tråden!??

Mvh

Chilli Solbris

sap_2000 skrev 32 minutter siden:

Det blir en drømmetur @Solbris II:cool:

Om den er helt skrapet for diesel, så er Liaskjæret på Sotra erfaringsmessig billigst i området.

Videre så er Skudeneshavn syd på karmøy neste billige. 15,99 sist vi var der. Shell Kopervik lå vel 2 kr dyrere enn skudenes sist vi sjekket.

Neste før østlandet er fiskehavna på Kirehavm - Hidra. Der hadde jeg toppet opp uansett da alt mellom der og oslofjorden somregel er dyrere.

Sparer jo fort noen kr på en slik båt ved å velge tankstedene med omhu.

Hva slags motorer er det i den? Skudd fra hofta ang forbruk i 22-25 kn er 9-10 l/nm eller 200-250 l/t :flag_bp:

D12-715, 22knop ca 180-200 l/T

0491E97F-2F05-4A35-B74B-E08178BD9D9B.jpeg.f49d66f2950479af304b4eb9e7aa2a20.jpeg

23 knop på 1900 o/min, 170 l/t

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

mons skrev Just now:

Kanskje vi treffes underveis da.

Jeg og fruen skal flytte en Windy 31 Zonda fra Søgne til Oslo torsdag ettermiddag og fredag. I Oslo bytter vi til en Prinsess 42 og tusler nedover lørdag ettermiddag og søndag. Blir det mye sjø kan du kanskje ta oss på bakdekket oppover...

Vi håper på flatt hav!??

Hadde vært moro å tre BP medlemmer underveis!??

Kanskje vi sees!

Mvh

Chilli Solbris

Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

Med en fuelkapasitet på 2800 liter, rn seilingsdistanse på 374 nm og et forbruk på ca. 9 liter/nm trenger du bare ei bunkring forutsatt fulle tanker ved avgang.

Da er vel Båly et godt tips.

Ja, men jeg er veldig glad i fulle tanker!??

I hvert fall om jeg må gå i dårlig vær

Mvh

Chilli Solbris

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Her er en video fra Røvær med P62 på vei hjem til oslo for noen år siden

Er det du som er skipsfører her @sap_2000? Der er det nok litt trangt ja. Men denne vil vel være litt bredere enn en P57?
Du frister fælt!:giggle::giggle:. Hva tror du om Olavsundet?

Mvh

Chilli Solbris

mons skrev 49 minutter siden:

Olavsundet går bra, men du må inn fra utsiden. Selve Olavsundet blir nok vel trangt.

Det lille skjæret du får på styrbord på vei inn fortsetter med omentrent samme vinkel under vann som over vann.

Regnet med det??

Gikk gjennom med gamlebåten men gjør nok ikke det med denne!??

Mvh

Chilli Solbris

6 hours ago, Solbris II said:

Er det du som er skipsfører her @sap_2000? Der er det nok litt trangt ja. Men denne vil vel være litt bredere enn en P57?
Du frister fælt!:giggle::giggle:. Hva tror du om Olavsundet?

Ja, det var når en bekjent handlet P62 og jeg ble med som villeder på turen :crazy:

Det var trangt, men ikke veldig. Googlet fergen på forhånd og den var nesten en meter bredere enn P62, så da visste jeg at det var plass nok.

Olavvsundet hadde jeg skrinlagt. Ikke pga bredden over vann, men under. Disse større P-båtene stikker litt dypere en vanlig, båten er bred og propellene er jo hver side. På 2x akslingbåt ville jeg satt komfortgrensa på ca 45 fot, kanskje 50 på en veldig fin dag uten strøm, men ikke 55 eller 60.

Traff en kar fra Kr S en gang som påstod han hadde hatt V58 gjennom der, jeg var skeptisk helt til karen viste meg bilder. Nå hadde han ikke kjørt gjennom på vanlig måte, men lirket båten gjennom det trangeste med fendre på siden og subbende i fjellveggen. artig historie :)

Kvitsøy er fint å stikke innom. Kjør inn fra utsiden og tvers gjennom og ut på innsiden.

Ser ut som det kanskje blir tur på meg til bergen denne uka. Holder deg oppdatert :smiley:

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 1 time siden:

Ja, det var når en bekjent handlet P62 og jeg ble med som villeder på turen :crazy:

Det var trangt, men ikke veldig. Googlet fergen på forhånd og den var nesten en meter bredere enn P62, så da visste jeg at det var plass nok.

Olavvsundet hadde jeg skrinlagt. Ikke pga bredden over vann, men under. Disse større P-båtene stikker litt dypere en vanlig, båten er bred og propellene er jo hver side. På 2x akslingbåt ville jeg satt komfortgrensa på ca 45 fot, kanskje 50 på en veldig fin dag uten strøm, men ikke 55 eller 60.

Traff en kar fra Kr S en gang som påstod han hadde hatt V58 gjennom der, jeg var skeptisk helt til karen viste meg bilder. Nå hadde han ikke kjørt gjennom på vanlig måte, men lirket båten gjennom det trangeste med fendre på siden og subbende i fjellveggen. artig historie :)

Kvitsøy er fint å stikke innom. Kjør inn fra utsiden og tvers gjennom og ut på innsiden.

Ser ut som det kanskje blir tur på meg til bergen denne uka. Holder deg oppdatert :smiley:

Det hadde vært helt knall om vi fikk slått følge nedover! Finnes ikke bedre læremester enn deg når det gjelder disse turene og håndtering av båt!???

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev 6 minutter siden:

... Finnes ikke bedre læremester enn deg når det gjelder håndtering av båt! ...

Vel ...., @sap_2000 hadde en gang tatt den innerste plassen på Oscarsborg, der vi vanligvis pleide å ligge. Han trodde han hadde satt meg sjakk_matt. Det kunne jeg jo ikke ha på meg, så jeg finmanøvrerte skuta vår til å ligge INNENFOR den innerste plassen ... :giggle:   1-0!

:lol::lol::lol:

Bonus skrev 30 minutter siden:

Vel ...., @sap_2000 hadde en gang tatt den innerste plassen på Oscarsborg, der vi vanligvis pleide å ligge. Han trodde han hadde satt meg sjakk_matt. Det kunne jeg jo ikke ha på meg, så jeg finmanøvrerte skuta vår til å ligge INNENFOR den innerste plassen ... :giggle:   1-0!

Hvorfor er jeg ikke det minste forundret @Bonus!???

Mvh

Chilli Solbris

34 minutes ago, Bonus said:

Stemmer.  Trodde det var sjakk matt den gangen @Bonus.  Trodde du var mer glad i SB propellene dine enn å prøve på å komme inn der.   Jeg er også helt sikker på at dunkle hadde nevnt det med ett ord om den plassen  kostet deg ett propellsett den helgen :lol:

men rett skal være rett, 1-0 til deg :flag_bp::smash:

Synd vi er båtløse og ikke kan fortsette kampen for øyeblikket.  Kanskje like godt for en av oss hadde endt i steinrøysa til slutt ?

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...