Jump to content

Elektrisk lukeløfter Ultraflex har mistet kraften

Gabi

Recommended Posts

Jeg har en elektrisk lukeløfter Ultraflex 40592G på motorromsluka på min Bavaria 35 sport 2007 modell. Den er litt for svak når jeg har mye i kassa under setet og releet resetter seg mange ganger hver gang. Jeg har måtte trykke på knappen og slippe mange ganger hver gang jeg skal ha opp luka. Men det går på et vis, må bare bruke litt tid. Men lite i kassa blir det lettere og den går opp uten å stoppe. Tilsvarende er den sprekere når jeg har koplet til landstrøm og lading for da er spenningen høyere.

Men i det siste har det begynt å lage en ulyd/skrikelyd/ulelyd innimellom. Idag gikk den nesten ikke opp i det hele tatt, og jeg måtte hjelpe den opp. Så mistenker at den har begynt å ta kvelden. Noen som har erfaring med slike? Noe som kan sjekkes?

Jeg ser at de er skikkelig dyre, og ser at bla Ahoy har nøyaktig den jeg har, bortsett ifra at den ikke er på lager.

https://ahoy.no/innredning/eksterior/dekksluker-lukelofter/lukelofte/lukelofter-12v?gclid=Cj0KCQjwvqeUBhCBARIsAOdt45bzPPjmDJNY2ONgd7o_c_s6-A017tQZm8AghukUpS7YwqSd9GqwGiYaAuWrEALw_wcB

Kan sikkert skaffes via Bavaria også?

Finnes alternative løsninger? 

Ser ut som den løfter ca 120kg, med slaglengde 600mm.

20220521_221359.jpg

Gabi skrev 20 minutter siden:

Ser ut som den løfter ca 120kg, med slaglengde 600mm.

Husk at dette er oppgitt i festepunktet.

Har du lest brukermanualen til båten?  Det kan stå noe der om at kassen bør være tom nå luken skal løftes?

Om den er dyr så tror jeg heller hadde tømt kassa hver gang enn å høre på at motoren stønner mer og mer....

dieselfan skrev 26 minutter siden:

Om den er dyr så tror jeg heller hadde tømt kassa hver gang enn å høre på at motoren stønner mer og mer....

Tror kanskje det er for sent🤭 Den gikk så tregt idag at jeg tror den begynner å ta kvelden....

Kassa er kjekk å ha med 2 lange tau, skjøteledning og diverse diverse. Mener å ha hørt rykter om at denne lukeløfteren har vært generelt litt svak.

Ser ut som denne Lenco er dobbelt så sterk på samme Ampere. Sikkert giret ned så den er sterkere, men går tregere. For meg spiller ikke det noen rolle for hvis den fungerer uten å stoppe vil den uansett bruke kortere tid enn i dag.

https://www.skipshandel.com/nettbutikk/604-gassdempere-og-lukestrammere/4113-lenco-lukeloefter-12v-12v-vanntett-klutsjfri/?variantId=2930

Dersom den høres sprekere ut på landstrøm kan det indikere at ved lavere spenning på batteri så blir spenningstapet  for stort. Dette er en effektiv måte å ta livet av en elmotor, kan det være ledninger er underdimensjonert, eventuelt kontaktpunkter begynner å bli dårlige? Litt forskjell vil det selvfølgelig være uansett men kunne vært en ide å målt spenningstapet for å sjekke at du er godt innafor.

Redigert av Sturee (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...