Jump to content

Tau slites av bryggefester - tips?

Trondken

Recommended Posts

Jeg slår en rundtørn i fortøyningsøyet på brygga og knyter dobbelt halvstikk på tauet. Setter halvstikket «bakvendt» så det ikke glir opp. Da ligger tauet stramt rundt øyet hele tiden og gnager ikke. Skal se om jeg får tatt et bilde. Har holdt uten synlig slitasje over flere år nå, ligger riktignok i godt beskyttet havn.

Jeg har en 5 tonn båt med stort vindfang og ligger ganske utsatt, bruker 18mm hovedfortøyning.

Vi har heller ikke lov til å ha "metallkontakt" og greit er det...

Har kauser i enden av mine fortøyninger. Disse fester jeg til faste bøyler på brygga ved å gå 8 tørn med 8mm tauverk.

Har ikke slitasje etter 10 år, sist byttet jeg bare fordi 10år er lang tid... og 8mm tau koster lite....

To runder rundt øyet, og deretter stramt knyttet med dobbelt halvstikk. Har fungert bra for meg i over 20 år. Det er ikke der mitt tauverk slites. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Trondken skrev for 4 timer siden:

Så... Hvordan unngå dette? Sjakler og metall er ikke lov (selv om du brukes av mange andre her vi ligger)...

Et bilde av hvordan dine bryggefester ser ut vil hjelpe. 

En løsning kan være å spleise løkker på tauet, og smi løkka i festet. Da har du ingen knuter som kan gå opp, og ikke noe som gnager på tauet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...