Jump to content

VP AD41P Turbo sitter fast, må turbo byttes?

BonDia

Recommended Posts

Hei,
Har VPAD 41p (2003), og fått båten på vannet etter vinteropplag. Kjørte den hjem, og ved oppnådd arbeidstemp, satte jeg opp farten, men fikk ikke turtallet over 1800 omdreininger. Vel hjemme tok jeg av luftfilteret og prøvde å dra turboen rundt, den satt fast. Sprøytet inn WD40 og fikk etterhvert snurr på hjulet, det kjentes etterhvert som turboen snurret fritt. Tok igjen en prøvetur, men samme problem. Vel hjemme tok jeg igjen av luftfilteret og turboviften satt fast igjen - dog ikke så hardt denne gangen. Jeg gjentok prosedyren med WD40 og snurret viften rundt med fingrene, ingen problemer. Startet så motoren og så inn i turboviften mens jeg kjørte opp turtallet, ingen bevegelse, og turbovifta satt igjen fast. er det så ille at turboen må skiftes? Forslag mottas med takk!

En kollega hadde samme problem som deg i vinter. Han tok turbo ut av motor, så demonterte vi turboen på arbeidsbenken. Da vi hadde løsnet eksoshuset på turboen en liten mm så snurret den fint. Tok av eksoshuset og glassblåste vekk mye rust og skitt. 

Demonterte også kompressorhuset og gjorde det rent.

Monterte alt sammen igjen og han monterte på båten. 

Farten økte fra 6,5 knop til 12 knop. 

Om motor faktisk yter det den skal vet vi ikke, men det er ikke så nøye sier han. Dette kostet oss et par hyggelige timer, og han sparte en del båtlapper. Dette var på en Yanmar 3JH2-TE.

Hvis du har tid og tør, så kan du være heldig at det kun er sot og rust på eksossiden som er problemet.

Merke turbo godt før demontering og ta bilder før og underveis, slik at alt kommer på riktig plass, så kan dette fort gå bra. Vi demonterte ikke lagerhuset.

Det er selvfølgelig mindre arbeid med et sikrere resultat ved å kjøpe ny.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...