eivind1 Startet 23.Mai.2022 Del på Facebook Startet 23.Mai.2022 Hei! Min Engbo ankervinsj har slitt med å slippe ankeret etter at jeg byttet braketter. Det virker som tauet henger seg opp, men så henger det ikke i noe som helst. Flere som har hatt samme problem? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Har du strammet skivene for hardt? Lå tauet helt inntil senter når du strammer skivene? Jeg antar at du hører/ser at ytterste skive beveger seg litt ut når du ber om å slippe taket. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
eivind1 Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Når du snakker om "ytterste skive", mener du den ytterste rullen? Skivene er ikke strammet spesielt hardt, men taust ligger omtrent midt på skivene. Hmm Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Jeg har en ankervinsj som bruker disse https://seatronic.no/engbo-trekkskivesett-maxi Disse vinsjene fungerer ved at ved ut så går motor "feil" vei og dermed skrur motor ut den ytterste skiven slik at det ikke lengre er press på tauet og det får fritt fall ut. Dette forutsetter selvfølgelig at ankeret faktisk er plassert slik at det kan falle ut av seg selv hvis ankertauet blir slakt. Når ankeret skal opp vil motor først skru ytterste skive inntil innerste skive slik at det blir press på tauet for deretter å dra tauet opp. En annen mulig feil hvis du har slik ankervinsj er at autostoppbryteren sitter for stramt mot tauet og holder det igjen. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Explorer Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Nja, det er vel ikke helt sånn frifall mekanismen fungerer på Engbo. ( ihverfall på min) Når man kjører vinsj opp så vil en mekanisme inni skyve på bremsebånd som da tar tak i en trommel som igjen da drar med seg akslingen som kabularet sitter på. Når man slipper ut så vil motoren gå motsatt vei og slippe presset på bremsebånda og vekten av ankeret drar tauet ut, trommelen inni vinsjen vil da spinne fritt. På bildet ser dere kammene som vrir seg når man kjører motor. Hvis trådstarter hører motor spinner når han trykker på ned knappen så går enten ikke båndene av, ikke nok tynge i ankeret eller noe som hindrer utgående aksling i å bevege seg. Hvis tauet kiler seg skikkelig i kabularet så kan jo det også hindre at det går ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 eivind1 skrev On 23.5.2022 at 20.38: å slippe ankeret etter at jeg byttet braketter. Er det ikke bare ankeret som er litt treg i ankerrulla da? Har du er bilde? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vittig Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 15 hours ago, Brigg said: Er det ikke bare ankeret som er litt treg i ankerrulla da? Har du er bilde? Har også vært borti dette. Da var det ankerline som hadde blitt stivt og fullt av salt/møkk. Vasket for hånd i tøymykner så gikk det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.