Jump to content

Bytte hydralikkslanger på SeaStar


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har i dag en Seastar hydralikkstyrning på innomborsdsmotor på fast aksel/ror.

I tillegg så er det en simrad Autopilot med pumpe med i systemt. Har slittet lenge med hakking i styrningen og luftet mange ganger uten det hjelper. 

Vurdere slenge ut Autopiloten og bytte til nye slanger mellom ratthuset og cylindern bak. Noen som gjort dette? Er det bare montere alt vekk. på med nye slange.. Fylle på olje og så lufte?

Link to post

Utligningsslangen er en tredje slange mellom de to pumpene. Denne er tilnærmet trykkløs og derfor ofte tynnere enn selve hydraulikkslangene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

At styresystem hakker er jo et tegn på luft en plass,eller slitasje i rattpumpa. Autopilot pumpe luftes samtidig med resten. Kjøres begge veier etter at ventilene på sylinder er stengt. Så litt lufting igjen gjennom ratt pumpe. Ganske sikker på at om du setter slange med åpen oljebeholder på toppen av rattpumpe å svinger helt til roret stopper, litt tilbake vil du se luftbobler som stiger i slangen.

 

En sånn.

1543929704_WEB_ImageTELEFLEX_Fylleslange_m__kork_og_nippel_H-1098436801.jpeg.9fb27dbc0a0cf8ba461175c795185a18.jpeg

med ei eller annen kanne med olje på toppen.

Om du dreier rattet fra side til side litt brutalt vil tilslutt alle rester av luft komme opp.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Dette blir jo litt gjetting. Det blir mer motstand mot vann når du kommer over skrogfart (8 knop) at det bare er den ene veien kan bety at det står en luftlomme i den slangen som da trykker olje mot stempelet i styresylinder.

 

En av mine oppgaver i Nor Star  Boats var å prøvekjøre alle båtene for kvalitets kontroll.

Det hendte at styringer hakket,spesielt sving i litt fart. Da var det en feil som måtte rettes av montøren. Lufte mer til alt var perfekt.

Om det kan være en liten lekkasje I forbindelse med slanger fra autopilot eller nede på sylinder kan det komme luft. Det vil være synlig siden det også vil svette olje når det blir trykk i slangen.

 

Ang lufting. Når du setter på ei flaske oppå ratt pumpa skal du presse rattet helt i borde å raskt tilbake en halv omdreining. Hold øye med slangen for å se om det stiger luft. Gjenta mange ganger. I denne prosessen løsner du ikke lufte skruer nede på sylinder  .

 

Du kan også beskrive hvordan du lufter ? bare sånn for sikkerhets skyld....  :wink:

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei .knude.. Låter som det er luft i systemet etter som du beskriver. Om jeg ikke husker feil så åpnade jeg en ventil på cylindern bak mens jeg monterte slange med oljekanne med lufthull over ratten og drog fram og tilbake.. Kom bobbler da. og til slut var det ikke noe . stengde da luftventelien ( følgte manualen til seastar). men har køpt en sådan her sett som jeg tenkte bruke i år. Den åpner man vel begge ventilerne på sylinderen og drarr ratten fram og tilbake til det ikke kommer noe mer bobbler?

 

image.png.d0681dbc2e6096c7f7ecb33b56dfcd79.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...