Lazyjack Startet 24.Mai.2022 Del på Facebook Startet 24.Mai.2022 (redigert) Jeg har laget meg et lite verktøy av vanlig 10 mm stivt kobberrør. Kobber er jo i utgangspunktet ganske bløtt og jeg lurer på om det er mulig å herde det noe for å få det hardere? Varme opp til rødglødende og rask avkjøling i kaldt vann? Redigert 24.Mai.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 (redigert) Med den metoden blir det bare enda mykere i motsetning til stål som blir hardere. Er vel bare mekanisk bearbeiding som får kobber til å bli hardt. Redigert 24.Mai.2022 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Det blir hardt over tid. Så bare vær tålmodig, så ordner det seg. Egentlig er dette litt rart, kobber brukes jo der man vil ha ting som er mykt. Så du burde nok ha brukt et annet materiale som egner seg bedre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Kobber har 'omvendte' egenskaper :-) Etter som alderen siger på, blir materialet hardere og sprøere. Varming, som nevnt over, relokaliserer/utløser glideplanene i materialet og gjør det mykere. Akkurat der tror jeg du har et håpløst prosjekt. Noen ganger vinner naturen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Har glødd mye kobberrør ved å varme de mørkerøde med propan, og kjøle de raskt i vann. Etter bøying så varmes de på nytt og lar de avkjøles sakte, da er de tilbake til normalen. Men harde blir de ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Jepp, korrekt @larshans1 Var litt kjapp. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 index skrev for 1 time siden: Det blir hardt over tid. Så bare vær tålmodig, så ordner det seg. Egentlig er dette litt rart, kobber brukes jo der man vil ha ting som er mykt. Så du burde nok ha brukt et annet materiale som egner seg bedre.... Man tager hvad man haver... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Lazyjack skrev 12 minutter siden: Man tager hvad man haver... Joda. Jeg husker jeg lagde en brevkniv av kobber på sløyden for et halvt århundre siden. Men den var ikke lett å holde skarp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 index skrev 22 minutter siden: Joda. Jeg husker jeg lagde en brevkniv av kobber på sløyden for et halvt århundre siden. Men den var ikke lett å holde skarp... Ja den ja, med aluminiumshåndtak som vi klinket fast 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Lazyjack skrev 40 minutter siden: Ja den ja, med aluminiumshåndtak som vi klinket fast 🤣 Tror min var med eikehåndtak. Men et elendig produkt endte det opp som uansett Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Kobber er jo i utgangspunktet ganske bløtt og jeg lurer på om det er mulig å herde det noe for å få det hardere? Varme opp til rødglødende og rask avkjøling i kaldt vann? Som flere har nevnt blir kobber bløtt ved gløding og nedkjøling, altså motsatt av karbonstål. Den enkleste måten å herde kobber er deformasjonsherding. Det vil si at man deformerer kobberet kaldt, enden ved kaldsmioperasjoner, valsing, bøying, stuking osv. Et hard kobberrør er hardt fordi det ikke er glødd etter trekking. Det blir hardt av derformasjonsherdeprosessen under produksjon. Myke kobberrør er glødd. Mange som har gått på grunnkurs mek (fil og hvil som det het her i distriktet ) har laget kobberhammer. Der loddet man på to runde kobberbiter på hammeren. Etter en tids bruk blir det kobberet hardt og sprøtt, det er som følge av deformasjonsherdingen. Dersom man varmer opp kobberet (hvis man klarer det uten å ødelegge loddingen) blir det mykt igjen. Hvis du har en bit av kobberrør som du ønsker å herde så er det ganske håpløst uten å ødelegge det. Dersom du legger det på ambolten og hamrer det flatt blir det hardt, til slutt så hardt at det vil sprekke opp. Men da har du kanskje endret de geometriske egenskapene til røret en smule... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Kan bare legge til, kun fordi jeg husker det i farta, at kobberrør i kritiske systemer der det er vibrasjon er anbefalt plukket ned og mykglødes i gitte intervaller. Grunnen er at rørene herder og kan sprekke. Var en del av Volvos spec. før i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.