Jump to content

Ankerbøye med automatisk regulering

frankive

Recommended Posts

Hei.

Jeg ser etter en løsning for ankerbøye som gjør at en fender/bøye holder seg i posisjon over ankeret.

Ser at Grippy har en glimrende løsning for dette, men en pris over 4.000,- blir litt vel over budsjettet til dette..

Jeg tenker kanskje en fattigmannsversjon kan være en fender med en line og en daumann? Fester da linen i ryggen på ankeret, trer linen gjennom fenderen og henger en daumann på andre siden av fenderen. Vet man dybde gir man riktig lengde med line (inkl. flo/fjære) og en daumann en selvregulerende måte å holde fenderen  rett over ankeret? i alle fall i teorien..

Kanskje jeg kan finne noen rimeligere varianter i Kina.. :)

frankive skrev for 1 time siden:

Jeg tenker kanskje en fattigmannsversjon kan være en fender med en line og en daumann? Fester da linen i ryggen på ankeret, trer linen gjennom fenderen og henger en daumann på andre siden av fenderen.

Dette prinsippet har jeg brukt flere ganger for å markere punkter ved dykkesøk, og det fungerer utmerket. Du trenger kun ei garnblåse til 50 kr fra Biltema, et lite lodd, og et 7mm teinetau. Lengden på teinetauet må være mindre enn 2*dybden.

@Komodo Høres veldig bra ut.

Finner ikke teinetau på små lengder, men ser biltema har propylenlinje til universalbruk med slitestyrke på 280kg. Det skulle holde til å kunne få opp ankeret i verste fall også. 69,90,- for 8mm og 10m burde holde til mitt bruk.

Bruker en enda tynnere versjon av denne til min daumann på ankeret i flere år, og tauet ser helt nytt ut.

frankive skrev Just now:

Finner ikke teinetau på små lengder, men ser biltema har propylenlinje til universalbruk med slitestyrke på 280kg.

Hvis du mener det blå tauet som bla brukes til å surre presenning, så ville jeg ikke brukt det. Det har null slitestyrke. 

Bruk heller noe sånt. Dette er billig tau, og en slik rull får du alltids bruk for til diverse ting. Hvis ikke kan du jo kjøpe en kortere bunt med noe litt dyrere flettet nylonline, den er mer slitesterk. Fordelen med en rull teinetau er at det er billig, og det skjærer ikke i hjertet for hver gang du må kappe til nye lengder, eller at det forrige har blitt litt slitt. Hvis du skal bruke dette i en utstrakt sammenheng, kan du sette på ei blokk under blåsa, da får du nesten ikke slitasje. 

Du kan gå ned til 6mm, en trinse under blåsa, og en passe stor sjakkel som lodd. Denne kan du legge rundt tauet. Bare pass på å ha lang nok line…  Brukes med måte, vil kunne være en ulempe på svai hvis vinden skifter, og når nettene blir lange burde du ha lys på hvis det er en del trafikk med andre båter. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...