Jump to content

1985 Yamaha 60fet - pilotskrue i nederste forgasser sitter fast

Napoli

Recommended Posts

Nederste tomgangsskrue sitter bom fast, og skruen står alt for langt ut. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den løs? Har prøvd med moderat kraft, men tør ikke å ta i mer i redsel for å ødelegge den.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 45 minutter siden:

Nederste tomgangsskrue sitter bom fast, og skruen står alt for langt ut. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den løs?

Om du har tilgang på ultralydvasker ville jeg latt den få noen timer i den og se om den kan "knuse" noe shit i gjengene.

Det stoffet som jeg bruker når noe sitter fast er den røde penetrantvesken som brukes av folk som driver med "Ikkedestruktiv testing" offisielt benevnt som NDT eller NDE. (røntgen, ultralyd, magnetpulver, penetrant, termografi, virvelstrøm +++) Kjenner du noen som driver med disse yrkene så får du kanskje ordnet et fingerbøl med rød veske, som du kan påføre med liten pensel. 

Husk verneutstyr !!

Ikke få det på klær og porøse overflater...

Du kjenner vel en lokal som driver både med NDT og motorer?

Takk for at du lager en trådtittel som gjør at vi kan se hva din tråd handler om, og som vil gi treff for de som søker. Takk :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Hmm - tror ikke det er mange av dem i området her dessverre :) 

Da blir det demontering og ultralydvasker, så får vi se.

Så lenge skruen står alt for langt ut, er det mulig å gi den et lite "kakk" og se om den løsner? Eller er det risikabelt?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 4 minutter siden:

tror ikke det er mange av dem i området her dessverre :) 

Borøy

Napoli skrev 4 minutter siden:

Så lenge skruen står alt for langt ut, er det mulig å gi den et lite "kakk"

En liten forgasser er for lett og konsekvensen av å bomme er for stor.. til at jeg vil anbefale "kakking" :sweat:  Kanskje jeg er litt puslete :giggle:  men jeg liker bedre å reparere, enn å knuse...

samt rustløserspray av "freeze shock" typen biltama har men wurth sin er nok litt mer effektiv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Liten oppdatering her. Forgassere plukket av båten. Med kombinasjonen av "freeze shock", riktig skrutrekker, en fornuftig stilling å jobbe i og litt rå muskelkraft klarte jeg å få skruen ut. Tuppen så helt fin ut, så med litt multispray, rikelig med rengjøring og litt totaktsolje på skruen, går den nå som smurt igjen.

Komodo skrev 1 time siden:

Bruker du penetrant for å løsne skruer?

Ja, først og fremst for å trenge inn i gjengeforbindelser. Vet ikke om noe stoff som ikke er veldig giftig og som jeg ikke tør anbefale, som kan konkurrere med penetrant. jeg varmer til 50-60 grader, det tåler penetranten brukbart, varmer påfører, vibrerer, så frysespay, oppvarming og påføring, til det er leggetid... så påfører jeg og lar det stå over natta, prøver å bevege på skruen, varmer, påfører, kjøler, varmer påfører, prøver å bevege....  Penetrant har minimal smørende effekt, men trenger inn i irr og det hvite djevlepulveret og gjør det om til "leire" , friksjonen synker og da kommer man plutselig inn med smørende midler, gjerne i kombinasjon med en trukkluft muffe og vibrasjon.

Dette gjelder finmekanikk.

(På grovere saker bruker jeg mer brutale metoder og helt andre temperaturer.)

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Ja, først og fremst for å trenge inn i gjengeforbindelser. Vet ikke om noe stoff som ikke er veldig giftig og som jeg ikke tør anbefale, som kan konkurrere med penetrant.

Takk for veldig bra tips diesel :thumbsup: Har noe penetrant stående i garasjen, men har aldri tenkt på at den kan brukes for å løsne vanskelige skruer. Og som du sier, det er vel få stoff her i verden som slår penetrant når det gjelder å penetrere. (Ehh, det hørtes kanskje litt rart ut :giggle: :crazy:) Den er jo spesielt tatt fram for å finne mikroskopiske sprekker.

Komodo skrev for 9 timer siden:

Og som du sier, det er vel få stoff her i verden som slår penetrant når det gjelder å penetrere.

Hører sprit har hjulpet mange med det også :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...