Jump to content

Strømtæring ifra anodestasjon.

Fiskeglad

Recommended Posts

Dreamer skrev for 21 timer siden:

Huldas fantasifulle beskrivelse av elektroner på villspor, er minst like kaotisk som det elektronkaoset han beskriver. Årsaken til de problemer som er beskrevet ovenfor, har en helt annen årsak. Som jeg forsøkte å forklare tidligere, så vil man i en strømførende leder - Min konklusjonen er at området i nærheten av en anodestasjon, er uegnet til båthavn. Størrelsen på det området som bør "fredes", må måles ut, men vil altså variere med overføringseffekten.   

Flott at dette er i ganske umiddelbar nærhet til flere hytter og mindre båthavner da. Høres ut som noen ikke har tenkt helt i planleggingen eller gitt f i problematikken...

Hulda skrev for 22 timer siden:

Sagt med en annen metafor. Strømmen kan man se for seg som Glomma der den flyter sakte av gårde i 0,5 knop. Når Glomma skal gjennom en skjæring, må vannet kanskje opp i 5 knop for at mengden vann skal slippe gjennom. Så der har du sammenligningen mellom nærhet til anodepunktet, eller anodepunkt i enden av en trang fjord. 

Sammeligningen er ikke relevant. Ved hindring i en elv får man det forholdet du beskriver, ved at vannhastigheten forbi hindringen øker, helt til kapasiteten blir den samme som ovenfor hindringen. Det samme vil skje med luft som medium. Men for elektrisk strøm gjelder helt andre lover. Setter man inn en hindring (motstand) i en elektrisk krets, vil strømmen i hele kretsen minke i henhold til Ohms lov. Dette vil skje uansett hva lederen består av.

Det er jeg også klar over. Det jeg prøvde å anskueliggjøre var øket strømtetthet ved anodepunktet. Pedagogikk til folk som verken er dypt oppslukt av problematikken, fysikken eller ohms lov. Slik at man ikke behøver å engste seg for at drevet skal ramle av midt ute i Skagerrak.

Ask skrev On 26.5.2022 at 9.56:

Eg forstår det slik at problemet er størst nær elektroden på mottaksstaden.

Kva om denne mottaksstaden ligg inne i ein fjordbotn? T. d. i Eidfjord inst i Hardangerfjorden, og straumen må gå forbi min heimehamn for å koma inn til mottaksstaden?

Altså at det er 30 nm frå min båt til mottakstaden, men straumen må gå gjennom ein fjord som ikkje er meir enn eit par tre nm brei her.

Ask

Jeg har vært i kontakt med NorthConnect, som opplyser at de bruker toleder kabel. Fjorden din skal derfor ikke bli utsatt for mer korrosjon enn det som kan oppstå alle andre steder. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...