inline6 Startet 25.Mai.2022 Del på Facebook Startet 25.Mai.2022 Har en eldre båt, '79 Chris Craft 251 Catalina, med "nyere" motor, ca 25 år gammel 350 cid/5,7 GM (Goodwrench) med ferskvannskjøling ("gamle designet"; forgassermotor med mekanisk bensinpumpe, elektronisk tenning). I tillegg gått i ferskvann inntil i fjor, så det har vært lite salt i bildet her. Starter lett og går pent, ingen oljeforbruk å snakke om, ingen kjølevann som forsvinner, men: Den ryker ganske mye når jeg skal opp i hastighet, og røyken er hvit (føler den kan bli mørkere grå etter et par minutter, men usikker på om det er rett). Det er veldig lite røyk på lavere turtall, men likevel noe etter å ha holdt høyere turtall (nesten ingenting når motor er sval/kald). Lurer på om temperaturinstrumentet ikke viser rett, har ikke fått testet dette (det viser ikke høy temp), men jeg ser at oljetrykket faller til litt lavt nivå når jeg går ned på turtallet igjen, det tyder jo på noe varme. Trykket går litt opp igjen til "levelige" nivåer når den har gått på lavere turtall et til to minutter (jeg har ikke kjørt lenge på høyere turtall). Umiddelbart har jeg tenkt at det er noe av saltvannet som fordamper etter/i manifold pga varm eksos (og delvis tette manifolder), men det, isolert sett, burde vel ikke nødvendigvis gå utover temperaturen på motoren (gitt at teorien om defekt temperaturinstrument er rett, og motoren faktisk blir i overkant varm)? I tillegg er vannet som kommer ut av eksosen ikke varmere enn at jeg fint kan holde hendene i det (riktignok når båten ligger i ro igjen, et par minutter etter at jeg har kommet ned i hastighet), så det kan ikke være særlig mye mer enn 40-45 grader, og på det tidspunktet ryker det fortsatt litt av eksosen, så dermed er vel min teori gått litt i oppløsning(?). Vann fordamper ikke på 45 grader, og SÅ langt er det ikke fra manifold til eksosutslipp, at det skal kunne bli avkjølt 50 grader på den sløyfa. Er det sannsynlig at det er kjølevannet/frostvæska som er for varm; at denne ikke får nok kjøling fra varmeveksler? Det er veldig snodig, for det forsvinner altså ikke frostvæske, og det burde jo gjøre det hvis denne skulle være direkte årsak til røyken (altså dersom røyken er vanndamp). Men kan det være sånn at varm motor fører til grå/hvit røyk uten at det er vann som fordamper? Det virker jo ikke rett, utifra fakta om eksosrøyk, iallfall (hvit røyk=vann, svart=feil blanding). Vil for mye varme i forbrenningskamrene føre til hvit/grå røyk? Jeg kjørte igjennom en runde systemrens på saltvannsiden før utsett, men effekten av det virker å være null ift røyk. Jeg kan jo prøve å gjøre dette på nytt igjen i alle fall. Da jeg hadde båten på land, kunne jeg holde handa på utsiden og halve oversiden av manifold uten at det var for varmt, mens nærmere motor ble det sånn at jeg ikke ville holde hånda der lenge. Dette var etter typ 10-20 minutters drift på turtall under 2000. Får legge til at impeller er byttet og olje er ny, syntetisk 10-30. Turtallet har ikke vært over 3000, den begynner å ryke (mer) ved rundt 2000 tenker jeg. Oljen er fin, kjølevæska er fin, og det forsvinner ikke verken olje eller frostvæske. Det er vel ikke så mye å få ut av dette, kanskje.Jeg slår jo i hjel den ene teorien etter den andre. Likevel skal det antakeligvis ikke være på denne måten, så noe bør være feil. Det kan jo være så enkelt som termostat, selvfølgelig, så jeg får ta en ny systemrens på begge sider av kjølesystemet, bytte termostat og impeller på nytt. Om noen har tanker om feil som kan være antakelige, så rop ut. Jeg har lest at disse manifoldene jeg har kan medføre noe røyk, men kilden var ikke nødvendigvis pålitelig. Jeg har "log style" eksosmanifolder (se bildet). Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 (redigert) Ja det var mykje att og fram her. Første er vel å få rede på om det er damp eller røyk. Det kan bli ganske mykje av sistnevnte. Spesielt synlig når det er kaldere i lufta som på kveld morgen. Ellers er det enkelt å skille mellom damp og røyk Redigert 25.Mai.2022 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Jeg satt ut båten i går, det var regn i lufta og rundt 13 grader. Ingen/lite røyk ved oppstart og den første distansen på ca 20 minutter (turtall under 1500 o/min). Dro så turtall opp til 3000 i et par minutter; mye gråhvit røyk. Fortsatt noe røyk umiddelbart etter å ha tatt ned turtallet igjen, men stabiliserer seg så på et akseptabelt nivå (ut ifra mitt syn; omtrent som de første 20 minuttene, men med halve oljetrykket). Det var samme greia i fjor ved 25 grader og sol. I mitt hode er gråhvit eksosrøyk vanndamp, men jeg kan ikke utelukke feil blandingsforhold heller. Jeg får dra ut pluggene og se nærmere på dem også, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Er det risere etter eksosmanifoldene? Disse har i såfall en tendens til å ruste, slik at det blir lite vann til å kjøle eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 (redigert) Ja, der er risere etter manifoldene. Føler det kommer nok vann ut med eksosen, men jeg har ikke sjekket på høyere turtall, så det er selvfølgelig mulig det er noe der. Samtidig har disse vært i ferskvann inntil i fjor, så de burde jo være OK? Og burde ikke vannet som kommer med eksosen i tilfelle være kokvarmt? Redigert 25.Mai.2022 av inline6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Her er en identisk båt, antakeligvis med mye av det samme oppsettet som på min. Vanskelig å si om mengden røyk er lik, men det er iallfall ikke noe mindre røyk på min. Fargen på eksosen er også lik denne: Video på youtube Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 (redigert) Altså ingen røyk bare vanlig eksosdamp. Damp kommer av temperaturforskjellen ikkje fordi det koker som på komfyren heime. Puster nå ut synlig damp innimellom eg også men koker ikkje fordiom. Om det er røyk av olje så vil det ligge igjen et teppe bak deg lange veien. Også lenge manifolder ikkje er varmere enn du snakker om lenger opp så har du godt med vatn også så alt høres heilt rett ut. Ka som er problemet sånn egentlig?🤔 Redigert 25.Mai.2022 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
inline6 Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 (redigert) Nei, det er mulig det egentlig ikke er noe problem, men jeg stusser over mengden damp, jeg syntes det er mye; mye mer enn jeg har hatt på de andre båtene med tilsvarende motor jeg har eid. Røyk noe fra forrige båt jeg hadde også, med to v8, men ikke i nærheten like mye. Da jeg hadde drev med to v8, røyk det ingenting. Jeg får sjekke litt og vurdere. Har ikke ønsket å ligge i høy hastighet over tid pga dette. Redigert 26.Mai.2022 av inline6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Feil i kjøling vil gi høy temp på instrumetet. Ikke noe problem. Hvis du ikke har varme eksosslanger, ro ned. Få ikke hetta før du har testen en dag med pent vær, høytrykk og 25 grader i skyggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.