Jump to content

Er det mulig å krympe o-ring?

Mjøsfarer

Recommended Posts

Jeg skulle sjekke tilstanden på impeller. Den så fin ut, men da jeg skulle skru på igjen lokket til impellerhuset så var o-ringen litt for vid. Jeg har prøvd å legge den i fryseren over natta, men det funket ikke. Er det noen andre triks for å krympe o-ring, eller må jeg kaste meg rundt og skaffe ny?

Hulda skrev 6 minutter siden:

Nå koster vel en o-ring et par kroner, eller noe mer, alt etter som. Men du kan kutte den og lime sammen med superlim. 

Det er ikke prisen som avskrekker, men det er bare så jævlig irriterende at den plutselig ikke passer. Tør ikke satse på å kutte og lime, så da får jeg heller bite i det sure eplet og kjøpe ny

Prøv å legge litt vannfast fett, så klissete som mulig, i sporet. Dette kan være nok til å holde ringen på plass i sporet mens du monterer lokket. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mjøsfarer skrev for 2 timer siden:

Er det noen andre triks for å krympe o-ring,

Du klarer ikke å krympe en O-ring. O-ringer er av gummi, og gummi er en herdeplast. Dersom den er alt for stor er Huldas metode med å kappe den og lime den sammen den eneste metoden som vil fungere.

Dersom O-ringen kun er litt for stor, kan du imidlertid kanskje allikevel klare å få den på plass. Gummi kan strekkes, men også stukes. Klarer du å presse den ned i sporet ved å presse den litt sammen vil den bli noe tykkere i diameter, men det gjør sjeldent noe. Er den alt for stor går ikke dette, men O-ringer må ikke nødvendigvis alltid være helt perfekt i lengde/diameter.

har hørt om å koke pakninger/o-ringer for å få de til å krympe litt.   Mener å huske å ha prøvd det en gang, men ikke hva resultatet ble.

Ellers så har jeg et CAV drivstoffilter i båten, der sveller pakningene ganske mye , så det er håpløst å få satt sammen igjen uten ekstra pakningssett er min erfaring.  Men da har gjerne pakningene fra forrige bytte krympet så mye at de er brukendes igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...