Grønnes Startet 26.Mai.2022 Del på Facebook Startet 26.Mai.2022 (redigert) Heisann! Etter en periode med snoking på forumet, er det på tide å skrive et lite innlegg selv. Jeg har nylig anskaffet en Nidelv 24 fra 1977 som jeg skal til å skifte rorgjennomføring på. Første skritt var å løsne rorbladet, og ta ut dieseltanken for tilkomst. Begge de operasjonene gikk overraskende lett. Men så var det stopp. Rorakselen sitter nemlig dønn fast i rorarmen. Det var en gjennomgående bolt som det gikk greit å få ut, men det virker som om delene er irret fast i hverandre. Noen som har tips til hvordan jeg kan få løsnet dette uten å ødelegge? Har forsøkt å myke opp med 556 og dunke med gummihammer, men jeg er usikker på hvor mye makt det er greit å bruke på disse delene. Har forstått at varme er en metode, men hvor mye varme snakker vi da om? (Jeg er ganske grønn på dette nemlig.) Er det ev. andre midler jeg kan bruke for å løse opp, f.eks. syre? Men det dukker opp et spørsmål til. Når jeg måler akselen med skyvelære ser jeg at den er 25,4 mm, altså 1 tomme. Har sett på rorhylse fra Bosvik som er 25 mm. Ser at Bosvik også kan lage rorhylse på mål, men aner ikke hva prisen på det blir. Kjenner heller ingen som kan dreie til eksisterende aksel, og vet ikke helt hva det ev. vil koste å få det gjort på et mekanisk verksted. (Og uansett må jeg jo først klare å få det fra hverandre.) Nå lurer jeg på om det er like greit å ta vinkelsliperen fatt og bytte både aksel og arm i tillegg til hylse. Da passer det i hvert fall sammen, og jeg sparer en del tid og bannskap. Men det øker også kostanden med nesten 4 lapper. Så hvis noen har gode tips til å løsne rorarm fra aksel, så kan jeg jo prøve på det først. Redigert 26.Mai.2022 av Grønnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Bilder er alltid til hjelp, men hvis det ser ut som det gjør hos meg kan du prøve en to armet ters og varm rorarmen med gassbrenner. Hvis det er plass. Jo varmere jo bedre, tror du gir deg før du klarer å ødelegge noe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Og når det er strammet opp, noen konsise slag med en hammer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Gummihammer har ingen effekt på ting som har rustet/irret fast. Da må du bruke hard fiberhammer eller vanlig hammer, evt. liten slegge. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Hvis du kapper den, må du passe deg for sår som kan ødelegge oringer i pakboks. Eller evt huske å bytte disse. Siden Bosvik produsere disse deler sjøl, så er det nok ikke mye ekstra for øvre rorsko i rett dim. Er utrolig service innstilt hos Bosvik. Har handlet en del med de, siste tiden. Å bare positivt å si. Men er du sikker der ikke sitter en settskrue på ene siden av armen? Var to settskruer på min. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grønnes Svart 26.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Takk for tips! Prøver å legge inn et par bilder. Akselen er veldig lang (går gjennom dieseltanken). Jeg har bare funnet en gjennomgående bolt på rorarmen. (Bildet er tatt før jeg tok den ut.) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Det var litt annerledes enn jeg hadde sett for meg. Har du rorkult på dekk eller er det bare opplagring i toppen av rorstammen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2022 Del på Facebook Svart 26.Mai.2022 Bruk smergelpapir og puss vekk all korrosjon fra rorakselen før du forsøker å demontere, hvis ikke vil den sette seg på nytt. Deretter er det varme og kraft som gjelder. Når den først kommer, må du spraye på noe olje eller fett slik at den glir lett videre. Mulig du trenger en spesialdesignet avtrekker for å få den av. Når du skal varme, er det viktig å bruke høy varme/mye energi, slik at du får varmet opp rorkulten uten at akselen blir varm. Hvis du varmer sakte opp, med f.eks. propan, varmer du opp akselen samtidig. Da er du like langt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grønnes Svart 27.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 @TimmeehAkselen stikker bare noen cm opp av dieseltanken og er skjult under sittebenken. Det er et hull i akselen, og jeg antar det er meningen at man skal kunne putte på noe som nødstyring. Det var ingen ekstra opplagring i toppen, og det burde det nok vært for å unngå belastning nedover. Det er ganske mye slark i konstruksjonen nå. @Komodo Takk for gode tips. Hvis vanlig propanbrenner ikke duger, hva bør da brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Ok, ja da har du en mulighet for å kappe den litt over rorarmen og få på en ters. Så kan du jo evt få den sammen igjen med en rørbit og bolter (mullemekk), sålenge du lar det være igjen nok gods. Er jo greit å ha nødstyring hvis en slange skulle sprekke eller noe lignende. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/lodding/gassdrevet-loddeverktoy/mapp-gassbrenner-218533/ kjøpte munnstykke på ebay til 200kr, og gass på jula. Men siden du har det travelt må du nok enten betale, eller låne. Denne brenner med veldig høy temp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Rengjør veldig godt for korrosjon først. Dynk med rustløser i noen dager. Deretter to hammere: En som mothold på baksiden, og en du slår med på fremsiden. Jeg garanterer ingenting, men det kan funke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Og creme de la creme av rustløsere er omega 636 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Grønnes skrev for 2 timer siden: @Komodo Takk for gode tips. Hvis vanlig propanbrenner ikke duger, hva bør da brukes? Alt er bedre enn ingenting, men det er skjærebrenner (acetylen/oksygen) som gjelder. Timmeeh skrev for 2 timer siden: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/lodding/gassdrevet-loddeverktoy/mapp-gassbrenner-218533/ kjøpte munnstykke på ebay til 200kr, og gass på jula. Men siden du har det travelt må du nok enten betale, eller låne. Denne brenner med veldig høy temp. Ja, den brenner med høy temperatur, men energimengden er veldig liten i forhold til en skjærebrenner. Problemet da er at akselen blir varm... Timmeeh skrev for 2 timer siden: Ok, ja da har du en mulighet for å kappe den litt over rorarmen og få på en ters. Så kan du jo evt få den sammen igjen med en rørbit og bolter (mullemekk), sålenge du lar det være igjen nok gods. Er jo greit å ha nødstyring hvis en slange skulle sprekke eller noe lignende. Dette er jo ingen dum løsning. Det man kan gjøre da er å slå gjenger i begge endene der den kappes, og skru sammen med ei muffe. Det kan bli en solid og god løsning dersom den utføres på en god måte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Om roret er tatt av kan det nok lønne seg å slå på enden av akslingen med en tung hammer . Bruk f.eks en eikekloss på høykant mellom, så du ikke skader toppen der nødstyringen skal nedi. Men puss akslingen godt ren først, og smør den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Komodo skrev 7 minutter siden: Alt er bedre enn ingenting, men det er skjærebrenner (acetylen/oksygen) som gjelder. Ja, den brenner med høy temperatur, men energimengden er veldig liten i forhold til en skjærebrenner. Problemet da er at akselen blir varm... Dette er jo ingen dum løsning. Det man kan gjøre da er å slå gjenger i begge endene der den kappes, og skru sammen med ei muffe. Det kan bli en solid og god løsning dersom den utføres på en god måte. Kan godt være det varmes opp for sakte ja, selv høy temp! De er vel i hovedsak ment for å lodde med disse gassbrennerne? det var kanskje en bedre løsning å få på en muffe. Men burde man ikke ha en settskrue uansett da så man ikke risikerer å løsne gjengene i babordsving? Den trenger forsåvidt ikke gå veldig langt inn i roraksel, bare så man låser den av. Hvis jeg forstår deg rett Sitér dette innlegget Link to post
Grønnes Svart 27.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 (redigert) Takk igjen for gode ideer. Kommer nok tilbake med oppfølgingsspørsmål, men først: Litt pussing avdekket dette: Dette kan vel være en gammel setteskrue som har knukket? Eller er det noe helt annet? Redigert 27.Mai.2022 av Grønnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Mai.2022 Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Det er vel neppe noe gjennomgående siden den går på langs med armen, ser jeg rett? kan være en knekt setskrue, eller rustet setskrue. Prøv med roterende stålkost hvis du kommer til, evt bare bor den ut. Det er kanskje en grunn til det er satt i gjennomgangsbolt. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnes Svart 27.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Timmeeh skrev 20 minutter siden: Det er vel neppe noe gjennomgående siden den går på langs med armen, ser jeg rett? kan være en knekt setskrue, eller rustet setskrue. Prøv med roterende stålkost hvis du kommer til, evt bare bor den ut. Det er kanskje en grunn til det er satt i gjennomgangsbolt. Stemmer! Den står 180 grader på armen og 90 grader på gjennomgangsbolten. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnes Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2022 Må først beklage manglende oppdatering av denne tråden. Etter erfaringen med den skjulte setteskruen, fant jeg ut at det var lurt med en litt grundigere pussing og inspeksjon av hele systemet før videre arbeid. Oppdaget da litt tæring på akslingen og valgte å gjøre kort prosess. Nye deler er mottatt fra Bosvik. (Det tok litt lenger tid en håpet pga. sykefravær, men god service når jeg først fikk hjelp.) Har bl.a. fått en hylse med fettkopp slik som på bildet. Da er det å skru det hele sammen. Har lest noen tråder og det ser ut som om det skal være en overkommelig oppgave. Men jeg er usikker på et par ting: 1. Det er et lite hull på hver av mutterne. Noen som vet hva de er til? 2. Hvor hardt skal det hele strammes? Er det noen gode triks for å sikre riktig stramming? 3. Hvor mye skal jeg stramme fettkoppen etter at alt er på plass? Skal jeg ev. smøre før jeg trer gjennom akslingen? Er det ev. noen andre klassiske tabber jeg bør vokte meg for? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.