Jump to content

Kartplotter eller Baupropell

tanken

Recommended Posts

Jeg ville helt klart ha valgt kartplotter først! Men det kommer jo litt an på hvordan båten din reagerer på vind da, om den reker lett av etc. I min 27 foter ville en baugtruster vært mer eller mindre bortkastet, mens i andre mer flatbunnede båter med stort vindfang så er den nesten en nødvendighet.

Ingen av disse to kan vel sies å være nødvendige, men begge deler er sikkert kjekt å ha og gode hjelpemidler. Jeg har ingen av delene selv, men kunne for så vidt ha tenkt meg en kartplotter. Men det tar nok en stund før det kommer høyt nok på prioriterngslista...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ville helt ubetinget valgt kartplotter! Et nyttig redskap som du vil ha glede av på hver eneste tur! Selv har jeg en Garmin 178 som jeg er veldig godt fornøyd med.

Jeg kunne også ha ønsket meg baugpropell i enkelte situasjoner. Særlig når jeg skal bakke inn i båsen og det er mye vind kan det være vanskelig å holde baugen riktig mot vinden - men pytt san.. Litt planlegging, eller baugen først inn i båsen så går det bra. Ville ikke vurdert å bytte kartplotteren mot baugpropell.... (Selv om det nok hadde vært et godt bytte i forhold til pris.....) :lol:

Gå for et pakktilbud (plotter + thruster) :lol:

Nei, jeg er helt enig i at en plotter er til stor nytte, særlig hvis du skal på tur på nye steder.

Sjekk grundig aktuelle plottere og kjøpe dn som du synes gir det best skjerm, er brukervennlig og har en karttype som er oppdatert og bra.

Det er jo en del høsttilbud nå. Ser at f.esk Seatronic ha høsttilbud og også tilbud på demovarer. Venter du til over nyåret kommer det sikkert noen nye modeller, men prisen er kanskje (ikke sikkert) høyere.

Når det gjelder plottere har i grunnen prisene gått nedover.

Helt klart plotter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg ville helt klart ha valgt kartplotter først!

Jeg ville helt ubetinget valgt kartplotter!

Ingen tvil om at plotter er tingen.

Helt klart, kartplotter.

Kjøp kartplotter

Plotter før trøster

En plotter med god dagslys-skjerm er tingen.

Gå for et pakktilbud (plotter + thruster) :lol:

Nei, jeg er helt enig i at en plotter er til stor nytte

Helt klart plotter.

Og da har vi vel funnet ut at plotter er det beste valget, eller? :lol:

Men utenom Andy har ingen kommet med forslag til type, det er jo kanskje flere julenisser som er glade for noen tips. Obs obs, dette må definitivt etableres som blondinefri sone, kan ikke ha noe av at det smugkikkes i listene til nissen...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kartplotter ville jeg definitivt valgt. Garmin 192 Ci er bra - rask og med bra dagslysskjerm. Jeg har hørt noe om at Garmin kommer med en erstatter - men har ikke sett noe. Velg intern antenne - enkel installasjon, billigere plotter

Avhenger litt av hva du har av penger og plass. 10-12 tusen - se over. 30-40 tusen: Simrad CX44 Sun Viev

Det finnes masse i mellom disse også. Min anbefaling er å velge en lyssterk skjerm ikke i wide screen format - jeg har aldri skjønt vitsen med at man ser mer hva som er på siden av båten enn hva som er foran båten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Enig med bitteliten her.

Det er bedre å se mer fremover enn til sidene. M.a.o. vil jeg ikke anbefale wide screen. Alt avhenger av hva du ønsker å legge i av penger, men en dagslysskjerm som er minst 8 tommer gjør at du får god oversikt over kartet selv ved korte blikk.

En annen stor fordel er jo at du hele tiden vet hvilken posisjon du er i. Det er jo viktig å vite når du går i høyere hastigheter......

elge en lyssterk skjerm ikke i wide screen format - jeg har aldri skjønt

Har selv en Seiwa Barracuda plotter, denne er bra. Dersom du alltid kjører med kurs opp, blir ikke bredden brukt, men med nord opp, og kurs sør eller øst, får du bruke hele bredden. Fordelen er likevel at når jeg kjører med kombinert plotter og ekkolodd på samme skjerm blir begge bildene bra. Om det hadde vært ett høyt format ville det ikke fungert like bra med kombinert visning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...