Jump to content

Kartplotter eller Baupropell

tanken

Recommended Posts

... ikke i wide screen format - jeg har aldri skjønt vitsen med at man ser mer hva som er på siden av båten enn hva som er foran båten.

Er det en stor skjerm kan det nok være greit å kjøre split-screen, og ha 2 bilder. F. eks med forskjellig målestokk, eller hvis man har radar e.l. koblet til så kan man ha radar og kartplottervsining samtidig på samme skjerm (uten overlay).

Redigert av OLPI (see edit history)

Er det en stor skjerm kan det nok være greit å kjøre split-screen, og ha 2 bilder. F. eks med forskjellig målestokk, eller hvis man har radar e.l. koblet til så kan man ha radar og kartplottervsining samtidig på samme skjerm (uten overlay).

Men da er du på en annen pris enn 15-20 tusen. En Simrad CX 34 koster over 30' med radar, og en CX 44 med 10" skjerm koster fort 50-60 med radar og alt du trenger.

Poenget her er at det ble spurt om bare kartplotter, og da ville jeg ikke valgt wide screen. Og skulle jeg bare hatt kartplotter hadde ikke Simrad CX 34 vært et alternativ for meg - for liten skjerm til for høy pris.

Hvis du har plass til det, kan dette være løsningen, særlig når du har Hardtop

Hvis du har bærbar pc fra før, kan du kjøpe en enkel GPS med data ut og kartprogramm. Da er muligheten

kanskje til stede for at du når begge ønsker. Både elektronisk kart og baugprop.

:flag:

Vi sees!

Men da er du på en annen pris enn 15-20 tusen. En Simrad CX 34 koster over 30' med radar, og en CX 44 med 10" skjerm koster fort 50-60 med radar og alt du trenger.

Poenget her er at det ble spurt om bare kartplotter, og da ville jeg ikke valgt wide screen. Og skulle jeg bare hatt kartplotter hadde ikke Simrad CX 34 vært et alternativ for meg - for liten skjerm til for høy pris.

Så ikke at det ble nevnt pris på 15-20`

Man må jo ikke kjøpe radar, men det kan være kjekt med widscreen uten det, f.eks å ha 2 målestokker samtidig. F.eks en Raymarine c 120. På C80 synes jeg skjermen blir for liten til split bilde.

Siden jeg alltid har likt å ha "rett" :wink: visning nemlig Nord Opp, så spiller det ikke så stor rolle om skjermen er bred.

Dette synes jeg var skremmende lesning. Det virker nesten som om kartplotter er en nødvendighet nå for tiden. Jeg forstår godt at mange har det og jeg har det selv. Det har blitt billig og enkelt å bruke. Men noen nødvendighet er det slett ikke. Jeg klarte meg da godt før jeg anskaffet GPS, men hadde stor glede av den sammen med papirkart endel år før jeg fikk kartplotter (på PC). Har det blitt slik at man må ha kartplotter for å kunne dra på tur?

Baugpropell har også blitt en luksus som er mer og mer vanlig, og om noen år blir det vel ansett for en nødvendighet med en slik også for å kunne dra på tur. Men kjekt å ha kan det være. Selv monterte jeg en i år da jeg fikk båtplass som gjorde det vanskelig å komme ut(!) i visse vindretninger. Bortsett fra dette konkrete behovet ser jeg at det er kjekt å ha av og til ellers også.

Men hvis man ønsker seg begge deler og må velge det ene først så bør man nok vurdere behov / ønske. Kartplotter kan man utmerket godt klare seg uten. Baugpropell kan de fleste også klare seg uten. Det kommer litt an på omstendighetene og bruken av båten.

Men en kartplotter er det idag mulig å få så billig at det av den grunn kan bli et naturlig førstevalg av disse 2. I tillegg er det nesten ikke noe installasjonsarbeid. Montering av baugpropell er mye jobb.

Eivind

Helt klart gøy og snope ting til båten, men begynner man og se på behov er det vel mye man kan klare seg uten.

Men ville vurdert behov også, en bekjent av meg kjøpte og installerte kartplotter og tja har aldri opplevd at han gikk lengre en at han kunne se båthavnen :rolleyes:

Har du bestemt deg for at noe skal du ha ville jeg gått for kartplotter rett og slett, forde det er enklere og montere.

Klarer meg foreløbig utmerket med papirkart, selv om en del detaljer etterhvert er godt skjult av kaffeflekker :lol:

Redigert av vannoverallt (see edit history)

:cool: må trekke litt på smilebåndet av dere som trekker konklusjonen at jeg må ha....Har hatt båt i 20 år uten kartplotter og baupropell, men har bestemmt meg for å prøve en av delene dette år,,,det kan da ikkevære noe galt å prøve noe som virkelig kan være til hjelp. :wink:

Takk for alle svar så langt...FLOTT dette forumet :seeya:

Redigert av tanken (see edit history)

Ja takk. Begge deler, sier jeg. :wink:

Det er kjekke saker å ha. Jeg hører til den kategorien båteier som er litt treg med å ta i bruk nye hjelpemidler. Har hatt båt i snart 30 år, og først for en 6-7 år siden (eller noe sånt) monterte jeg baugpropell på båten. Må bare innrømme at det ble et helt annet liv. Spesielt i trange havner. Der hvor jeg før vurderte at det var for trangt, kan jeg nå gå inn og titte allikevel. Baugpropellen gjør at jeg klarer å snu båten omtrent rundt sin egen akse, samtidig som pulsen ikke stiger nevneverdig pga frykt for problemer med å komme ut igjen. Med andre ord, en ny tidsregning, før og etter montering av "pysevispen." Folk får mene hva de vil, men båtlivet ER enklere med propell i baugen. Mindre stress, punktum!

Kartplotter har jeg ikke ennå. Jeg kjøpte min første gps for 2 år siden, ( :blush: ) og brukte den sammen med papirkartene i starten. Nå har jeg fått tak i en gammel bærbar pc, og kjører kartprogram på den sammen med gps'en. Helt klart en ny verden det også. Mye lettere å følge med på hvor jeg er. I tillegg har jeg jo zoom-funksjonen, slik at det er mye lettere å se om det er farbart der hvor det på papirkartet kan se ut som det ikke går an å gå. Det er mye lettere å utforske nye steder når man bare kan zoome inn og se at, joda, her skal det være mulig å gå inn. Må innrømme at jeg slet litt med å kunne tyde kartene der hvor det er mye tegn på et lite område. Selv om jeg bruker lupe, så kan det av og til være vanskelig å avgjøre om det er farbart der ellere ei.

Som du skjønner, helt klart et fremskritt med plotter også. :yesnod:

Lykke til med valget! :smiley:

Her gir båtfolkene tilkjenne at de kan manøvrere båten uten hjelpemidler, som thruster. Dette er helt i tråd med tidligere utalelser ,om at thruster er for nybegynnere, og ekte båtfolk klarer seg uten. Derimot å navigere etter et båtkart får mange store problemer, hvis det skal gjøres på en sikker måte. En av årsakene kan være at de ikke innehar båtførerkurs eller har for dårlig erfaring og opplæring .Andre igjen har problemer med å orientere seg i terrenget og føler at kart og terreng ikke er i samsvar med hverandre. En veldig farlig kombinsjon. Jeg vil anbefale ,,Tanken,, at han tar en risikovurdering ut fra sitt ståsted. Hva takler du dårligst. Føre båten uten plotter eller uten thruster. Valget blir nå langt lettere? Skal jeg tippe?

Plotter....

C27

Redigert av Coronet27 (see edit history)

Hva skal jeg kjøpe først til min Biam 800 , 27 fot, 3m brede båt...

Det ser ut som valget er tatt på vegne av deg, men jeg stusser litt på noen av kjøpsanbefalingene på kartplotter (de som foreslår plottere til 30-40-50-60-tusen). Tar jeg ikke mye feil er Biam 800 en snekke med en toppfart i området 9-12 knop elns. Jeg ville gått for stor og lyssterk skjerm, mens oppdateringshastighet ikke er allverdens viktig. Da tror jeg du kan gjøre gode kjøp på utgående modeller som ikke har de _aller_ raskeste prosessorene.

Seatronic har noen demobrukte. Med 15000,- regner meg med at du vil ha kart inkludert i prisen?

Vet ikke om noen kjenner denne. Normal høstsalgspris er vel 18000,-,på årets modell. Vet ikke veil pris.

Du får i hvertfall en stor og lett lesbar skjerm

Bilde

Lorenz 11"

Farge-dagslys-skjerm.

Fjorårets modell.

Kun for C-Map NT+

Leveres med festebrakett, ekstern GPS og strømkabel.

Kun kr: 13 950.-

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg har en Navman fargekartplotter. (5500i)

Brukt på en tur fra Frankrike og hjem til Norge.

Kr. 5000. Kart kommer evt. i tillegg. (vanlige C-Map kart)

Det finnes som det nevnes bedre kartplottere men Navmanen er enkel og effektiv i bruk og gjør navigering til en lek. Spesielt kjekt/nyttig i dårlig sikt/natt. (om man da ikke tar unødige sjanser basert på at man ikke har radar)

Personlig har jeg seilt 2 sesonger med tilsvarende plotter.

En annen stor fordel er jo at du hele tiden vet hvilken posisjon du er i.

Tror du. Få deg et analyseprogram og last ned noen almanakker og se hva du får.

Skal man på død og liv ha plotter, velg en PC-basert løsning. MaxSea. Gir mulighet for å kjøre flere kartsystemer samtidig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...