Jump to content

Kartplotter eller Baupropell

tanken

Recommended Posts

Neida, helt unødvendig. Plotter er ei nødløsning for de som ikke skjønner seg på navigasjon!

Baugpropell er for folk som ikke kan kjøre båt sier en kamerat som er skipper :wink:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Baugpropell er for folk som ikke kan kjøre båt sier en kamerat som er skipper :wink:

Tine II

Den Skipperen kan ikke ha rare erfaringsgrunnlaget med forskjellige typer fritidsbåter.

Slike kommentarer er bare å :puke: av. Ikke seriøst i det hele tatt. :nonod:

Ehh ... har vi ikke hatt en lang diskusjon om dette for kort tid siden? :wink:

Til trådens tema ... Jeg har vært ute og øvet nattsynet i kveld. Hadde med en bekjent som fikk "lappen" i dag, til privat og uformell øvelse i nattnavigasjon. Vi la turen sør til Raunefjorden, opp Kobbaleia, inn til Bergen havn, og tilbake til Dolviken. En fabelaktig tur, i slikt mildt vintervær som bare denne deilige by her vest kan oppvise. :yesnod: Kunne gjerne ha oppholdt oss på flybrigden hele veien; men akk, det var dessverre tomt for cognac :sad:

Til poenget ... det hadde ikke hjulpet mye med baugpropell på den turen, nei! :lol: Derimot, med Tiki Navigator på lap-top var det en lek ikke bare å finne veien, men også å navigere trygt. Radaren var forsåvidt heller ikke dum å ha.

Du vet aldri når det vil skje at du blir værende på sjøen til etter det er mørkt. Da er plotteren god å ha. Den er nøyaktig nok til at du kan slappe av litt, kanskje, på navigasjonen, og bruke mer energi på utkikk. Derfor er det vel ingen tvil om hva som er det rette valget.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tine II

I Bergen så det bra ut ja.

Men jeg ville ikke gått blindt på Nintendon i Oslofjorden ikveld.

Bilde

Fra 22:00 til 22:30 ser GPS elendig ut.

Nå er ikke jeg så gira på svakhetene i systemet som deg Krapyl, men å navigere på utelukkende på plotter om natta er etter min mening ikke helt trygt. Radar bør man ha i tillegg for å se andre fartøyer og få et riktigere bilde av omgivelsene. Og er det helt mørkt (som np) er et godt søkelys ikke å forakte heller for å få en visuell observasjon av sjømerkene før de passeres. Redigert av Bitteliten (see edit history)

er etter min mening ikke helt trygt.

Og det har du helt rett i. Det eneste sted GPS er riktig 100% av tiden er i GPS-sjappa. Ute i den virkelige verden gjelder 95% av tiden. Situasjonen som oppstår i kveld gjør at jeg iallefall ikke ville gått et trangt sund på plotteren. Det har vært endel situasjoner av typen; ungene griner, mor er hysterisk og far står fremdeles og glaner i plotteren og lurer på hvor vannet ble av.

Store Norske Kullseilingskompani.

Plotter kan vi helt klart klare oss uten. Vi kjører stort sett i samme farvann hele tiden med untak av noen avstikere her og der.

Men du verden hvor trivlig det er å trykke litt her og trykke litt der. Det store overblikket får vi da vi ser at vi er akkurat der vi regnet med at vi skulle være. ( Dere følger med?)

Baugpropell og plotter har vi ikke bruk for, men du verden hvor deilig det er å ha dette på plass. Skuldrene synker ned på et behagelig nivå slik at vi rekker det lille glasset uten besvær.

Skulle jeg velge, ville jeg tatt plotteren.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.

Og det har du helt rett i. Det eneste sted GPS er riktig 100% av tiden er i GPS-sjappa. Ute i den virkelige verden gjelder 95% av tiden. Situasjonen som oppstår i kveld gjør at jeg iallefall ikke ville gått et trangt sund på plotteren. Det har vært endel situasjoner av typen; ungene griner, mor er hysterisk og far står fremdeles og glaner i plotteren og lurer på hvor vannet ble av.

Og ikke nok med det. Kartdataene har også sine feilkilder ettersom mange av kartene er basert på gamle oppmålinger. Så med 20 meter feil i kartet, 20 meter feil på GPS'en i et trangt sund - ja da blir det trangt.

Nå er ikke jeg så gira på svakhetene i systemet som deg Krapyl, men å navigere på utelukkende på plotter om natta er etter min mening ikke helt trygt. Radar bør man ha i tillegg for å se andre fartøyer og få et riktigere bilde av omgivelsene.

Absolutt. Skal du gå i f. eks. 20 knober i stupmørke, er plotteren lite mer enn halvveis til sikkerheten. Da er radaren et must. Og radaren bør man kunne stole mer på enn plotteren. Forutsatt, naturligvis, at man har lært seg å bruke radaren og ikke minst lært seg å forstå hvordan den viser landskapet.

Med plotter og uten radar bør man i alle fall holde seg til deplasementsfart og holde god utkikk.

Men fortsatt, i valget mellom plotter og baugpropell, er jeg ikke i tvil om at plotteren er det beste valget. Så godt som alt en baugpropell kan gjøre, kan en kyndig skipper klare; i verste fall ved hjelå av tauverk og litt håndemakt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Men du verden hvor trivlig det er å trykke litt her og trykke litt der. Det store overblikket får vi da vi ser at vi er akkurat der vi regnet med at vi skulle være. ( Dere følger med?)

Vi følger med..Astor. Og jeg er helt enig. Tror for øvrig ikke det er så mange som utelukkende bruker GPS/plotter ved navigeringen. Men som et suplement, gir det uten tvil økt SIKKERHET :smash: . Derfor er heller ikke jeg i tvil - plotter!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Har undersøkt en god del om karetplottere. Det viktigste er at menyvalget er logisk, rask ut og inn zom på egen knapp, skjerm som kan leses i sollys og størelsen på skjemen. Størlsen på skjermen er prisstyrende. Jeg valgte Garmin begge gangene p.g.a. at jeg synes menyen er meget logisk. Jeg tror Malfix i Maridalsveien i Oslo er en av de rimliste stedene å handle. Se www.malfix.no

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Har undersøkt en god del om karetplottere. Det viktigste er at menyvalget er logisk, rask ut og inn zom på egen knapp, skjerm som kan leses i sollys og størelsen på skjemen. Størlsen på skjermen er prisstyrende. Jeg valgte Garmin begge gangene p.g.a. at jeg synes menyen er meget logisk. Jeg tror Malfix i Maridalsveien i Oslo er en av de rimliste stedene å handle. Se www.malfix.no

Hei.

Ja enig med deg og noe billigere enn andre båtbutikker. Var innom der og liten butikk.

Forskjelligere båtutstyr bra utvalg. :yesnod:

At-le :wink:

Garmin, Navman ... er produsenter av plottere m.m.

De bruker kart laget av C-map, Navionics eller Bluechart. Sistnevnte er imidlertid såvidt meg bekjent et Garmin produkt. De andre er uavhengige firma som produserer kart. Navionics er først og fremst produsent av kart med leverer også en egen serie plottere men navnet GEONAV. Sleipner Motor er importør for disse.

Redigert av OLPI (see edit history)

Garmin, Navman ... er produsenter av plottere m.m.

De bruker kart laget av C-map, Navionics eller Bluechart. Sistnevnte er imidlertid såvidt meg bekjent et Garmin produkt. De andre er uavhengige firma som produserer kart. Navionics er først og fremst produsent av kart med leverer også en egen serie plottere men navnet GEONAV. Sleipner Motor er importør for disse.

For min egen del er valget av kartsystem det vanskeligste :crazy:

Er det egentlig noen kvalitetsforskjell på kartene? Tenker da på viktige opplysninger om dybde, farlige skjær etc.

mvh

Onsing

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...