ebonita Startet 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2022 Litet helg-problem.... Jag har Separ 2000/5 filter på mina motorer, och i samband med felsökning för mindre läckage i motorrummet så har jag upptäckt att dräneringsventilerna under filterkoppen inte håller riktigt tätt. Så jag har beställt nya ventiler. När man ser på hur dom är monterade så verkar dom skruvade i plastkoppen, eventuellt med en o-ring som tätar. Då inställer sig frågan hur man skall kunna få ventilen att bli spänd och tät samtidigt som kranen pekar i rätt riktning dvs utåt. Man kunde ju kanske tänka sig klassisk metod med 'lin och Permatex' men jag är lite rädd att man kan spräcka plastkoppen? Har inte velat demontera ventilerna förrän jag har reservdelar på plats, men är det någon som tror att man alternativt kan täta om dessa kulventiler? Tips emottages tacksamt! Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Jeg har to slike. Etter husken brukte jeg Loctite 577. Så har jeg en liten slangestump på dreneringen til ventilen med en bit rundtjern (sjakkelbolt) som tetting. Begge mine ventiler svettet litt. Satte inn en ny ventil i det ene filteret. Den nye ventilen svettet også. Derfor slange-trikset. Nå er begge helt tette. Link to post
ebonita Svart 27.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Suveränt Hulda, Du prickade alla mina idéer och förberedda följdfrågor! Då kan jag kanske rent av avbeställa ventilerna och klara mig med 'slangestump och rundtjern (sjakkelbolt)'. Meningslöst att offra en tusenlapp och fortfarande ha samma problem, man är ju snål pensionist... Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Dårlig bilde, men slik ser det ut hos meg: Man kan så vidt skimte gummislangene, og så har jeg bare stukket et en sjakkelbolt som går trangt inn i gummislangene. Min ventil begynte å lekke så tidlig at jeg fikk ny på garantien. Kjent problem. Link to post
kokken Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Skru ventilen så hardt du kan. Så løsner du dei fire skruene til flensen på glasset og vrir glasset i riktig posisjon og skrur fast dei fire skruene igjen.. sitter en Oring i toppen av glasset som tetter mot filterholderen Link to post
ebonita Svart 27.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Tack Hulda för bild, jag har redan lagt fram ett par slangbitar som jag skall ta med till båten och montera. Och tack till Kokken, det var ju glimrande, nästan skämmigt att man inte kom på det själv! Men efter Huldas inspel så kanske jag inte ens behöver demontera ventilerna... Tack för god hjälp på Baatplassen-vis. Link to post
nomen Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Det skal ikke være noe problem å finne ventiler som er 100% tette, og det til godt under 1000 lappen. Utfordringen kan være om det er noen sære gjenger i de plastbollene. Er det vanlige BSP-gjenger har f.eks Hydroscand ventiler til en snau 100 lapp for stykket. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Separ er kjent for 'sære gjenger'. Men den ventilen mener jeg er vanlig BSP. Det spesielle er at vrideren på ventilen må trykkes inn når ventilen skal åpnes. Når ventilen stenges, klikker vrideren ut og stenger. En form for barnesikring. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn