Whiskey Startet 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2022 Har en +- år 2000 Sleipner baugpropell. Den har ekstern oljetank. Denne har jobbet ut av holderen i litt sjø og havnet på hodet, så må fylle på olje. Står ep 90 på den. Finner ikke ep90 noe sted, men fant en flaske Mobilube 1shc sae 75w-90 GL4/5, denne er helsyntetisk. Kan jeg bruke den? Har googlet litt, virker som ep tilsvarer GL5... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 (redigert) Du kan vel bruke hvilken som helst EP der viskositetstallet inneholder tallet 90. EP står for Extreme Pressure. De fleste, så vidt jeg vet, syntetiske giroljer takler 'extreme pressure'. Redigert 27.Mai.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 27.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Takk, @Hulda, da kjører jeg på med den 👍 Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Jeg har kjøpt EP90-olje til sleipner baugpropell på Biltema. Så det bør være mulig å få tak i. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Lenge siden du kjøpte EP 90 hos Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Begynner å bli noen år, det er jo begrenset hvor mye det går. Men oljen er fremdeles i sortimentet etter det jeg kan se. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-ep-sae-90-2000017670 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Joda, kjenner den oljen der. Utmerket for å klemme inn fra nedre fylleskrue i girhuset til en påhenger. Tar en uke a seks måneder å få den oljen inn i girhuset på en baugpropell. Uten at girhuset plukkes ut av tunnelen. Regnet med at du kom opp med den tuben der :-) Men for all del, innenfor spec. Ville nok heller satset på noe som flyter lettere, og tar samme lasten. Bruker EP 90 på Hulda. Samme oljen siden 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Nå må du gi deg med tullepraten. Om du gidder å lese biltema-linken ser du at oljen også kommer i en 0,5 liter flaske. Utmerket til å tømme i sleipners oljebeholder som har en åpning på 3-4 cm i diameter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Karlsenkystfiske Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Og hvis man ikke har ekstern oljebeholder da. Vil det ta en dag å bruke biltema sin tube? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Det finnes jo også en tappeskre p girhset til sleipner, da renner den nye oljen lett inn. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Karlsenkystfiske skrev 59 minutter siden: Og hvis man ikke har ekstern oljebeholder da. Vil det ta en dag å bruke biltema sin tube? Om du har en Sleipner uten ekstern oljebeholder er vel dette en nyere modell med forseglet girhus. Denne er ferdig smurt fra fabrikk og behøver ikke ytterligere smøring. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Karlsenkystfiske Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Spurte Sleipner, og dem sa at å skifte olje var en del av vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Hvilken truster er det du har da? Modell og produksjonsår. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden: Spurte Sleipner, og dem sa at å skifte olje var en del av vedlikeholdet. Her har du og Sleipner snakket forbi hverandre. Da de gikk over fra SP til SE serien kuttet de ut oljebeholderne. Gearhusene i SE serien er ikke beregnet på oljeskift. Olja er beregnet å vare i gearhusets levetid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 19.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2023 JRK skrev for 2 timer siden: Det finnes jo også en tappeskre p girhset til sleipner, da renner den nye oljen lett inn. Ikke på SE serien JRK. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 20.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2023 Komodo skrev for 13 timer siden: Ikke på SE serien JRK. Takk for ny kunnskap, da kan jeg tydeligvis slippe dette. På min forrige båt var oljen av og til svart på baugthrusterenn, men på nåverende har jeg ikke sett skitt i oljen på 15 år så det det er vel rett som Sleipner har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 20.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2023 Brigg skrev for 15 timer siden: Hvilken truster er det du har da? Modell og produksjonsår. Heter SH100/185T Produksjonsår vet jeg ikke. Men båten er fra 2010, så før det ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden: Heter SH100/185T Produksjonsår vet jeg ikke. Men båten er fra 2010, så før det ihvertfall. Da er det en hydraulisk truster. Disse bruker etter det jeg forstår samme girhuset som de elektriske, bare motoren som er forskjellig. Og i 2010 hadde Sleipner gått over til lukkede girhus mener jeg. Uansett, om det ikke finnes en oljebeholder plassert innvendig og høyere enn vannlinja skal det ikke byttes olje på girhuset. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Karlsenkystfiske Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Da blir det bare skiftet zink :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2023 Ja. Det bør holde. Hulda har kjørt på samme giroljen i 20 år. Får ikke ut tappepluggen, må i så fall fjerne girhuset fra tunnelen. Og så langt har jeg aldri kommet. Hulda har den gamle typen girhus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.