Jump to content

Hvilken olje på Sleipner baugpropell?


Whiskey

Recommended Posts

Har en +- år 2000 Sleipner baugpropell. Den har ekstern oljetank. Denne har jobbet ut av holderen i litt sjø og havnet på hodet, så må fylle på olje. Står ep 90 på den.

 

Finner ikke ep90 noe sted, men fant en flaske Mobilube 1shc sae 75w-90 GL4/5, denne er helsyntetisk. Kan jeg bruke den? Har googlet litt, virker som ep tilsvarer GL5...

 

Baltic-pappa

Link to post

Begynner å bli noen år, det er jo begrenset hvor mye det går. Men oljen er fremdeles i sortimentet etter det jeg kan se. 
 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-ep-sae-90-2000017670

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Joda, kjenner den oljen der. Utmerket for å klemme inn fra nedre fylleskrue i girhuset til en påhenger. Tar en uke a seks måneder å få den oljen inn i girhuset på en baugpropell. Uten at girhuset plukkes ut av tunnelen. Regnet med at du kom opp med den tuben der :-) Men for all del, innenfor spec. Ville nok heller satset på noe som flyter lettere, og tar samme lasten. Bruker EP 90 på Hulda. Samme oljen siden 2002. 

Link to post

Nå må du gi deg med tullepraten. 
 

Om du gidder å lese biltema-linken ser du at oljen også kommer i en 0,5 liter flaske. Utmerket til å tømme i sleipners oljebeholder som har en åpning på 3-4 cm i diameter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 1 år senere...
Karlsenkystfiske skrev 59 minutter siden:

Og hvis man ikke har ekstern oljebeholder da. Vil det ta en dag å bruke biltema sin tube?


Om du har en Sleipner uten ekstern oljebeholder er vel dette en nyere modell med forseglet girhus. Denne er ferdig smurt fra fabrikk og behøver ikke ytterligere smøring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden:

Spurte Sleipner, og dem sa at å skifte olje var en del av vedlikeholdet.

Her har du og Sleipner snakket forbi hverandre. 

Da de gikk over fra SP til SE serien kuttet de ut oljebeholderne. Gearhusene i SE serien er ikke beregnet på oljeskift. Olja er beregnet å vare i gearhusets levetid. 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden:

Heter SH100/185T
Produksjonsår vet jeg ikke. Men båten er fra 2010, så før det ihvertfall.


Da er det en hydraulisk truster. Disse bruker etter det jeg forstår samme girhuset som de elektriske, bare motoren som er forskjellig. Og i 2010 hadde Sleipner gått over til lukkede girhus mener jeg. 
 

Uansett, om det ikke finnes en oljebeholder plassert innvendig og høyere enn vannlinja skal det ikke byttes olje på girhuset. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...