Anthias Startet 27.Mai.2022 Del på Facebook Startet 27.Mai.2022 (redigert) Hei. Har kjøpt en gammel plastbåt på 14 fot. Denne er ikke spesielt vakker da den er malt med pensel og bunnstoffet er gått fra blått til grått og flaker av. Har i dag vasket båten med rotordyse og en del av bunnstoffet flaker av, men noe sitter fremdeles gått. Jeg har hatt på biltema malingsfjerner, men det ser ikke ut til å løse dette bunnstoffet. Jeg har prøvd med Lynol og det løsner opp stoffet, men om jeg skal bruke papir og lynol kommer jeg til å trenge en hel regnskog av papir og en tønne lynol. Tips til annet løsemiddel eller metode? Ser det er skader under bunnstoffet der glassfiberen titter frem. Når bunnen til slutt er ren, ser jeg for meg å legge gelcoat sparkel på dette, og slipe det pent, og til slutt legge på 2k Epoxy maling. Båten vil bli lagret på henger mellom vær gang den brukes og spyles av etter vær bruk. Tenker derfor jeg heller polerer bunnen enn å ha på bunnstoff. Høres dette greit ut? Eller bør jeg gjøre noe på en annen måte? Redigert 27.Mai.2022 av Anthias (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anthias Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 (redigert) Etter å ha brukt kaustisk soda og vann blandingen så har jeg nå funnet frem bunnen på båten. Har en del skader i bunnen av typen negelstor og en del striper. Se bilde nederst. Tenkte å fylle disse med gelcoat sparkel, slipe og så gjøre klar til maling. Er gelcoat mye arbeid? Kan jeg bruke vanlig poly-sparkel? eller MÅ jeg bruke epoxy? Skal uansett dekkes med epoxy. Så male bunnen med 2-3 lag Epoxy Primer, og så et par lag med Polyurethan maling for glans og glatthet. Eller bør jeg legge noe annet utenpå primeren? Jeg vil ikke legge nytt bunnstoff for det har jeg forstått gjør båten tregere og det blir mer arbeid å vedlikeholde. Men mulig jeg skulle brukt annen maling utenpå epoxyen? Redigert 20.Juli.2022 av Anthias (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Om du vil ha mye arbeid så sløyf for alle det bunnstoffet! Du vil merke at det gror ganske så vilt uten! Jeg ville ha sparklet med epoxysparkel og grunnet noen strøk med antipest/epoxygrunning. Deretter et strøk selvpolerende bunnstoff. Ingen grunn til å lage ekstra arbeid. Om du mister et halvt knop ved å bunnsmøre er det vel verdt det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 På de skadene du viser på bildet kan du bruke vanlig polyesterbasert gelcoatsparkel som du får på Biltema. Den er både enkel og grei å jobbe med, og lett å slipe. Ingen grunn til å bruke epoxy for å fylle de skadene der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Jannmar skrev 8 minutter siden: Ingen grunn til å bruke epoxy for å fylle de skadene der. Jeg tenker litt motsatt. Siden det er under vannlinjen er det ingen grunn til å ikke bruke epoxysparkel . Gelcoatsparkel vil jo funke det også, men er ikke anbefalt under vannlinjen. Men det er ikke noen krise på noe vis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anthias Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Men vil det gro på en båt som er i vannet i 2-3 timer og så på land i 2 uker, og blir spylt etter vær bruk? Båten til svigerfar mistet 3 knop pga bunnstoff, men den skulle ligge ute så måtte ha bunnstoff. Når det gjelder sparkel, hvorfor er ikke gelcoat anbefalt når det etterpå tettes med primer? Resten av bunnen er vel i gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Anthias skrev 31 minutter siden: Men vil det gro på en båt som er i vannet i 2-3 timer og så på land i 2 uker, og blir spylt etter vær bruk? Båten til svigerfar mistet 3 knop pga bunnstoff, men den skulle ligge ute så måtte ha bunnstoff. Når det gjelder sparkel, hvorfor er ikke gelcoat anbefalt når det etterpå tettes med primer? Resten av bunnen er vel i gelcoat? Nei, om den er så skjelden i bruk er det ikek noe problem med groe. Du trenger heller ikke epoxyprimer, med slik bruk så tørker skroget mer enn godt nok mellom hver gang. Epoxyprimer er kun nødvendig for båter som ligger på sjøen hele året egentlig. Mistet 3 knop pga bunnstoff? Det må ha vært en spesiell båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anthias Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) Tenker uansett jeg legger epoxyprimer for å få litt tykkere bunn for slitasje mot henger og å dekke skadene som blir sparklet. Det er også mye blåfarge igjen etter gammelt bunnstoff, så fint å dekke dette med hvit maling. Men da er egentlig Epoxyprimeren god nok som bunnstoff? Trenger ikke legge på polyuretanlakk eller noe annet. Finishen er vel uansett ikke så nøye under båten. :-) Men Primeren er vel litt ru? Så at det kanskje senker fart og gror mer i den? Redigert 21.Juli.2022 av Anthias (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Anthias skrev 1 minutt siden: Men da er egentlig Epoxyprimeren god nok som bunnstoff? Trenger ikke legge på polyuretanlakk eller noe annet. Finishen er vel uansett ikke så nøye under båten. :-) Ja, det går helt greit. Men om du likevel skal male resten av båten skader det ikke å dra på et strøk under også. Da får du en glattere flate som er lettere å vaske. Men noen stor forskjell blir det neppe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anthias Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Nja, ser ut som jeg kan få fjernet malingen og rubbet opp gelcoat over vannflaten, så slipper kanskje å male. Men da kan jeg uansett legge disse lagene under, bruke båten litt i år, og legge poly-lakk på båten neste år om det ikke blir bra. Noen har sagt at man ikke skal bruke poly-lakk under båten, men regner også med det har med vann-inntrenging å gjøre, og groe. Ikke noe kjemisk mot saltvann eller slikt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Anthias skrev 1 minutt siden: Noen har sagt at man ikke skal bruke poly-lakk under båten, men regner også med det har med vann-inntrenging å gjøre, og groe. Ikke noe kjemisk mot saltvann eller slikt? Jeg ser at enkelte produsenter oppgir at den kun skal brukes over vannlinjen. Neppe noe problem med din bruk, mulig de har erfart flassing når båten ligger ute under lang tid? Ikke godt å si. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anthias Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Ja, det kan være. Så en svenske på en youtubevideo som sa at det var sagt den kunne boble, hva han nå mente med det. Men han benyttet den under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Jeg ville lagt på et lag hardt bunnstoff i annen farge først, så ønsket farge på selvpolerende. Da ser du når og hvor du trenger å flekke på neste år. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jannmar Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) Anthias skrev 46 minutter siden: Men da er egentlig Epoxyprimeren god nok som bunnstoff? Trenger ikke legge på polyuretanlakk eller noe annet. Skjønner ikke hva du skal med denne lakken, når du skal legge på epoxyprimer. Anthias skrev 1 time siden: Når det gjelder sparkel, hvorfor er ikke gelcoat anbefalt når det etterpå tettes med primer? Resten av bunnen er vel i gelcoat? Det stemmer. Hele yttersiden av båten din er i gelcoat. Hvorfor bruke epoxysparkel? Det får epoxy-menigheten svare på. Redigert 21.Juli.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Jannmar skrev 6 minutter siden: Hvorfor bruke epoxysparkel? Det får epoxy-menigheten svare på. Fordi den er sterkere, og like enkel å bruke. Ikke verre enn det. Dessuten er det ikke behov for å matche gelcoatfargen under vannlinjen. Hvor du finner denne menigheten aner jeg ikke. Jeg er ikke en del av den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anthias Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Jannmar skrev for 23 timer siden: Skjønner ikke hva du skal med denne lakken, når du skal legge på epoxyprimer. Epoxyprimer er etter det jeg har sett og blitt fortalt ganske matt og grov, mens Polyuretan lakk er blank og sterk. Så det var for å gjøre undersiden glattere og kanskje mer holdbar. Men derfor jeg spør. :-D index skrev for 23 timer siden: Fordi den er sterkere, og like enkel å bruke. Ikke verre enn det. Dessuten er det ikke behov for å matche gelcoatfargen under vannlinjen. Så epoxysparkel er hardere/sterkere enn gelcoat? Burde jeg da uansett bruke epoxysparkel? Noen av skadene er på kjølen. Men primeren burde vel være sterk nok i 3-4 lag? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Anthias skrev 59 minutter siden: Så epoxysparkel er hardere/sterkere enn gelcoat? Burde jeg da uansett bruke epoxysparkel? Noen av skadene er på kjølen. Men primeren burde vel være sterk nok i 3-4 lag? Jeg hadde gjort det. Men du gjør ikke feil om du bruker gelcoatsparkel heller. Primeren blir mest for å få det ensfarget her tenker jeg, båten skal jo bare ligge utpå ved bruk. Hvorfor trenger den å være sterk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Santa_Claus Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Polyuretanlakk bør ikke brukes under vannlinjen. Kan få osmose (lakkpest) mellom lakk og underlag. Delvis avhengig av underlag og eventuell primer. Siden epoksyprimer er matt bør den enten sløyfes eller ha et strøk med hardt bunnstoff til slutt. Matt overflate er vanskelig å holde ren. Selvpolerende bunnstoff sverter av på alt som kommer i kontakt når båten står på henger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.