Jump to content

Tar du ankeret helt inn/stramt ?

Rookie_332

Recommended Posts

Jeg har messingtråd på tauet og en sensor i vinsjen som stopper ankeret en meter før det er inne. Så må jeg slippe knappen og trykke igjen. Da går det sakte innover og stopper når det treffer neste messingtråd. Da er tauet strammet litt, men ikke mye. Så henger jeg på en karabinkrok slik at det ikke faller ned om det skulle skje noe feil. 

Swingswong skrev 12 minutter siden:

Jeg har messingtråd på tauet og en sensor i vinsjen som stopper ankeret en meter før det er inne. Så må jeg slippe knappen og trykke igjen. Da går det sakte innover og stopper når det treffer neste messingtråd. Da er tauet strammet litt, men ikke mye. Så henger jeg på en karabinkrok slik at det ikke faller ned om det skulle skje noe feil. 

Ok skjønner er bare usikker om det er bra for motoren hvis jeg har det helt opp til det stopper og den er konstant stram eller bør ta ett knepp tilbake for att motor ikke står i spenn hele tiden men da ligger kanskje ankeret og slår litt sier noen ? ?? Jeg har alltid på sikker line etter tatt opp ?

Rookie_332 skrev Just now:

Ok skjønner er bare usikker om det er bra for motoren hvis jeg har det helt opp til det stopper og den er konstant stram eller bør ta ett knepp tilbake for att motor ikke står i spenn hele tiden men da ligger kanskje ankeret og slår litt sier noen ? ?? Jeg har alltid på sikker line etter tatt opp ?

Mitt henger i sikringen ikke motor.? 

Lazyjack skrev 1 time siden:

Du må uansett ha en sikringsline så hvorfor ikke slippe opp litt så den henger i lina. 

MÅ du det?

Jeg har alltid kjørt ankeret helt inn til det sitter stramt. Og dett var dett.

Men jeg har lært meg at du må kjøre veldig forsiktig på slutten så du ikke ødelegger svivel eller sjakkel idet ankerte dunker på plass. Et sånt sjokk kan nok være mye større belastning enn det får nå du ankrer opp i storm . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har aldri hatt antydning til at ankeret har glidd ut litt etter at det er tatt opp. Min ankervinsj sitter håpløst til, så det å sette på en sikring krever mye akrobatikk.  Men det er derimot veldig enkelt å se det, og jeg kjører det opp med fjernkontroll. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kjører det til det stopper selv på første endestopp(messingtråd), går så ned å kjører det helt opp stramt etter at det har skyllet av seg mudder å drit(å jeg har snudd det den veien jeg vil ha det i rulla) hekter på sirkrings tauet. Ferdig. 

Jeg kjørte alltid vinsjen (kjetting) til jeg hørte det klakket til, aldri med noen sikring. Og der henger ankeret, og har gjort det nå i mange år siden jeg ankret sist. Og ja, jeg har sjekket at jeg kan kjøre ut og inn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjører det opp til det stopper på endestopper (messingtråd rundt blytau). Da  er det to-tre cm igjen til det er stramt. Så settes sikring på. Selv om ankeret ikke sitter helt stramt mot rulla lager det ikke lyd ved bevegelser.

NilsPils skrev for 2 timer siden:

MÅ du det?

Jeg har alltid kjørt ankeret helt inn til det sitter stramt. Og dett var dett.

Jeg burde kanskje skrevet BØR. Uansett om det er anker forut eller akter bør det sikres. Det er forferdelig kjedelig om ankeret rauser ut mens båten er i fart. Det kan skje pga. brukerfeil eller elektronikkfeil. En vennebåt opplevde at ankeret akter rauser ut i krapp motsjø over Gula Humpen og det var en opplevelse de gjere skulle vært foruten.
Selv har jeg opplevd at baugvinsjen dro i gang tidlig en morgen mens vi lå og sov. Årsak var fuktighet i fjernkontrollen. Den gangen dro det ankeret inn men det kunne like gjerne gått motsatt vei.

Lazyjack skrev 49 minutter siden:

Det er forferdelig kjedelig om ankeret rauser ut mens båten er i fart.

Enig. Nå har ikke jeg fritfall-ankervinsj. Men det kan selvfølgeli skje likevel ved elektronikkfeil. Men der ruser ikke akurat ut. Uansett liker jeg at det sitter stramt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vi tar alltid inn ankeret stramt med vinsjen fordi vi ikke ønsker skrangling når sjøen slår mot ankeret i baugen. I tillegg har vi alltid sikring. Vi har ikke funnet en måte hvor en enkel sikring klarer å holde kjettingen skikkelig stram.

Har du ikke påsatt sikring kombinert med et slakt anker risikerer vi at kjettingen før eller siden hopper av kabularet pga. motsjø, og det kan bli spennende.

Redigert av Barbaria (see edit history)
NilsPils skrev for 9 timer siden:

Enig. Nå har ikke jeg fritfall-ankervinsj. Men det kan selvfølgeli skje likevel ved elektronikkfeil. Men der ruser ikke akurat ut. Uansett liker jeg at det sitter stramt.

Det kan likevel gå ut mange meter med tau eller kjetting før man skjønner at noe er galt. Derfor synes jeg det er en god ide å lage et opplegg for å sikre ankeret både forut og akter. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Kjører inn ankeret til det står stramt mot ankerrullen. Har sikringsstropp fast i ankeret med øye som passer til fenderfeste rett under skandekket akter. Henter opp sikringsstroppen med båtshaken slik at jeg ikke trenger å gå ned på badeplattformen for å sikre ankeret.

Hos oss har vi anker både akter og i baugen. Og det fungerer forskjellig. 

Akter

Her henger ankeret i en hengslet anker rulle. Blytauet vinsjes inn til rulla løfter seg litt igjen sikres med en sikringsline, men henger på vinsjen.

Baug.

Her har vi kjetting og beslag på baugen som ankeret klemmes mot. Kjøres opp helt stramt og sikres. Men henger på vinsjen. Har sett noe ganger i grov sjø sett at det har sluppet litt og mått stramme opp en liten slakk. Men da er det bare en cm eller to. Uansett i baugen må det sitte helt stramt for å unngå slag og da må vinsjen holde.

Hilsen

Lurvetass

Prøvde alltid å huske å sikre ankeret. Opplevde en gang at båten helt uventet bremset godt og dreide mot styrbord. Fant raskt ut at det var ankeret som hadde begynt å operere på egenhånd. Var heldigvis en rolig sommerdag der det ikke var noe problem å få ordnet opp i det. Dette var med blytau og frittfallvinsj.

S/Y Emma skrev On 30.5.2022 at 9.20:

Kjører ankeret inn til det stopper i rulla, så slipper jeg ut 1 cm så det ikke står helt i spenn.

Det kan være lurt å sikre det om man skal ut i mye sjø. Jeg hørte en historie en gang om noen som fikk en kortslutning i ned-bryteren, så vinsjen begynte å mate ut hele sulamitten ute på havet.

Jepp det er det jeg er blitt fortalt kjør ut 1 knepp så motor slipper belastning og selvfølgelig ha på sikrings snor ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...