skippern99 Startet 28.Mai.2022 Del på Facebook Startet 28.Mai.2022 Hei, jeg forsøkte i vinter å importere en ny båt fra Sverige og inn i Norge, med det viste seg at den norske importøren av dette båtmerket hadde satt begrensninger hos den svenske importøren. Den svenske forhandleren/ importøren ble fortalt at han ikke hadde lov til å selge en båt på export, i mitt tilfelle ville jeg at svensk forhandler skulle tilbakebetale den svenske momsen til meg, etter at jeg hadde betalt den norske. Disse reglene er det den norske importøren som har bestemt, siden han mener han har agenturet på import av denne båten til Norge. Han sier også jeg kan importere båten til Norge, men da er jeg nødt til å betale både Norsk og Svensk moms, så da lønner det seg heller å handle den hos han. Det skiller ca. 150 000-200 000 på nypris på disse båtene fra Norge - Sverige. Har forøvrig hytte i Sverige med adresse, men ønsker å ta med båten hjem til Oslo når jeg ikke er der, derav vil jeg ha den norskregistrert. Noen som har tips til hva jeg burde gjøre for å få den importert til Norge, og er det slik at den norske importøren kan nekte utenlandske forhandlere å selge en båt på export? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Norsk importør har da fuck all med moms på kjøp i sverige å gjøre. Moms er det Toll som tar seg av. Om de har noen regler fra fabrikken som skal begrense/stoppe import, ved at svensk forhandler ikke må selge til export, er en egen sak, å har nada med moms å gjøre. Så lukter mer at svensken ikke vil bli uvenner med norske importøren her. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
skippern99 Svart 28.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 (redigert) Har forstått deg slik at de har en gjensidig avtale om å holde seg i sitt eget land. Sendte forøvrig en mail til fabrikken, og der ble jeg fortalt at jeg sto fritt fram til å velge hvilket land jeg ville kjøpe den i, men at de anbefalte å kjøpe den hos nærmeste forhandler. Men syns det er veldig snodig at de får en båt som koster 620 000 sek i Sverige, til å koste omkring 800 000 NOK i Norge.. Skal sies at båten har litt mer utstyr i Norge, men om jeg kjøper dette utstyret på nett kommer jeg på ca 20 000... Så jammen har den norske importøren godt påslag! Redigert 28.Mai.2022 av skippern99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Er ingen ekspert på dette, men mener bestemt at de ikke kan la være å selge til deg. For mange år siden drev man stort med import av nye biler fra Danmark. Produsentene solgte da biler fordelaktig til Danmark pga høye lokale avgifter. Disse bilene ble kjøpt nye i Danmark og importert til Norge. Besparende på Toyota Avensis og Honda Accord lå rundt 50-80.000kr. Les deg opp på jussen så får du nok kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Her har de nok en avtale om ikke å selge på eksport til Norge for ikke å ødelegge for agenturet eller de som har eneretten til merket i Norge. Tror ikke du kan kreve at de skal eksportere direkte til deg når de har en slik avtale. Du må nok heller forsøke å omgå det ved å finne et svensk firma som kan kjøpe den også stå som eksportør. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Det er, eller var, slik at når du kjøpte båt i Sverige for eksport, så 'garanterte' den svenske forhandleren for svensk MVA mot din garanti (bankgaranti). Når norsk MVA var i boks (kvittering for innbetaling til norsk tollsted), sendte du kvitteringen til svensk forhandler. Dette utløste at den svenske stat frafalt krav om mva, og bankgarantien ble opphevet. Dette har jeg gjort et par ganger for mer enn 20 år siden. Jeg kjøpte båtene hos Axelsson Marin i Strömstad. At Sverige ikke vil selge til Norge, er interne avtaler i forhandlerleddet. En vei ut av det, er å få et mer velvillig svensk mva-pliktig foretak til å kjøpe båten, og så omgående fikse eksport. Det å først betale svensk mva og tro at man skal få Sverige til å refundere beløpet, bør du ha skriftlig på forhånd. Jeg har prøvd det et par ganger, druknet i svensk byråkrati. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 28.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 (redigert) Ja, har importert en nordkapp 605 av brabaat tidligere. Dette gikk smertefritt, fikk igjen momsen når jeg fremla at norsk moms var betalt. Tenker jeg skal prøve å finne en svensk båt megler, typ ´´yacht megleren´´som kjøper båten i sverige som videre kan selge den til meg. Denne megleren kan vel da tilbakebetale momsen til meg ved import til Norge? Redigert 28.Mai.2022 av skippern99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Kjøper du gjennom norsk forhandler er du sikret etter Forbrukerkjøpsloven, hvorav paragraf 18 gir deg minimum to års garanti samt fem års reklamasjonsrett etter paragraf 27. Disse særnorske rettighetene hiver du på sjøen ved egenimport. Sitér dette innlegget Link to post
skippern99 Svart 28.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 TideRace skrev 17 minutter siden: Kjøper du gjennom norsk forhandler er du sikret etter Forbrukerkjøpsloven, hvorav paragraf 18 gir deg minimum to års garanti samt fem års reklamasjonsrett etter paragraf 27. Disse særnorske rettighetene hiver du på sjøen ved egenimport. Er garanti på ny båt i Sverige også Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Det er riktig, men det fungerer noe annerledes. I Sverige er den lovpålagte reklamasjonsretten tre år, men garanti er ikke pålagt ved lov. Altså får du ikke nødvendigvis garanti, det er opp til selger. Reklamasjonsrett er ikke det samme som garanti. Anbefaler deg forøvrig å sjekke regler for grenseoverskridende handel innen EU/EØS og rettigheter rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Forbrukerkjøpsloven gir IKKE rett til garanti. Kun reklamasjonsrett i 2 år og i 5 år hvis varen er laget for å vare vesentlig lenger enn 2 år. Garanti er et selvpålagt løfte som produsent, importør eller selger kan gi. Reklamasjonsrett er en lovfestet rett. Hvis det er snakk om 150000 kr på en båt til 800000 så tror jeg at jeg hadde valgt svensk handel. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TideRace Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Grand Banks jr skrev 39 minutter siden: Forbrukerkjøpsloven gir IKKE rett til garanti. Kun reklamasjonsrett i 2 år og i 5 år hvis varen er laget for å vare vesentlig lenger enn 2 år. I Norge vil du stort sett i alle sammenhenger ved nykjøp få to års garanti på kapitalvarer ihht Forbrukerkjøpsloven paragraf 18a. Det er ikke like selvfølgelig i Sverige. Det var mitt poeng. Om hvorvidt prisforskjellen tilsier at det lønner seg å importere likevel må være en avveining du må ta selv. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 Eksempelvis Suzuki har 7-års garanti i Sverige hvis service utføres i henhold servicehefte på autorisert verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Mai.2022 Del på Facebook Svart 28.Mai.2022 TideRace skrev for 4 timer siden: I Norge vil du stort sett i alle sammenhenger ved nykjøp få to års garanti på kapitalvarer ihht Forbrukerkjøpsloven paragraf 18a. Det er ikke like selvfølgelig i Sverige. Det var mitt poeng. Om hvorvidt prisforskjellen tilsier at det lønner seg å importere likevel må være en avveining du må ta selv. Garanti er ikke en del av forbrukerkjøpsloven, men at selger går ut over de forpliktelsene selger har i forbrukerkjøpsloven. EU/EØS lov vil være relevant her, en advokat kan hjelpe Skipperen med detaljene. En advokat kan også hjelpe til med å nøste opp i dette og et selskap kan kanskje også hjelpe til med å ordne mva. Verdt å sjekke ut dette hvis besparelsen er så stor. Ellers ville jeg ha vurdert en henvendelse til fabrikken, der man gjorde det klart at man ikke var fornøyd med norsk forhandler og at det gjorde at man vurderte et annet merke. Det har vært noen veldig gode år for båtselgere, nå kommer det nok noen år som blir vesentlig tøffere. Det styrker fabrikkens forhandlingskort mot forhandlernettverket, og alle produsenter er hele tiden oppgitt over at forhandlerne tar en for stor del av kaken. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.Mai.2022 Del på Facebook Svart 29.Mai.2022 Brigg Norge har (hadde) en strategi om å være et premiummerke på linje med Goldfish og har derfor priset seg høyere. Nå er jo Brigg Ukrainsk og det er vel tvilsomt om produksjonen kommer igang igjen noen gang. Jeg ville tenkt to ganger med tanke på ettermarkededstjenester. 150000 er mye penger å spare, men hvis du får et svensk firma å kjøpe båten vil dette ikke være et forbrukerkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.