Jump to content

Solcelle ventilator fra Biltema. Går den hele tiden/24 timer?

bOFFE1968

Recommended Posts

bOFFE1968 skrev 53 minutter siden:

Trodde disse skulle kunne gå 24 timer, men det er mulig jeg har misforstått?

Ja, det har du. Det krever energi å drive en vifte. De bittesmå solcellepanelene og de bittesmå oppladbare batteriene er ikke tilstrekkelige til å drive en vifte gjennom natten.

bOFFE1968 skrev for 6 timer siden:

Men skal de ikke begynne å gå igjen automatisk når det blir dagslys? Må jeg fysisk slå de på hver gang for å få den til å starte på nytt?

Kom akkurat i land fra en fin båttur med en båtnabo. Han installerte nylig solcelledrevet ventilator fra Biltema og klaget på akkurat det samme🤔bruksanvisningen står det kun beskrevet monteringen + litt tekniske data. På innsiden er det en strømbryter og mulighet for å veksle mellom luft inn eller ut. Han opplever at ventilatoren må skrus på og startes hver gang den skal svive, når den etter noen timer i mørket om kvelden går tom for strøm stopper den og starter ikke opp igjen av seg selv. Den forrige ventilatoren (fra samme leverandør, men annen modell) starter av seg selv igjen når den får ladet opp nok strøm på batteriet i løpet av dagen. Så den nye skal butikken få tilbake igjen, nytteløst om man må innom daglig for å starte vifta, da er det bedre å heller investere i en annen modell. Litt trist siden forrige ventilator fungerte utmerket fram til den begynte å skrangle i vifta.

C0331324-2F1C-47B0-9B34-53329C919559.jpeg

Ja den vifta man kjøper i dag er en annen enn den som bildene på nettsiden til Biltema viser. Bryterpanelet ser i alle fall helt anderledes ut. Så og si verdiløst når man må trykke på vifta for å starte den igjen. 

Noen tips om en annen vifte som kan benyttes i samme hulldiameter (120mm)?

For noen år siden var det en diskusjon/reportsasje i et båtblad om akkurat slike oppladbare ventilatorer.

Det ble stilt spørsmål ved nytteverdien.

Ble nevnt kort brukstid og at de derfor gikk lite/ikke når det virkelig var bruk for de: Nattestid med lukket båt.

Var akkurat inne på et par nettsider og ser "batteritiden" har økt betraktelig på helt nye i dag(opptil 30t. uten sol), men det har jaggu prisen og.  Aner ikke om noen har forsøkt slike?

Redigert av Gudrun (see edit history)

120mm pc vifter har jeg målt passer under som jeg skal bruke. 

Jeg har vanlige ventilatorer. 

Tenkte en som blåser frisk luft inn fremme der vi sover, og en som blåser ut bak. 

Blir da med bryter på, samt jeg komme til og gi dem mindre strøm så dem ikke støyer og blåser så kraftig. 

Mulig jeg lage til noe så man kan velge hastigheten med, fint om man vil veksle mellom og lufte fort ut, eller svak konstant luft. 

3 hours ago, Fantino said:

En liten PWM regulator fra Ali gjør den jobben, så slipper du å brenne av unødvendig effekt i en motstand for å dempe lyden: NOK 6.40  12% Off | DC 1.8V-35V 2A 3A 5A 10A 30W 80W 90W PWM Motor Speed Controller Low Voltage Motor Speed Controller PWM Adjustable Drive Module
https://a.aliexpress.com/_mOpI89k

Jeg har brukt en del buck converter, step down, kommer under magen navn. Kan justeres ned, og noen jeg har går opp over det man putter inn og. 

Er disse pwm modulene bedre enn dem, og bruker mindre strøm? 

Jeg har to slike vanlige ventilatorer uten vifte. Og det er stort sett en jevn liten trekk gjennom disse nesten samme hvor lite det blåser. Jeg tviler på om jeg hadde fått sove med en PC vifte i gang rett over hodet i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Nortonis Havulk skrev for 2 timer siden:

Jeg har brukt en del buck converter, step down, kommer under magen navn. Kan justeres ned, og noen jeg har går opp over det man putter inn og. 

Er disse pwm modulene bedre enn dem, og bruker mindre strøm? 

PWM chopper bare opp likestrømmen, de konverterer ikke. Det er vel den vanlige og mest effektive måten å regulere PC vifter på. Må bare kjøpe 12V vifte. Jeg har en ‘low noise’ montert i stereobenken som starter på 12V triggersignal fra Bluesound streamer. Har regulert den ned med PWM til ca 10V og da er den umulig å høre. PC viftene har vel som regel 2, 3 eller 4 tilkoplinger. Pluss/minus, pulssignal/rpm ut og evt den fjerde PWM signal inn. Men de med 2 eller 3 tilkoplinger er rene DC motorer så bare å kople PWM på tilførsel og la den siste henge utilkoplet. De med 4 er bare dill i en slik applikasjon fordi du uansett trenger en pulsegenerator. Kan nok dog kjøres med en PWM på pluss/minus disse også, med de to siste ledningene ikke tilkoplet.

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...