Jump to content

Neptim 8000 diesel tank


Ahlcab

Recommended Posts

Hej,

 

Har nyligen köpt mig en Nemtim 8000 som som är i behov av renovering!

 

Fått problem med bränslet, haft igång båten och kört en kortare sträcka, men nu vill den inte starta igen (slut på diesel, nybörjare) fyllde på tanken på förar sidan, men inser nu även att de även finns en tank till under köket.

 

Hittar dessutom tre kranar, en som sitter på utgående på tanken på förar sidan, en som sitter i batteri lådan och ytterligare som sitter under köket.

 

Måste man tanka upp båda tankarna, eller räcker det med den ena ? Försöker lufta bränsle systemet men får bara fram luft och inget bränsle när ja pumpar.

 

Tack för svar :)

IMG_1300.jpg

Link to post
Share on other sites

@Ahlcab, gratulerer med en solid båt!

 

I min Neptim,  som er en av de aller første, så må du fylle opp tanken på babord side. Kranen under kjøkkenet må være åpen (skru mot klokken). 

 

Originalt går det kopper rør fra tanken til kranen og så videre til en vannutskiller. Deretter er rør ned til en slange og inn på motor. 

 

Returdiesel går tilbake til tanken under kjøkkenet. 

 

Dieseltank på styrbord side er kun en "slave". Det går ett rør fra styrbord til babord, og min erfaring er at dieselen beveger seg sakte i det røret.

 

Jeg hadde for et par tre år siden problemer med lokket på babord side, og fylte den sommeren kun på styrbord side. Det gikk helt ok, men det tok litt tid før dieselen rant over til babord side.

 

Lykke til med oppstart!

 

Til info så har jeg nå bygget om mitt system.  Tanker og rør i mellom dem er det samme, men fra tanken på babord side under kjøkkenet så har jeg nå dieselslanger. Den går til en pumpeblære (slik som er på bensinslanger til påhengsmotorer), slik at jeg veldig enkelt kan pumpe diesel inn i Racor vannutskiller (ny) oh så videre inn til motor. Det har gjort det MYE raskere å lufte motor og filtere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Grand Banks jr

 

Tack så mycket det löste en hel del problem :-) Hittade kranen vid barbords tank under köket, och sen en som satt vid tanken på styrbordssidan. Hittade även en tredje som satt i batteri utrymmet mellan tankarna, har du någon tanke om vad den är till för ?

 

Min är 1980 års modell, har tidigare varit brun invändigt men har blivit ommålad till vit och varit allmänt misskött det sista 10 åren, men det ska det bli ändring på.

Vet inte om hardtoppen har varit monterad från början, tyvärr så har något tagit upp en jättehål i den och monterat en taklucka från en husvagn som sitter som en stor puckel på taket, inte alls snyggt :-/

 

Vet du om fanns dusch installerat från början eller som tillbehör ? :)

Dusch.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...