Flåteoperatør Startet 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2022 Er ny i seilverden. Har kjøpt en billig seilbåt for å prøve og feile. Noe som har gått overraskende bra! Jeg er klar over at seilene på denne båten er gamle, men jeg er usikker på om det er brukerfeil som gjør at genoaen "flapper". Eller om det er seilets alder som forårsaker det. Uansett hvor stramt tauet mellom cockpit og genoaen er, så er det ingen forskjell. Det samme gjelder hvor godt "utstrakt" seilet er opp til masten. Jeg får fart og har det skikkelig gøy, men hvis denne flappingen er til skade- så er det på tide å endre min praksis (hvis det er mulig) he-he. Beklager for at seilbegrepene ikke er på plass enda, men de kommer :D Gul markering viser hvor flappingen er. Link to post
pacuare Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Rett over genoaskjøtet er det ett tynt tau, (3 mm?) som kan strammes. Dette vil stoppe floppingen. Helt normalt å stramme denne. Er helt sikkert i akterliket, sannsynligvis også underliket. Link to post
seilfred Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Flytt skjøtepunket fremover. Genuaskjøtet går gjennom et blokk på dekk som sitter på en skinne (mest sannsynlig). Dette er skjøtepunktet, og i eksempelet over kan det se ut til at det sitter litt langt bak. Da strekker du mye i underliket, men ikke så mye i akterliket med det resultat at det kan flappe. Som en litt rund tommelfingerregel kan du prøve å tenke at skjøtets linje fra skjøtepunktet deler underliket og akterlikets vinkel i to like deler. Mao, at det trekker «likt» i under og akterlik. Da vil seilet stå fint. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn