Marimari Startet 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2022 Den 23.06.22 overtar vi en seilbåt i Lefkada, Hellas. Vi skal bruke et par dager på å flytte oss inn, bunkre etc og så setter vi kursen hjemover. Mannskap blir far, mor, sønn (20 år) og datter (14 år) Det blir en lang tur, så stort sett korteste vei. Er det noen gode tips til hvor vi bør stoppe, hva vi bør få med oss/se på veien ol? Jeg er livredd for å seile forbi noe jeg burde fått med meg ? Link to post
Kjetil1 Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Ville dradd innom havna i Son, skal være fint der. Kan ikke komme med seriøse tips dessverre. Kun lykkeønskninger på ferden. Og dere har vel hentetråden med lengst distanse her . Gratulerer, det blir nok en flott tur. Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Big Horn Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Lykke til. Korteste vei hjem er vel kanalene gjennom Frankrike og Tyskland, men masten må legges ned, og tror maksimal dybde er 2 meter. Mye nordavind langs vestkysten av Portugal og Spania i sommerhalvåret. Link to post
Code0 Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Tenk seiling på den turen. Alt som er verd å se på den distansen er kun en kort flyreise unna fra Norge. Evt bruk to år… Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Hvor lan tid tenker dere å bruke? Hvor stor båt? Hvor dyp er kjølen? Er det alternativ å seile til nord i Italia/ Slovenia eller Frankrike og sette båten på en lastebil som kjører til Kiel? Link to post
Familiesnekke Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Blir spennende sommerlesning dette; Dere må legge ut fine bilder og gode historier fra tidenes hentetråd! God tur ? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Veldig enig med @Code0, tenk mer på fordelaktig vær. Å når det er dårlig vær, så utforsker dere heller stedet som dere ligger å venter på. Får dere fin seilvind med dere på turen, så koser dere livet av dere på sjøen. håper på mange rapporter underveis. Endelig ble det Bobåt Link to post
pacuare Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Veldig spennende tur! Har seil mesteparten av strekningen 2 ganger. Ut fra hukommelsen ca 3500 nm. 5 uker hvis dere vil oppleve lite utenom havet (hvis det stemmer at det er en Bavaria 39). Har dere 3 måneder blir turen mye bedre. Tid til å ligge værfast, krysser vel ikke frivillig. Ene turen hadde vi lite tid, og senhøstes. Selv om vi hadde noen stormdager og kryss ble det en bra tur. Middelhavet er enkelt, vent på ett solid høytrykk og kjør motor. Gjennomgående vestlig vind, men ikke nødvendigvis mye. Stopp på helen av Italia, Sicilia, Mallorca, Gibraltar. Legg gjerne til stopp. Synes kanskje syd Spania er minst spennende., øyene mest spennende. For Sicilia, spør Barbira er på forumet, de har en tråd om sin langtur som er verdt å lese. Ut i Atlanteren vil jeg sterkt anbefale Reeds Almanac. Første linken jeg fant, kan kjøpes mange steder. Havneinformasjon hele veien. Kjøper du siste utgave har du også strømkart (brukte Navtronics mest på strøm på sist tur) https://www.bloomsbury.com/uk/discover/non-fiction-features/reeds-nautical-almanac/ Opp Portugal er det som nevnt over mest motvind. Mye fiskeredskap så fristende å gå ut i leden, men det vil du heller ikke. Kan sikkert vente på bedre vær enn vi hadde. Ikke så mange gode havner, fant noen øyer det gikk å ankre på innsiden av. For meg er naturlige stopp cascais og Bajonna (Spania) på strekningen. Ligge i Bajonna og vente på rett vind til å krysse Biscaya. Her er det også noen naturlige ankringsplasser nordover. Vær obs på spekkhugger angrep. Mye seilbåter ble angrepet i fjor, har ikke fulgt med i år. Finnes egne facebookgrupper for dette. Ville lest meg opp. Fra Brest og nordover er det mange havner, dog med litt strekning mellom. Reeds er gull her. Seiler du mot tidevannet blir det bare tull. Skal man følge Frankrike, stoppe på noen kanaløyer eller England? Tøffe valg, beste alternativet er Ole Brum, ha tid til alt. Hvis været er ok ville jeg krysset Nordsjøen og ikke gått Kiel kanalen. Kanalen Tar mye tid, uten at det ga meg noe. Ville fulgt England nordover og ventet på sør vest eller vestlig vind. Vestlig er dominerende, så greit å finne. Du viste sikkert alt dette, men av og til er selvfølgeligheter ok å få repetert. Det viktigste er hvor god tid dere har. Og ikke minst oppdatere tråden. Historikken har vist at når noe går galt har hjelp fra forumet vært gull. Link to post
Krimart Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Jeg ville gått helt til LaCoruna i Galicia. Det kan være skikkelig tett tåke opp langs Atlanterhavskysten Portugal/Galicia med mye fiskeredskap, fiskebåter uten AIS så en radar kan være lurt. Har dere vurdert Caledonien-kanalen som alternativ til Engelske kanal? Kiel-kanalen? Link to post
Marimari Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Herlige dere. Tusen takk for gode råd og tips. vi har kjøpt en Bavaria 50. Har ikke oppdatert her ser jeg ? planen er å bruke ca 8 uker. Var det vi klarte å skrape sammen av fri/permisjon fra jobber. Ellers så gleder vi oss veldig. Har kun hatt seilbåt i tre år, men vi har alle hatt båter fra vi var små. Lengste tur tidligere var da vi hentet vår Bavaria 39 i Bergen, så dette er litt utenfor komfortsonen ? Selve kjøpet skjedde litt på impuls i midten av mai så da vi kom hjem fra Hellas måtte gammel båt få vårpuss og selges. Det har nå løst seg (nesten. Trenger et display til Raymarine autopilot 2007 om noen har til salgs). Frem til avreise til Hellas om tre uker er det mye å sette seg inn i. Jeg er selvutnevnt HMS ansvarlig og har lært mye om sikkerhetsutstyr, førstehjelp etc siste dagene. Link to post
Krimart Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Wow, flott båt! Med en såpass stor båt er det nok lurest å seile den hjem ja. Rullestor gjør at den ikke er all verdens effektiv på kryss, så ta høyde (heh) for det, og turen opp langs Portugal kan jo bli litt lang? Ingen radar? Jeg ville uansett investert i en AIS transponder :-D Link to post
Marimari Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Vi har bestilt både radar og ais som monteres i Hellas rett før avreise ?? Pysemor skal ha med barna på tur ? Link to post
pacuare Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 8 uker er ca halve tiden på havet. Bare å finne god rytme, og få så mye som mulig ut av turen. Vi var litt fler, og kjørte alene på vakt. Det ga mye søvn, målet var netter på havet og annenhver dag i havn, men ikke netter. Du er vel omtrent halvveis ved Gibraltar, så sett 4 uker dit. Mest vær etter Gibraltar, men da er dere innstilte. Bare å spørre. Link to post
VegJoh Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Høres ut som en utrolig spennende hentetur Håper det blir mange fine bilder postet her underveis D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Kjetil1 skrev On 29.5.2022 at 22.49: Ville dradd innom havna i Son, skal være fint der. Kan ikke komme med seriøse tips dessverre. Kun lykkeønskninger på ferden. Og dere har vel hentetråden med lengst distanse her . Gratulerer, det blir nok en flott tur. pacuare skrev On 30.5.2022 at 23.52: Veldig spennende tur! Har seil mesteparten av strekningen 2 ganger. Ut fra hukommelsen ca 3500 nm. 5 uker hvis dere vil oppleve lite utenom havet (hvis det stemmer at det er en Bavaria 39). Har dere 3 måneder blir turen mye bedre. Tid til å ligge værfast, krysser vel ikke frivillig. Ene turen hadde vi lite tid, og senhøstes. Selv om vi hadde noen stormdager og kryss ble det en bra tur. Middelhavet er enkelt, vent på ett solid høytrykk og kjør motor. Gjennomgående vestlig vind, men ikke nødvendigvis mye. Stopp på helen av Italia, Sicilia, Mallorca, Gibraltar. Legg gjerne til stopp. Synes kanskje syd Spania er minst spennende., øyene mest spennende. For Sicilia, spør Barbira er på forumet, de har en tråd om sin langtur som er verdt å lese. Ut i Atlanteren vil jeg sterkt anbefale Reeds Almanac. Første linken jeg fant, kan kjøpes mange steder. Havneinformasjon hele veien. Kjøper du siste utgave har du også strømkart (brukte Navtronics mest på strøm på sist tur) https://www.bloomsbury.com/uk/discover/non-fiction-features/reeds-nautical-almanac/ Opp Portugal er det som nevnt over mest motvind. Mye fiskeredskap så fristende å gå ut i leden, men det vil du heller ikke. Kan sikkert vente på bedre vær enn vi hadde. Ikke så mange gode havner, fant noen øyer det gikk å ankre på innsiden av. For meg er naturlige stopp cascais og Bajonna (Spania) på strekningen. Ligge i Bajonna og vente på rett vind til å krysse Biscaya. Her er det også noen naturlige ankringsplasser nordover. Vær obs på spekkhugger angrep. Mye seilbåter ble angrepet i fjor, har ikke fulgt med i år. Finnes egne facebookgrupper for dette. Ville lest meg opp. Fra Brest og nordover er det mange havner, dog med litt strekning mellom. Reeds er gull her. Seiler du mot tidevannet blir det bare tull. Skal man følge Frankrike, stoppe på noen kanaløyer eller England? Tøffe valg, beste alternativet er Ole Brum, ha tid til alt. Hvis været er ok ville jeg krysset Nordsjøen og ikke gått Kiel kanalen. Kanalen Tar mye tid, uten at det ga meg noe. Ville fulgt England nordover og ventet på sør vest eller vestlig vind. Vestlig er dominerende, så greit å finne. Du viste sikkert alt dette, men av og til er selvfølgeligheter ok å få repetert. Det viktigste er hvor god tid dere har. Og ikke minst oppdatere tråden. Historikken har vist at når noe går galt har hjelp fra forumet vært gull. Her var det mange veldig gode råd!! I tillegg vil jeg på det sterkeste anbefale radar! Og så er det bare å nyte turen og bruke all den tid dere har. Kielkanalen er lang og skrekkelig kjedelig. Skog langs hele kanalen. Så fore min del holder det med en gang. Lykke til og god tur!! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Code0 Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Solbris II skrev for 2 timer siden: Kielkanalen er lang og skrekkelig kjedelig. Skog langs hele kanalen. Så fore min del holder det med en gang. Jeg syns kanalen er en fin avveksling, og turområdet på østsiden er jo flott. Korteste vei hjem er jo vest av Danmark. Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Code0 skrev Just now: Jeg syns kanalen er en fin avveksling, og turområdet på østsiden er jo flott. Korteste vei hjem er jo vest av Danmark. Det er heldigvis ulike meninger om hva son er fint rundt omkring!??? Ellers hadde det blitt skrekkelig trangt om plassen!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Marimari Svart 6.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2022 Er det noen som vet hvordan vi rent praktisk håndterer kryssing av landegrenser? Tenker da på innsjekk av båt og mannskap osv. Link to post
pacuare Svart 6.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2022 Her vil du få to svar, ene er å bare seile. Andre er å følge boka. Jeg bare seiler. Unntaket er England, da det er utenfor Schengen. Ha orden på papirene, og spør på havnekontoret. Registreringsbevis, kopi av pass til alle ombord og ansvarsforsikring (siste er viktig). Jeg har gjort dette enkelt. Bare sjekket inn når jeg får beskjed om det. Link to post
Barbaria Svart 6.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2022 Gratulerer med ny båt og en veldig lang hentetur! På en såpass lang tur på relativt kort tid må alt klaffe, så alt som har med fremdrift å gjøre må mao. være i tipp topp stand. Det tar tid å fikse saker på sparket her nede. Det er to vanlige ruter å krysse Middelhavet på, du kan lese mer om de her: https://www.cruiserswiki.org/wiki/Aegean_to_West_Mediterranean_Passages Det er helt klart mest å se på den nordlige ruten. Det er nord-vestlige vinder som dominerer i joniske havet på denne tiden av året, hvis dere velger den nordlige ruten kan det være fordelaktig og komme seg litt nordover før dere krysser over til Messina for mer behagelig seiling. Det er alltid lurt å holde seg unna myndighetene, men blir dere stoppet så ha papirer klare. Papirene må klart vise at dere eier båten, og at den er betalt. Vi har blitt stoppet en gang på to år, og det var i covid lockdown. Vi har også sjekket inn i Hellas siden de forlanger det også av EU båter. Myndighetene er stort sett ok om dere kun er i transitt og på vei hjem på raskeste måte. Det kan være smart å ha et papir som forklarer hva dere holder på med, gjerne på lokale språk Italiensk, spansk så går det sikkert bra. Andre ting er allerede nevnt. God Tur! Barbaria på tur - Blogg Link to post
pacuare Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Mulig jeg er feig, men jeg er litt skeptisk til ruten nær Afrika. Det er noen flyktning båter i området. Vet ikke status nå. Å komme over en gummibåt med flyktninger i dårlig forfatning vil jeg unngå. Traff mange skilpadder langs kysten av Libya på en av turene. Om natten er det ikke mulig å se de og styre unna. Godt å se bestanden er (var?) økende. Link to post
Marimari Svart 12.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Vi har startet prosessen med å NOR registrere båten. Vi må da prege kallesignalet inn i båten og sende bildebevis til NOR. Er det noen som har forslag til hvordan vi skal gjøre dette. Er det noe verktøy el som vi bør ha med. Link to post
Ask Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Marimari skrev 50 minutter siden: Vi har startet prosessen med å NOR registrere båten. Vi må da prege kallesignalet inn i båten og sende bildebevis til NOR. Er det noen som har forslag til hvordan vi skal gjøre dette. Er det noe verktøy el som vi bør ha med. Hei. Ein papirmal, freseverktøy/treskjærkingsverktøy ala dreml, og stø hand så fiksar du dette. Link to post
Familiesnekke Svart 12.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2022 Denne tar ikke så stor plass: https://www.biltema.no/verktoy/sliping/multislipetilbehor/multisliper-mg-150-2000039996 Link to post
tilplan Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 Med en drill kan du enkelt frese med noe som dette: https://www.biltema.no/verktoy/bor/forsenkere/roterende-rasper-o-6-mm-5-stk-2000016942 Vet ikke om de jeg har er fra Biltema, men de biter greit fra seg i glassfiber. Brukte selv en sylindrisk en før helga for å utvide et hull der hullsaga var litt for liten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn