Hedwig Svart 13.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 Dremel er vel det enkleste å frese med, og et verktøy med overraskende mange muligheter. Ikke er det så dyrt heller :) Link to post
Marimari Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2022 Herlig! Da er det bare å løpe og kjøpe Dremel ??? Link to post
TXE Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Hei, for å få registret båten i NOR. Så trenger de bill of sales (salgskontrakt) med apostille og i vårt tilfelle avregistrerings bevis i Australia med apostille. Vi har bill of sales uten apostille men mangler avregistrering bevis. Vi får heller i kontakt med selger så frykter dette kn ta lang tid. Vi kan ikke ligge og vente på dette. Hva skjer om vi bare drar? Klarer vi oss i havener med bill og sales og en forklaring? Håper noen her noe erfaring med tilsvarende. mvh Thor Link to post
los083 Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Ville tatt kontakt med AMSA. Se link under. Med copy av "bill of sale" så bør de kunne sende et avregistreringsbevis. https://www.amsa.gov.au/about/contact-us Link to post
Barbaria Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Havner her nede spør nesten alltid etter registreringsbevis og gyldig forsikring. Har dere et eller annet form for bevis, med reg. nummer, på at båten er deres så går det nok greit. Har dere ikke det kan det i verste fall gå ille. Som nevnt tidligere benyttes det nå stjålne seilbåter i stor skala til menneskesmugling, så du må regne med at de er på sin vakt dersom du skulle være så uheldig å bli stoppet. https://www.keeptalkinggreece.com/2022/06/20/shipwreck-mykonos-8-migrants-missing-children/ Slik jeg ser det kan du ligge trygt der du er å vente på de rette papirer. Eller se om du kan få Port Police til å stemple noe for dere. Eller du kan ta sjansen å seile uten reg. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Blir du stoppet kan du, om du er uheldig, få båten beslaglagt og dere må ligge på hotell til alle papirer er i orden + antagelig en saftig bot om dere treffer på den rette. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 TXE skrev 41 minutter siden: Hei, for å få registret båten i NOR. Så trenger de bill of sales (salgskontrakt) med apostille og i vårt tilfelle avregistrerings bevis i Australia med apostille. Vi har bill of sales uten apostille men mangler avregistrering bevis. Vi får heller i kontakt med selger så frykter dette kn ta lang tid. Vi kan ikke ligge og vente på dette. Hva skjer om vi bare drar? Klarer vi oss i havener med bill og sales og en forklaring? Håper noen her noe erfaring med tilsvarende. mvh Thor Dere kan reise videre. Problemene dukker ikke opp før registrering i Norge. Når vi tollet inn kompis sin båt var det heller ikke noe problem. Han jobber fortsatt med apostille og bill of sale mellom selger og daværende advokat som har sluttet. Så det eneste problemet min venn har er å få ny advokat til å levere uten å bli flådd. Du må bare bruke flagget og regnr båten opprinnelig har når du fyller diesel på utførsel. vi opplevde ikke å bli spurt om papirer noen verdens steder før tollkontoret på Svinesund. Det var fra Portugal til Norge. Unntaket var når det ble fylt diesel. Da ble norsk flagg heist og nytt regnr i Norge brukt (litt feilaktig bruk siden det ikke var helg offisielt enda). Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TXE Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Da har jeg lagt inn wn forespørsel på AMSA. Regner mwd at de trenger nor fra selger, men de kan kanskje ta konrakt med han. Link to post
Marimari Svart 29.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Nå har vi tatt sjansen og så smått begynt turen hjemover. I går tok vi også en liten seremoni hvor vi skjenket Neptun, endret navn på båten og heiste norsk flagg. Vi tenker å starte turen over til Italia i dag. Er det noen som vet hvordan vi får de riktige papirene for å kunne seile i Italia? Har skjønt at man trenger en form for tillatelse. Ellers så er det utrolig deilig å være i båt i Middelhavet. Nesten litt for varmt. Vi ligger nå i en liten poll på Lefkada og her var det 30,3 grader i vannet i går. Link to post
Marimari Svart 29.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Ellers så er vi nå på AIs for de som vil se hvor vi er ? MMSI 259010880 Link to post
Barbaria Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Det trenger ingen spesielle papirer for å seile Italia, meg bekjent. Forsøk å unngå kontakt med myndighetene om mulig. Guardia Finanza er ganske aktive på sjøen, men nå er det også mange seilbåter ute. Ikke beveg dere inn i naturreservat eller ankre for nære stranden 200-300m så går det fint. God tur Barbaria på tur - Blogg Link to post
Dykker Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Marimari skrev 57 minutter siden: Ellers så er vi nå på AIs for de som vil se hvor vi er ? MMSI259010880 Link to post
Torsen67 Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Ser ut til at de har snudd igjen.. Link to post
sap_2000 Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 (redigert) 1 hour ago, Torsen67 said: Ser ut til at de har snudd igjen.. De prøver å orientere seg litt om hvilke regler som faktisk gjelder, hva man bør, må og hva som er vanlig ang det formelle ut av hellas og inn i italia. De har fått mye forskjellig og motstridene info fra mange kanter. Dette er jo ikke en (ex) Gresk eller EU båt, men en (ex) Australsk reg båt solgt til Norske eiere og på vei til norge, for øyeblikket i Hellas Alt ok ombord Redigert 29.Juni.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Torsen67 Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 sap_2000 skrev 1 time siden: De prøver å orientere seg litt om hvilke regler som faktisk gjelder, hva man bør, må og hva som er vanlig ang det formelle ut av hellas og inn i italia. De har fått mye forskjellig og motstridene info fra mange kanter. Dette er jo ikke en (ex) Gresk eller EU båt, men en (ex) Australsk reg båt solgt til Norske eiere og på vei til norge, for øyeblikket i Hellas Alt ok ombord Skjønner Link to post
pacuare Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Småbåt registeret er enkelt, hørt om flere som bruker det på langtur. Hentet en båt omtrent samme sted. Båten hadde vært i Norge noen måneder før skipsregister var ferdig. Hadde mye papirer med, ble ikke spurt om noen. Link to post
Marimari Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2022 Vi sjekket småbåtregisteret, men da måtte båten være toller inn først. Ringte så tollen og kunne ikke betale før båten var i Norge ? Så nå har vi dratt uten noen form for utsjekking fra Hellas. Blir litt nervøs av dette… Hva er det verste som kan skje??? Ellers så var turen over fra Hellas nydelig Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2022 Marimari skrev 1 time siden: Vi sjekket småbåtregisteret, men da måtte båten være toller inn først. Ringte så tollen og kunne ikke betale før båten var i Norge ? Så nå har vi dratt uten noen form for utsjekking fra Hellas. Blir litt nervøs av dette… Hva er det verste som kan skje??? Ellers så var turen over fra Hellas nydelig Som jeg har beskrevet over skjer det ingenting.Det absolutt viktigste er at dere har dokumentasjon på hele eierrekken fra båten var ny til dere har overtatt den. Kjøpekontrakt og oppsigelsen fra havna hvor båten var registrert da dere kjøpte den. Det for at det skal gå så smertefritt som mulig å registrere den i NOR. Å rolle inn båten er den enkleste sak i verden. Gå til tollstasjonen der dere har hjemmehavn og lever dokumentasjon i form av kjøpekontrakt og utgifter til diesel. Dere må betale mva for båt og diesel/frakt. Det er gjort på maks 20 minutter. Forutsatt at dere har kjøpekontrakten i orden. For å få mva-fritak på diesel underveis må dere ta det opp med de lokale kontorene underveis. Altså ikke sikkert det er verdt bryderiet. Men forsikringen må uansett være i orden! Det er sak nr 1. Ut over det, kos dere på tur! Italienere er hjelpsomme, spanjoler regelryttere og krever dokumentasjon al a tullete ( les euro), og i Portugal er det hyggelig men manana! Altså skjer det meste i morgen! Nyt reisen!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Barbaria Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 Oversikt over strømforholdene i Messina sundet http://www.correntidellostretto.it Barbaria på tur - Blogg Link to post
omhI Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Går det bra med dere ? Link to post
TXE Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Hei, Nå har vi dratt fra Olbia, Sardinia. Byen var fin, men marinaen lå litt langt unna. Det kostet 152 euro dagen?!!! Nå skal vi finne oss et uthavn før vi drar over til Menorca i morgen. Det ser ut som vi får litt mer vind også, slik at vi kan seile litt. Det skal også bli godt å kunne bade noe som ikke går inne i havnen. mvh Thor Link to post
sap_2000 Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Etter Noen lange uker med båtkjøring fra Trøndelag til Vestlandet og oslofjorden tenkte jeg det var på tide med litt feire og avslapping. Alexandrea har kommet seg gjennom middelhavet. Noe mannskap gikk av i Lisboa for et par dager siden og i dag fløy jeg og en annen kompis ned til porto og hoppet på. neste stopp blir La Coruna. Ca 160 nm eller ca en dags kjøring opp dit. de har ikke fått seilt noe særlig. I Middelhavet var det stort sett forsøkte eller feil vindretning, og etter Gibraltar har det vært stamping og motvind hele veien. i dag også. 7-8 msek rett i nesa. Vi har et håp om å få seilt litt over biscaya men det ser ikke veldig lovende ut. har jo vært endel på sjøen opp gjennom, men har så og si null erfaring med seilbåt. Har vært underveis i seilbåt færre ganger enn jeg kan telle på en hånd så det blir mye nytt og spennende for meg ? nå har vi gått et par timer fra fra porto, fått oss litt mat og innføring i båten. Båten har fungert bra men noe småfiks har det vært og noe gjenstår som vi skal se litt på. disse båtene har jo en lang pinne midt i som jeg ikke skjønner helt hva skal brukes til. Jeg ser jo den er stativ for radar og antenne og hører jeg kompisen sier man kan heise opp noen hvite store filler der også. Vi får se. Så langt har den jo bare vært antennefeste hehe ? de må ha kjørt ihjel en gris underveis også, for det ligger et grisebein her som er nesten oppspist Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 God tur @sap_2000! Et gigantisk tørkestativ er jo ikke å forakte!?? God tur!??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2022 Jeg har også hørt at den pinnen i midten kan brukes til å henge opp uskikkelige nevøer som ikke oppfører seg pent.. har hørt noe ville rykter om at det kan bli litt bevegelse oppi toppen der.. så da kan kanskje nevøen bli litt grønn i ansiktet???? seilerhilsen fra onkel⛵️ Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 On 7/25/2022 at 6:59 PM, Bjørn Løvjomås said: Jeg har også hørt at den pinnen i midten kan brukes til å henge opp uskikkelige nevøer som ikke oppfører seg pent. kunne du ikke sagt det litt før ? da har vi kommet oss til La Coruna etter 175 strevsomme nm i motvind og motsjø mesteparten av veien. møtte et par norske båter som gikk motsatt vei på slør og i god fart. har ikke manglet på utfordringer underveis. Ble mye stamping og sprut over dekk, noe som i for seg er greit så lenge båten er noenlunde tett ovenfra noen denne ikke kan sies å være. Lekker inn omtrent overalt i vinduer, skylights, rekkestøtter og gjennomføringer. Tror det er et par vinduer som er helt tette så det er vått eller fuktig de fleste steder inkl sofa og de fleste køyene (unntatt min for der treffer dryppene heldigvis dørken ?). videre har vi slitt med en lanterne i baugen som ikke funker og kursen blåser sikringer. Vi skal finne en ny i morgen og strekke kabel hvis vi må for den skal bli i orden. en septiktank nekter å tømme seg (ombygget tømmesystem), den andre doen er pumpa veldig treg på, men den 3. dassen funker som fjell. generatoren stopper av uviss grunn - utredes i morgen sammen med en haug andre småting før vi legger ut på de 340 nm over biscaya. Værmeldingene ser rolige ut evt lite vind i feil retning så blir nok motor for det meste. Tanken er på 330 l og vi har 100 til i kanner så vi lan gå alt for motor om vi må. planen er å dra videre onsdag kveld eller torsdag morgen. Alt etter hva vi rekker å få ordnet og værmeldingene. vi fikk seilt litt også og det var gøy for en skarve østlending uten seilerfaring. Men gøy var det så lenge det varte frem til vi måtte gi oss da båten ikke likte kaskader av vann som feiet over båten. Gøy å kjenne hvor mye krefter som er i sving, samt de taktiske vurderingene for å komme fortest/ mest behagelig frem. kan litt om aerodynamikk, så skjønner prinsippene i seiling men har mye å lære og erfare på dette området kjenner jeg :) Må få noen timer på øyet og lade kroppen litt. Tar på i lengden med stamping og sprut Mvh. SAP Link to post
Faxen Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 "Båtlivet gir meg de beste gleder" sitat Chilli Solbris. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn