pacuare Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Godt at du får prøvd deg på en seilbåt, selv om jeg er usikker på om den brukes som det… ser på Windy, og kryssingen er en liten nøtt. Mye nordavind langs Frankrike, vindstille i midten. Og bra vind langt i vest. Hvis dere ikke må til land hadde jeg seilt rett nordover i dag, ca 36 timer. Så satt kursen mot sør vest England. Da kan dere få fin vind, spesielt hvis dere fortsetter gjennom den engelske kanal. Må dere innom Brest er det motor som gjelder. Slett ikke galt med vindstille over Biskaya. Den vestlige kursen er en del omvei, og blir 2 døgn ekstra på havet. Tipper dere bruker en del tid på værruting, hadde vært gøy hvis dere forklarer valget. Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Spennende å følge med på! Når @Kjesto gikk over Biscaya etter å ha hentet båt i Portugal gikk de langt vest for å få mildere sjø og riktige strømmer. Det ble også rådet til å stikke langt til havs på grunn av fiskeredskap og fanteri om natta. Har dere virksom radar ombord? For øvrig har jeg absolutt ingen peiling på hva som er lurt med tanke på seilingsvind. Jeg har jo bare to skruer under kjølen og ingen pinne i midten! Hyggelig å bli sitert @Faxen Ønsker dere all mulig lykke til med lang kryssing av Biscaya! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Krimart Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 La Coruna er en veldig fin by Link to post
Bonus Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Gøy å følge med, @sap_2000. Blir nok en bratt lærekurve dette, selv for deg ? Husk å gå opp den engelske kanalen da. Mener å erindre at det var noe rot med noen danske fjorder en gang .... Men, det er jo en mannsalder siden Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Bonus skrev 22 minutter siden: Gøy å følge med, @sap_2000. Blir nok en bratt lærekurve dette, selv for deg ? Husk å gå opp den engelske kanalen da. Mener å erindre at det var noe rot med noen danske fjorder en gang .... Men, det er jo en mannsalder siden Auda @Bonus. Jeg er sikker på at @sap_2000 har et ønske om at det der skulle være glemt! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Da har vi vært å handlet inn endel ting til oss og til båten. båten tømte vi og la alt vått it til tørk og vasket ned alle flater innvending for å bli kvitt saltet. så var jeg byen rundt for å få tak i litt remedier for å tette. Silikonspray, sika og gaffateip. har nå gått over alle vinduer og skylights. Skylightene hadde en slags mekanisme som kan holde de i åpen stilling. Der den var festet i glasset var det en åpning med beslag fra to sider og pakning som skulle tette. Pakningen var av skumtypen og fullstendig oppsmuldret. løsning: demontere, rengjøre flater og tette hullet med gaffa fra begge sider. rengjorde alle vindu og pakningflater og sauser inn med silikon. Den blir nesten garantert tett. videre var det endel vinduer i overbygg hvor karmen i overkant var hovedmistenkt. løsning: gaffa i overkant og på sidene. vi planlegger å gå i kveld når vinden dør ut. Nå blåser det 10-14 rett inn i bukta her og jeg har sagt jeg er lite lysten på å sprute ned hele båten de første 2 timene når de neste 2 dagene blir lite vind og sprut. Salt overalt er noe drit. 4 hours ago, pacuare said: Tipper dere bruker en del tid på værruting, hadde vært gøy hvis dere forklarer valget. skipperen har følt et veldig tidspress hele veien. Både for å rekke hjem til jobb og for div gejester som har hoppet på og av underveis så han følte han måtte rekke hit og dit innen da og da. I tillegg kom disse utfordringene med lekkasjer og masse annet som har farket seg underveis. vi to som kom ned så lett at kompis var sliten og utkjørt så vi ble eninge om å ta en dag her og komme oss ovenpå å få orden på det vi kunne. Vi skal begge være med en ukes tid og innen da satser vi på å komme såpass langt at han ikke er så bekymret får å rekke hjem samt at båten fungerer bedre enn den har gjort. det viktige tekniske som motor seil rigg og nav utstyr er veldig i orden. Det er vinduer, dasser, pumper, møkk og rot som har vært hovedproblemet. vi som kom ned nå er begge relativt erfarne på hver vår måte så vi prøver å avlaste han så han får hvilt ut litt. Han andre er seilbåt og regattamann så han lærer meg mye om ting jeg ikke kunne noe av på forhånd. Navigasjon, nattseilas, vær og sånt føler jeg meg relativt trygg på så han og jeg utfyller hverandre godt på vakt :) over biscaya deler vi oss nok i 3 vakter, men det blir sikkert mest for motor så da kan jeg stå alene også. ellers var det gøy å seile i går. Bratt lærekurve men artig og lærerikt :) håper jeg får seiler endel mer på turen ? nå skal vi sjekke over motor og aggregat og stille bort å fylle. så blir det å gjøre oss klare og vente på at vinden løyer. tenkte å ta screenshot av Windy hver 8. time i noen døgn fremover for å ha noe å se på underveis etter at dekningen forsvinner. blir en nyberferokg det også å være 2-3 døgn uten mobil og internett ? oppdaterer før avreise. Takk for gode innspill og råd samt at dere følger med oss ? 3 hours ago, Bonus said: Husk å gå opp den engelske kanalen da. Mener å erindre at det var noe rot med noen danske fjorder en gang .... Men, det er jo en mannsalder siden har allerede blitt gjort ? men ikke av meg heldigvis. Kompis satt endepunktet på plotteren et par byer lenger sør istedenfor Coruna pga stress. Ingen av oss oppdaget det og når vi trodde vi var nesten fremme i går så blir det 7 timer til led stamp og sprut. Ikke si det til noen ok ? kompis som plottet feil nå var forøvrig samme kompis som stod og nesten frøs ihjel i Hals når vi bommet på fjorden i 2013. Han ble så kald at han seriøst vurderte å bryte seg inn i ett hus da hele byen var tom for folk. Det var null grader sterk kuling sludd og regn og han tilbrakte vel 6 timer utendørs der før vi kom midt på natta. han nærmest voldtok hovedutløpet på webastoen når han kom ombord hehe ? han stilker meg støtt og stadig for den hendelsen sp det var litt godt når han plottet feil i går ☺️ men vi skal sjekke punktet nøye i kveld så vi ikke ender opp der menn går i skjørt eller værre hehe ? Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) 4 hours ago, Chilli Solbris said: Har dere virksom radar ombord? ja. Ny Raymarine doppler radar 7-8 meter opp i masta. Ny Raymarine axiom plotter her. Ny AIS ble montert før avreise. Både VHF og AIS antenne sitter i tippen av masta så særs god rekkevidde. så navelekteonikken er i orden. AIS og radar er særs nyttig og beroligende om natta og i dårlig sikt ? Redigert 27.Juli.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 sap_2000 skrev for 5 timer siden: ja. Ny Raymarine doppler radar 7-8 meter opp i masta. Ny Raymarine axiom plotter her. Ny AIS ble montert før avreise. Både VHF og AIS antenne sitter i tippen av masta så særs god rekkevidde. så navelekteonikken er i orden. AIS og radar er særs nyttig og beroligende om natta og i dårlig sikt ? Det er godt å høre!! Men hvis dere krysser Biscaya på grunt vann er det visst mye fiskebåt og fiskeredskap. Og de har en tendens til å skru av AIS. Så da er radar gull! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Så endel av det uten AIS og dårlig/ ingen lys fra porto og opp hit. Men ikke mange heldigvis . vi gikk bort og tanket og var avgårde i 22 tiden lokal tid. la opp en basis rute til Brest. Først rett nord ca 50 nm så direkte mot Brest. Mulig vi går litt lenger ut en denne streken for å ha litt å falle av på mot slutten. gutta gikk akkurat å la seg og jeg tar første vakten på 3 timer. Lite action her, men følger med på et par radarekko uten AIS som går ca samme vei som oss. leker meg litt og setter ekkoene som mål så jeg får opp data som fart og CPA på de. Gøy med duppeditter ? vet ikke hvor lenge vi har dekning men tipper ca 3 timer til. Så blir det stille et par dager. Blir nok rart å være uten dekning så lenge men ålreit også ? tok endel screenshot på Windy i iPaden hver 8 time drøye 3 døgn frem så vi har noe å se på. Var ikke de store endringene de siste 3 dager så tror den blir grei. Mulig litt vest og NV på slutten. spennede å se hvor lenge vi sykes på AIS om noen gidder å sjekke litt. Antenna står på 22 meter så signalet går nok lengre enn vanlig. gøy at dere følger med så gir vi lyd så fort det er dekning igjen ? Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 God tur ?⛵️ Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Takk kjøre onkel ? Her skulle du vært med ☺️ Mvh. SAP Link to post
pacuare Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) Veldig bra dere kom dere avgårde i kveld, blir en bedre krysning enn om dere hadde ventet til i morgen tidlig. Jeg ville nok holdt noe mer vest enn linjen du satte opp, kommer noe fra nord vest på fredag kveld. Nattevakt alene på en seilbåt er jo bare kos. Foretrekker selv 2 timers økter, men 3 er mer vanlig. Skal godt gjøres å finne grunner på turen, ikke lenge til det er 4000 meters dybde. Ligger en del fiskebåter der det blir dypere, men med både ais og radar er det jo null problem. Edit; økning fra vest nord vest kommer først lørdag kveld, så da er dere omtrent i Brest. Ruten satt opp kan godt være riktig. Redigert 27.Juli.2022 av pacuare (see edit history) Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 (redigert) Takk for råd @pacuare? de leses og lyttes nøye til da jeg vet du er dreven på dette ? Tar det med på skipsrådet i morgen Og ja veldig artig og anerledes for meg, men jeg liker det ? nå går vi jo for motor så ikke så va sykelig å sitte her å følge med. Hadde seilene vært oppe og litt vind hadde jeg nok ikke turd å sitte her alene ennå. håper på litt sånn postkort-feeling i morgen med blankt hav og skyfri himmel langt ut på havet ? Redigert 27.Juli.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
pacuare Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 I morgen kan bli veldig bra motorbåt føre. Det er fredag ettermiddag som blir mest ubehagelig på turen. Kjøre motor rett på Brest eller seile kryss. Her kan det komme østlig vind som en kan bruke til å komme nordover på. vindstille over Biskaya er å vinne i Lotto. Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Funnet ut hva denne mystiske pinnen brukes til da Sap? Jeg er en slags gjest Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Just now, enslagsgjest said: Funnet ut hva denne mystiske pinnen brukes til da Sap? ja, litt hvertfall. Den holder for der meste på denne turen radar, VHF og AIS antenne høyt for god dekning ? og noen timer i forgårs ble det heist opp noen store hvite laken i den som ga utrolig god fart ? hadde over 9 kn med vinden inn ca 50 grader på baugen. og man kjente og fikk dyp respekt for de enorme kreftene som er i sving. Hadde ikke villet sitte her alene da tilfelle man måtte foreta seg noe. Men skjønner jo prinsippet og fysikken i det. Men store krefter i sving, det er helt sikker. sykes også det er utrolig godt å kunne gå pg legge seg underveis. Tror ikke jeg har sovet så godt noen gang ? Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 11 minutes ago, pacuare said: I morgen kan bli veldig bra motorbåt føre. Det er fredag ettermiddag som blir mest ubehagelig på turen. Kjøre motor rett på Brest eller seile kryss. Her kan det komme østlig vind som en kan bruke til å komme nordover på. vindstille over Biskaya er å vinne i Lotto. Hjertelig takk @pacuare ? Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Er vi heldige ser vi denne underveis. thunderchild II er en båt bygget av safehaven marine i Irland som bygger losbåter og annet heavy duty. de er i ferd med å prøve å slå rekorden London til Monaco nå og dro fra London i ettermiddag. 2200 nm på 3 dager ca. se på FB og www.54knots.com Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Ellers er det en stor klase med fiskebåter litt utenfor kysten her nå. Noen som vet hva de fisker etter og hvorfor de klynger seg så tett sammen på et lite område? tunfisk? Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2022 Ønsker dere en trygg og god seilas! Hva heter dere på AIS? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Marimari Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Fokkeslasken (konemor) er hjemme nå to uker for å jobbe. Jeg er svært glad for at Thor har fått ombord to dyktige og uthvilte kompiser. Takk til sap og Martin. Han kunne ikke hatt med bedre mannskap over Biscaya ? Skjønte fort hvorfor alle sa at man måtte ha minst tre måneder på denne turen. Det har vært mye kjøring, stress i havner for å få ordnet ting og lite søvn, men vi fikk bare til 8 ukers fri fra jobb. Men herremin for et eventyr ❤️⛵️ Opplevelsene og stemningen kan ikke beskrives med ord. Skulle ønske jeg kunne putte litt av det på flaske og ta det frem igjen til vinteren. Jeg mønstrer på igjen neste helg og får med meg innspurten. Det blir nok noen dager etter at kompisene har reist hjem, så Thor og vår 14 år gamle datter må klare seg alene noen dager. Heldigvis er Andrea oppvokst i båt og til masse hjelp. Hun har også hatt en bratt læringskurve på denne turen, da hun har måttet være med på nattevakter og alt annet som har skjedd. Jeg vil også takke sap for å live opp denne tråden igjen. Vi har vært short staffed, myyye uten mobildekning og det har gått i ett. Har vært vanskelig å få tid til alt. For de som vil følge båten på MarineTraffic så heter den Alexandrea. Det gjør dessverre også de to forrige båtene våre, men søk opp MMSI 259010880 så får du riktig båt ⛵️ Link to post
pacuare Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Marimari skrev 13 minutter siden: Skjønte fort hvorfor alle sa at man måtte ha minst tre måneder på denne turen. Det har vært mye kjøring, stress i havner for å få ordnet ting og lite søvn, men vi fikk bare til 8 ukers fri fra jobb. Men herremin for et eventyr ❤️⛵ Vi brukte 6 uker på samme turen. Litt raskere båt for seil, tregere for motor. Men vi hadde mye mannskap, 2 timer på og 6 eller 8 timer av. 4 til 6 personer som gikk alene på vakt. Var en helt herlig tur. Sjekket været igjen, bra de gikk i går. Ser ut til at de kan seile det neste døgnet. Fredag ettermiddag ser ut til å ha motvind. Link to post
Marimari Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 pacuare skrev 46 minutter siden: Vi brukte 6 uker på samme turen. Litt raskere båt for seil, tregere for motor. Men vi hadde mye mannskap, 2 timer på og 6 eller 8 timer av. 4 til 6 personer som gikk alene på vakt. Var en helt herlig tur. Sjekket været igjen, bra de gikk i går. Ser ut til at de kan seile det neste døgnet. Fredag ettermiddag ser ut til å ha motvind. Pga begrenset mannskap har vi ikke klart i kjøre døgnet rundt i lang tid. Har også trengt å komme til havner for å bunkre, fylle vann og kaste søppel. Samt oppleve litt i de landene vi har vært innom. Godt å høre at været blir bra en stund. Link to post
Familiesnekke Svart 28.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2022 Veldig bra dere hjelper til på årets mest spennende hentetur (på BP) SAP2000 og Martin; det må føles ut som flere hundre kilo er lempet av skuldrene til Thor! God reise over Bukten; det blir spennende å høre hvordan det har gått! Pass godt på 14-åringen også❤️ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn