Sofaseiler Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Da er de kommet langt på vei i Biscaya. Ikke akkurat ensomt der, ser det ut til! Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Godt de har dukket opp igjen! ?? Er nok ikke alene nei! Og godt er jo det!?? Blir spennende å høre hvordan overfarten var! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pacuare Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Derfra og inn er det veldig behagelig. Slør og lite til passe vind. De er litt raskere enn jeg tippet, så de må ha hatt en ok overfart. Jeg trodde de ville få mye motvind fredag kveld, men når de er så langt nord ble det slør. Tror ikke de kommer til å ha mange dårlige historier fra hvor tøff Biskaya er etter denne turen. Gøy å følge. Link to post
pacuare Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Chilli Solbris skrev for 1 time siden: Er nok ikke alene nei! Og godt er jo det!?? Blir spennende å høre hvordan overfarten var! Utsnittet dekker ca 1000 nm, så de er ganske alene der ute. Uten AIS og radar lønner det seg å gå litt lenger øst, for å slippe alle båtene som går rett linje fra Spania før de dreier inn til den engelske kanal. Ser de ligger nær seperasjonssonen. Uansett ikke mye båt, men litt mer å følge med på. Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 (redigert) pacuare skrev for 1 time siden: Utsnittet dekker ca 1000 nm, så de er ganske alene der ute. Uten AIS og radar lønner det seg å gå litt lenger øst, for å slippe alle båtene som går rett linje fra Spania før de dreier inn til den engelske kanal. Ser de ligger nær seperasjonssonen. Uansett ikke mye båt, men litt mer å følge med på. Ja, det er store avstander men like fullt mye båt å følge med på! Og noen ville vel vært innenfor rekkevidde om de skulle trenge bistand. Redigert 29.Juli.2022 av Chilli Solbris (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Marimari Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Alexandrea er nå over Biscaya og innenfor mobildekning. Turen har visst gått svært fint og de er nå på vei til Roscoff Link to post
enslagsgjest Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Håper Sap har hatt nok kaviar og gulost til å overleve overfarten Jeg er en slags gjest Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Nå ligger vi og lader oss litt i Cherbourg etter en slitsom overfart fra Roscoff hvor vi var innom en liten tur for fuel og proviant . Det var det jeg vil tro var en sjeldent rolig tur over Biscaya. vi gikk ganske mye nordvest det første natta før vi dreide noe østtover. Neste dag ble det gode forhold med 12 timer seiling i 7-8 msek fra vest. Mer enn det var meldt altså. . Stilnet av utpå kvelden. på morningen så jeg Thunder Child II på AIS. De gikk med 36 kn og hadde ca 40 mil igjen til Coruna hvor de skulle refuele på rekordforsøket London til Monaco. de havarerte en girkasse syd i Portugal og måtte avbryte leste jeg senere. Vi så endel delfin og og holdt på å frontkollidere med et par hvaler på motsatt kurs som var lovlig sene med å dykke. Antagelig var de like overrasket som oss ? . dag 2 var en «postkort-dag». Stille, nesten havblikk og skyfri himmel. Vi var vel nesten 2/3 over da. Kokken (og kapteinen) Thor disket opp en lekker italiensk-style spekelunsj med litt Rosé ved siden av. Vi stoppet og badet med 4500 meter vann under oss før vi kjørte videre og så mye delfin og noen hvaler til. Prøvde å liste oss litt nærmere noen hvaler som lå og chillet, men de var ikke noe intr i Bav’en vår så de glede rolig ned i dypet. Det ble noe motorseiling utpå kvelden når vinden tok seg opp litt. Alt for å vinne en halv knop. planen var opprinnelig Brest, men vi ville ankommet midt på natta og dessuten gikk strømmen østover når vi nærmet oss land så da var det bare å gli videre noen timer til Roscoff. Vi gikk innenfor en liten øy vest av Brest når vi nærmet oss fastlandet og fikk en god medstrøm gjennom sundet. Logget over 12 kn SOG så hvertfall 5,5 kn strøm ? velf fremme i Roscoff gikk vi rett til fuelbrygga. Viste seg at vi ikke hadde trengt å fylle på de ca 70 litrene far kanner som vi gjorde på dag 2. det ble en overfart på ca 415 nm fra Coruna og forbruket ble 285 liter. Tanken er på 330 og vi hadde nesten 100 liter til i kanner. i Roscoff ble vi bare noen timer. Nå ligger vi i Cherbourg og hviler oss ut etter mange dager med kjøring mer eller mindre hele døgnet. Vi har gått 3 timers vakter som funker bra men litt sigen blir man etter noen dager. overfarten fra Roscoff til Cherbourg ble røffere enn vi hadde antatt. Vi gikk igjen et stykke it før vi dreide vest og hadde mellom 8 og 13 msek fra vest gjennom kvelden og natta. Men for en slitsom rotesjø det ble. Spesielt når vi fikk strømmen fra siden og i nesa mellom Guernsey og Alderney. Båten ble skikkelig kasteball og vakten var slitsom. Var godt å legge seg i 05 tiden når min vakt var over rett på innsiden av Alderney. motstrøm var det mest av mellom Alderney og odden vest for cherbourg. Var nede i 2,5 kn sog selv om motoren ble presset litt ekstra, så over kn med andre ord. dagen i dag har gått med til å fikse litt div, proviantere og sovet ut litt. Nå skal vi snart ut å få i oss litt middag så fortsetter vi vestover i morgen tidlig :) noen bilder fra Coruna til Roscoff Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 On 7/29/2022 at 8:53 PM, sven.r.s said: Ikke akkurat ensomt der, ser det ut til! både og. Med AIS ser man at man ikke er alene men til tider gikk det lang tid mellom at vi så andre båter. men godt å vite at det er skip og båter i nærheten om mr murphy skulle dukke opp noen ganger på rad. noen fler bilder fra siste legget fra Roscoff til Cherbourg som var ca 120 nm. deo i 17tiden i går og ankom i 9-10 tiden i dag. Bumpy ride utenfor Guernsey i natt. serdeles voksen marina. Havnevertene kjørte rundt i el gummibåt og tok betaling og registrerte ankomst. Billigste havnen hittil. 56 eur for 50 fot Mvh. SAP Link to post
TXE Svart 14.August.2022 Link til dette innlegget Svart 14.August.2022 Nå har vi kommet til Norge. Vi møtte en hyggelig båtplass medlem i Stømstad i går, som savnet litt oppdateringer. Så derfor tenkte jeg å oppdatere litt. Det var veldig bra og ha med SAP og Martin. Hadde ikke klart den tøffeste delen av turen uten dere. Etter at de dro da vi kom til Belgia, var det bare min datter og meg igjen. Det førte til at vi måtte ta det litt roligere uten natt seilaser. Men vi hadde noen hyggelige dager med en del vind. Lå mye rundt 8-12 m/s men stort sett bakfra elle på skrå bakfra så da ble drt litt seiling også. Kona kom på i Amsterdam så derifra kjørt vi med en natt seilas rett til ingangen til Kiel-kanalen. Selve kanalen var ikke så spennede men set var veldig deilig med en dag uten bølget og vind. Opp langs Danmark og Sverige har vi hatt fint vær men nesten vindstille så ble mye motor. Fra vi startet i Lefkada i Hellas til vi sto på tollkontoret og ble ranet har vi brukt 6 uker og 5 dager. Vi har tilbakelgt drøye 3650nm. De siste ca 50 til Oslo skal vi klare :) Om det er noen andre som har tenkt å ta en slikt tur. Vil jeg anbefale å bruke lengere tid og være minst 4 voksne hele tiden. Samt å ha alle papirer i orden. Jeg trodde vi var godt forbredt, og det var vi på mnge ting. Men har lært mye som kommer tilgode på en annen langtur. Det er hyggelig at det er så mange som har fulgt oss. Thor Link to post
pacuare Svart 17.August.2022 Link til dette innlegget Svart 17.August.2022 TXE skrev On 14.8.2022 at 13.29: Samt å ha alle papirer i orden. Trengte dere noen papirer dere ikke hadde? Husker dere hadde litt problemer med å få overført eierskapet. Men kunne dere kommet frem med de originale papirene? Gratulerer med bra gjennomført tur. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn