Jump to content

Perkins 4.236, dieselfilter , Oljefilter og Kilereim

Black sea

Recommended Posts

Prøv å ta bilder av filtere, så ser du sikkert noe tall og bokstaver..(ord) så kan du sikkert få greie på hva de heter, med hjelp av bildene. Når det gjelder reima, så er nok det enkleste å demontere den. Å ta den med til en leverandør.  Er antakelig flere typer på disse motorene. Hvertfall forskjellige lengder

Endelig ble det Bobåt

• 3 uker senere...
Black sea skrev 6 minutter siden:

Ja da fikk jeg i allefall ikke svar på det jeg spurte om her inne. Så da er vi alle like bleike og uvitende om dette.

Vel, trist du ser sånn på det. Jeg ba deg jo om å ta bilder, så kunne vi nok sett nærmere på saken. Men det har du ikke gjort. Bilder forteller oss mye?

Endelig ble det Bobåt

Beklager du føler det sånn!

Men som Bjørn skriver sier bilder mer enn kun tekst.

Den motoren ble levert ny fra fabrikk i rundt 25 år. Tror det var rundt 64/65 første ble trillet ut fra samlebåndet.

Men den ble ikke bosset samme dag siste forlot fabrikken.

Nei den levde videre i små lastebiler, trucker, traktorer og som generator for å nevne noe.

I båt havnet den som fra rundt 70hk og de siste versjonene var vel på 85 hk.  

En del firma mariniserte disse for bruk i båt. Lancing Marine et et firma som fortsatt selger ny marinisering til den motoren. 

https://www.lancingmarine.com/price-book/page-14/

Motoren din tilhører og de tiårene hvor omtrent det var det glade vannvidd med selvbygging og folk mariniserte glatt en slik for eget bruk.

Noe ble kjøpt, noe ble laget lokalt og noe ble bare fjernet. :nonod:

Røk den originale dynamoen ble den byttet ut med noe som befant seg i en ødelagt lastebil som stod i grøftekanten.

Den lokale smeden bygget om fester etc når noe skulle byttes og det var langt til neste by.

Brakkerter som hadde stått på helt andre motorer ble ombygget så det passet.

Noen havnet etterhvert som havarert på finn og en ny runde med ombygginger av deler.

Her et eksempel på hvor handle nye deler hvis du vil handle med UK, men spørsmålet er bare om det passer med din motor da?

Perkins 4.236 parts (parts4engines.com)

Som du kanskje forstår er det et virvar av muligheter her, derfor er bilder til meget stor hjelp. :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Black sea skrev On 15.6.2022 at 17.44:

Ja da fikk jeg i allefall ikke svar på det jeg spurte om her inne. Så da er vi alle like bleike og uvitende om dette.

Ja, nå fikk jeg virkelig lyst til å hjelpe.. ?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke sett denne før nå. Men send meg en pm. Jeg kan hjelpe deg med de filtrene du skal ha. Har hatt Perkins 4.236. Knall motor. Fu kan også ringe meg på 90717116.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Black sea skrev On 15.6.2022 at 17.44:

Merkelig holdning du inntar her Black sea. Forumet er basert på frivillighet, og at folk hjelper hverandre gratis. Mange sitter i timesvis og leser på forumet, og bruker mye av sin fritid på å hjelpe andre. Det er nesten ikke grenser for hva man kan få hjelp til her inne. Men det er jo et gi-og-ta forhold. Noen logger seg kun inn når de har et problem og trenger hjelp, andre bidrar mer enn de mottar. 

Hva har du gjort?

Pleier da aldri å være et problem å kjøpe filter til en Perkins dieselmotor så lenge man vet type og serienummer. Når det gjelder kilerem kan det være flere varianter. Mål kileremsporet i remhjulet. Mål med en hyssing omkretsen på kileremma (hvis omkretsen ikke står på remma)

• 1 måned senere...
Komodo skrev On 23.6.2022 at 8.43:

Merkelig holdning du inntar her Black sea. Forumet er basert på frivillighet, og at folk hjelper hverandre gratis. Mange sitter i timesvis og leser på forumet, og bruker mye av sin fritid på å hjelpe andre. Det er nesten ikke grenser for hva man kan få hjelp til her inne. Men det er jo et gi-og-ta forhold. Noen logger seg kun inn når de har et problem og trenger hjelp, andre bidrar mer enn de mottar. 

Hva har du gjort?

Hva mener du egentlig ?. Jeg spurte bare om noen viste det. Merkelig holdning !!! 

Bjørn Løvjomås skrev On 15.6.2022 at 17.52:

Vel, trist du ser sånn på det. Jeg ba deg jo om å ta bilder, så kunne vi nok sett nærmere på saken. Men det har du ikke gjort. Bilder forteller oss mye?

Hei. Så mld først nå da jeg har vært på ferie. 

Chilli Solbris skrev On 22.6.2022 at 21.37:

Har ikke sett denne før nå. Men send meg en pm. Jeg kan hjelpe deg med de filtrene du skal ha. Har hatt Perkins 4.236. Knall motor. Fu kan også ringe meg på 90717116.

Hei. takk for svar. Jeg har vært på ferie derfor ikke svar

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...