Jump to content

Yanmar uten sinkanode - er det lurt å koble "jordledning" fra aksel/hylse til motoren?


Ronald

Recommended Posts

Jeg har en Polar 29 fra tidlig 80-tall. I denne stod det opprinnelig en VP MD21B, men jeg har nylig skiftet til en Yanmar 4JH3-TE.

 

Yanmar 4JH3-serien er uten sinkanode. Det er isolert sett helt sikker "innafor", Yanmar vet hva de driver med.

Men min forrige motor hadde anoder, og til denne motoren var det koblet en gul/grønn jordledning som kommer fra et eller annet sted i området hylse/hylserør. (I skrivende stund er jeg ikke helt sikker på eksakt hvorfra).

 

Jeg har sink på propellaksel. Og på "flyndren" under roret, som igjen er koblet i kontakt med selve hylsa (utvendig).

 

Ledningen er fortsatt til stede, og jeg tok det i utgangspunkt som en selvfølge at den da bør kobles på motor slik som før, altså at det oppnås kontakt mellom motor og området hylse/hylserør.

 

Men så begynte jeg å tenke, og med flere skrekkhistorier om galvanisk tæring i minnet... Er det en risiko for at en slik kobling vil sette motoren "enda mer" i kontakt med vann osv, slik at det heller gjør vondt verre? På den annen side, da vil jo motor - om mulig - få enda bedre kontakt med sinkanoder jeg har utvendig, noe som jeg i så fall tror er positivt?

 

Noen synspunkter? Eller andre med Yanmar (eller andre motorer uten sinkanoder) som har slik kobling/kontakt? Eller bevisst tatt det bort? 

 

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ronald skrev 5 minutter siden:

At jeg ikke skal skape galvanisk kontakt mellom aksel-"systemet" og motor, altså ikke koble til ledningen? 

Hvis det er en Yanmar 4JH3-TE, så er det sånn det er gjort i min båt. Ingen ledning fra motor til noe sink, i alle fall ikke det jeg har klart å se.

Link to post
Share on other sites

Det er i hovedsak varmeveksleren som lider under sjøvann, og der katodisk beskyttelse har noe for seg. Men, det er kopperlegeringer som er dønn sjøvannsbestandige og der anoder vil direkte skade kobberlegeringen. Dessuten blir det ingen krets. Det er i bestefall bortkastet.

Link to post
Share on other sites

Må bare få lov til å utdype. Jeg anser det som en fordel på en plastbåt å koble propellaksling, metall/stålgjennomføringer til felles anode. Sink eller aluminium. For anoder som skrus/boltes fast ville jeg valgt aluminium.

 

Såhhh, nå ble det hele ikke fullt så svart/hvitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...