Ronald Startet 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2022 (redigert) Jeg har en Polar 29 fra tidlig 80-tall. I denne stod det opprinnelig en VP MD21B, men jeg har nylig skiftet til en Yanmar 4JH3-TE. Yanmar 4JH3-serien er uten sinkanode. Det er isolert sett helt sikker "innafor", Yanmar vet hva de driver med. Men min forrige motor hadde anoder, og til denne motoren var det koblet en gul/grønn jordledning som kommer fra et eller annet sted i området hylse/hylserør. (I skrivende stund er jeg ikke helt sikker på eksakt hvorfra). Jeg har sink på propellaksel. Og på "flyndren" under roret, som igjen er koblet i kontakt med selve hylsa (utvendig). Ledningen er fortsatt til stede, og jeg tok det i utgangspunkt som en selvfølge at den da bør kobles på motor slik som før, altså at det oppnås kontakt mellom motor og området hylse/hylserør. Men så begynte jeg å tenke, og med flere skrekkhistorier om galvanisk tæring i minnet... Er det en risiko for at en slik kobling vil sette motoren "enda mer" i kontakt med vann osv, slik at det heller gjør vondt verre? På den annen side, da vil jo motor - om mulig - få enda bedre kontakt med sinkanoder jeg har utvendig, noe som jeg i så fall tror er positivt? Noen synspunkter? Eller andre med Yanmar (eller andre motorer uten sinkanoder) som har slik kobling/kontakt? Eller bevisst tatt det bort? Redigert 30.Mai.2022 av Ronald (see edit history) Link to post
Ronald Svart 1.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Løfter denne. Ingen som har noen synspunkter? Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Ikke kluss med fabrikantens spec. Det er sjelden det er en fordel. Link to post
Ronald Svart 1.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 (redigert) Hulda skrev for 2 timer siden: Ikke kluss med fabrikantens spec. Det er sjelden det er en fordel. Enig. Men hva tenker du er fabrikantens spec i dette tilfellet? At jeg ikke skal skape galvanisk kontakt mellom aksel-"systemet" og motor, altså ikke koble til ledningen? Redigert 1.Juni.2022 av Ronald (see edit history) Link to post
Olevine Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Ronald skrev 5 minutter siden: At jeg ikke skal skape galvanisk kontakt mellom aksel-"systemet" og motor, altså ikke koble til ledningen? Hvis det er en Yanmar 4JH3-TE, så er det sånn det er gjort i min båt. Ingen ledning fra motor til noe sink, i alle fall ikke det jeg har klart å se. Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Det er i hovedsak varmeveksleren som lider under sjøvann, og der katodisk beskyttelse har noe for seg. Men, det er kopperlegeringer som er dønn sjøvannsbestandige og der anoder vil direkte skade kobberlegeringen. Dessuten blir det ingen krets. Det er i bestefall bortkastet. Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Må bare få lov til å utdype. Jeg anser det som en fordel på en plastbåt å koble propellaksling, metall/stålgjennomføringer til felles anode. Sink eller aluminium. For anoder som skrus/boltes fast ville jeg valgt aluminium. Såhhh, nå ble det hele ikke fullt så svart/hvitt. Link to post
Martine29 Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Har en 93 Yanmar 4lh dte uten noen som helst zinkanoder. Produsert i Japan med gode legeringer. Og til tross for 5000 timer ser den ut som ny. Og heller ikke skal jeg klusse med sølvklumpen. Link to post
Ronald Svart 2.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Takk for svar fra @Hulda, @Olevineog @Martine29. Da blir det nok til at jeg IKKE kobler den ledningen fra hylse/hylserør til motorblokka. I stedet blir den pensjonert og lagt til siden i motorrommet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn