Jump to content

Ulyd etter sandbanke - TAMD 61A ZF irm220A

Nikks

Recommended Posts

Hei dere båtkyndige Baatplassen folk

Etter en svært udramatisk tur innom en sandbanke rett ved utslippet har jeg fått en ulyd i styrbord gir/aksel. 
Jeg har en gammel Princess Riviera 36 med 2 x TAMD 61 A og ZF 220 kasser. 

Styrbord side gled forsiktig inn i sandbanken i maks 2 knop og det tok et sekund eller to før jeg skjønte at jeg sto fast. Alt ble satt i fri, og skrudde av motorer.
Etter at jeg omsider fikk dyttet meg selv av ved hjelp av en stige jeg hadde ombord etter landsetting, fyrte jeg opp i gjen og hadde en knakete roterende ulyd i styrbord drivverk. Kun når den står i gir. Men aller først ville ikke styrbord gå i gir i det hele tatt, og det skjedde ingenting da jeg dro i spaken. Etter at jeg stoppet og startet motoren igjen virket giret og jeg fikk kraft, men da kom altså denne ulyden. 

Dagen etter dro jeg ned og sjekket rotasjonen på aksel/propell, den snurret så glatt og fint som vanlig og jeg hører ingen lyd og ingen kniping. Er tvilsom til at noe har bøyd seg etter en så rolig sammenstøt med myk gjørmesand. Det jeg tror kan ha skjedd er at propellen har kjørt seg inn i gugga og fått så stor motstand at noe i kassa røk.? Det finnes vel ikke et "siste-ledd" eller en slags brytepinne på en slik girkasse?? Kan cutless lageret være stappa med sand? Luft i fremre lager etter sjøsetting...??

Jeg har kontaktet forsikring, og har fått GO på å ta det til vekstedet, problemet er bare at det kan være umulig å finne noen med kunnskap og kapasitet til å se på dette nå før sesongen. Tips til verksteder eller servicebil folk som kan litt om akslinger/gir mottas med takk, og gjerne da i putre avstand fra Leangbuka, Asker. Skal innom Aaby marine om noen dager.

Må også nevne at jeg i vinter har byttet gir/gass kabler og ikke fått sjekket funksjonen før dette skjedde. Kan jeg ha gjort noe feil her? Ved sjekk seg det ut for meg at giret har fullt utslag ved bevegelse i spakene.

Noen som har noen tips / tanker?

Redigert av Nikks (see edit history)

Sett et tusjmerke på aksling og klemflens i det området jeg har sirklet inn. Da ser du det greit om det er bevegelse

Screenshot_20220530-235346_Chrome.jpg.e679ed2597599a1149bcbef87d1c0aa0.jpgrett strek fra klemflens å ned på aksling,  da ser du lett om streken forskyver seg

Redigert av Bjørn Løvjomås
Lagt til (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 22 minutter siden:

Sett et tusjmerke på aksling og klemflens i det området jeg har sirklet inn. Da ser du det greit om det er bevegelse

Screenshot_20220530-235346_Chrome.jpg.e679ed2597599a1149bcbef87d1c0aa0.jpgrett strek fra klemflens å ned på aksling,  da ser du lett om streken forskyver seg

Ser ikke den klemflens ut som typen med kile. Er det kile, så bør det normalt mye mer til enn 2knop, for å rive dette sundt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Ser ut som en Sleipner klemflensen lik den jeg har i båten. Den har ikke kile, men skal trekkes til etter mønster og med rett moment.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hei igjen

Da var jeg en tur i båten idag, merket flens og aksel med tusj etter råd, og tok den ut på sjøen for en liten test. Hompet ut på babord motor og kom meg ut på åpent vann.

Fortsatt lyd i drivverk styrbord dessverre. Og tusj strekene holdt seg perfekt ovenfor hverandre etter litt forsøk med både forover og revers med styrbord, så det er nok ikke slipp i klemflensen..(dessverre). 

Dermed er jeg tilbake på usikker feilsøking. 

Litt om observasjonene:

Styrbord propell snurrer fritt uten ulyd både når jeg snurrer den selv, og også når den snurret ganske raskt da jeg putret avgårde på babord motor. Når jeg setter i gir (forover eller bakover) kommer det en slags lager ulyd / romling /metalisk lyd som følger rotasjonen. Den er ikke er veldig fremtredende, men som høres godt. Lyden varierer litt synes jeg, men jeg prøvde f.eks å ha litt fart før jeg satt i gir uten at det gjorde særlig forskjell. 

Vanskelig å høre helt hvor lyden sitter, men jeg mistenker girkassa. 

Noen ideer videre:

- besøke Aaby marine og høre om de kunne vært med på testtur

- demontere aksel fra gir og høre om lyden fortsatt er der

- sjekke magneten og sila på giret

??

Takker for tips om kyndige som kan bistå eller feilsøkingsmetoder

N

Nikks skrev 59 minutter siden:

- sjekke magneten og sila på giret

Veldig kjedelig dette. Jeg tenker sil og magnet er en enkel ting du kan sjekke selv. Er det lenge siden du har rengjort dette? Hvis du tok det på høstservice så bør det jo være ganske rent her nå…

Det kan også være demperplata mellom motor og gear som har blitt skadet, særlig hvis det har blitt ekstra belastning på drivverk når dette skjedde.
Ut ifra det du beskriver at den ikke ville i gear med en gang, kan være forårsaket av defekt demperplate.

Har selv opplevd at den røyk en gang, mest sannsynlig som følgeskade etter tau i propellen sesongen før. Gear ble satt i fri før motor stoppet, men belastningen ble nok likevel så stor at det ble skader på demperplata

Gearkasse må sannsynligvis ut for å sjekke denne, men har du plass nok så er det mulig å gjøre med båten på sjøen

Du må melda dette til forsikringsselskapet,få takstmann til å sjå/høyra,dersom da er demperplata så er da enkelt,men dersom du er svert uheldig så kan du få følge skade på gearet,då er da greit i ha meldt dette til forsikrings selskapet.

hei

Saken er meldt inn til forsikring, og er nå tatt inn på verksted. Avventer tilbakemelding etter feilsøking.

Takstmann var ikke særlig interessert å gjøre befaring / prøvekjøring, men henviser til vekrstedvurdering. Det er sikkert ok.

Jeg skjønner at demperplate kan bli utsatt for store belastninger hvis motor går og propell blir bremset av en sandbanke, men jeg forstår ikke helt hva slags feil i platen som vil forårsake ulyd og at båten ikke går i gir. Men jeg håper dere har rett da det virker ganske kurant å bytte. Har god tilgang også. 

Leste meg litt opp om demperplaten, og angrer på at jeg ikke prøvde å gi litt gass/belastning når jeg var ute på testtur, høres ut som det er vanlig at feilen da endrer seg når det er problemer med demperplaten. 

Nå får verkstedet gjøre jobben, og jeg venter spent på tilbakemelding. 

Takk for innspill så langt, sKal følge opp i tråden, da jeg selv synes det er utrolig irrriterende med tråder uten en konklusjon 

• 4 uker senere...

Ikke løst denne enda dessverre. Kjipt når de få sommerdagene vi har fyker avsted uten båten.

Ble enig med verksted om at hovedmistenkt er girkassen. De var å lyttet og sjekket sammen med meg, og de skulle ta ut kassa. Utålmodig som jeg er tok jeg kontakt med en som solgte en girkasse (hadde lagret en annonse på Finn) og fikk den sendt. Jeg demonterte kassa, og satt inn den "nye" kassa. Det var litt av en jobb!
Akkurat samme lyd dessverre.!
Sjekket også demperplate når kassen var ute, kunne ikke se noen tegn til skade og alle fjærer var tighte og fine. 

Dermed ble aksel/cutless igjen hovedmistenkt og båten løftet på inspeksjonsløft. Mekaniker var med. 

Vi fant ingen feil på aksling, ingen slakk, fin og jevn motstand, likt på begge sider...

Med den "nye" kassa har jeg lyttet på gir og direkte på festene til stevn og P-brakett. Ganske voldsom lyd når du setter stålstangen til øret (eller kraniet som Komodo sier), men likt på begge sider på stevn og brakett. Men på gir derimot er det forskjell. Fremtredende lyd bare på styrbord gir.

Kan ikke skjønne at to girkasser har det sammen problemet??, men venter nå på tilbakemelding fra ZF KGK Alanabru på tilbakemelding på kassa.   

Klarer ikke finne ut av det dessverre... Lyden er absolutt mest fremtredende akkurat når jeg setter i gir og frem til båten har fått fart. Altså bare noen sekunder inntill turtall og fart er "utlignet". Kan dra den litt opp til f.eks 8 knop uten å høre lyden noe særlig. La den også opp i plan uten at jeg hørte noe særlig. (man blir jo litt smågal av å lytte intenst i båten)

Bare på styrbord og både forover og bakover. Legger også merke til at når båten sklir forover i vannet uten å ha noe i gir, stopper styrbord aksel å rotere ganske lenge før babord (mer motstand?)

Når jeg demonterte aksel ble det tydelig at jeg ikke har et eget lager i stevngjennomføringen, bare i P-brakketten bak. Aksel kunne beveges en del og jeg måtte løfte den litt opp for å få normal glid. Stroppet den varsomt opp så den ikke skulle bøye seg. Ser på flere tråder her at folk har lager bak og også et halvt lager i stevn. Tror ikke jeg har det..? 

Har en annen løsning ser det ut til en f.eks han Sobo med lik båt. Noen innspill på dette?

Feilsøking på demperplate? Tips?

Sand i cutless som blir mindre fremtrednede når båten får fart og vannsmørning i lageret?

Ender nok opp med å bytte cutelss/demperplate ++

Nikks skrev 57 minutter siden:

Ganske voldsom lyd når du setter stålstangen til øret (eller kraniet som Komodo sier), men likt på begge sider på stevn og brakett. Men på gir derimot er det forskjell. Fremtredende lyd bare på styrbord gir.

Kan ikke skjønne at to girkasser har det sammen problemet??, men venter nå på tilbakemelding fra ZF KGK Alanabru på tilbakemelding på kassa.   

Var det ikke en tråd her inne for noen år siden med noen som slet med ulyd i enten styrbord eller babord kasse, og som dro med seg det samme problemet etter å ha satt inn ei "ny" brukt kasse? Har ikke særlig greie på det der, men mener det var noe snakk om at det er normalt å få problemer med ei kasse som "går feil vei" for å si det på den måten. Oppfattet det slik at ved en rotasjonsretning blir kassa mer utsatt for en viss slitasje som lager ulyd. Men husker ikke om det var CW eller CCW som var problemet. Husker heller ikke hvem som hadde tråden, eller hva slags kasser det var, men mener det var en Princess eller Fairline av litt eldre årgang. Tipper @sap_2000 deltok i den diskusjonen.

3 hours ago, Nikks said:

Når jeg demonterte aksel ble det tydelig at jeg ikke har et eget lager i stevngjennomføringen, bare i P-brakketten bak. Aksel kunne beveges en del og jeg måtte løfte den litt opp for å få normal glid. Stroppet den varsomt opp så den ikke skulle bøye seg. Ser på flere tråder her at folk har lager bak og også et halvt lager i stevn. Tror ikke jeg har det..? 

Har en annen løsning ser det ut til en f.eks han Sobo med lik båt. Noen innspill på dette?

Har aldri hørt om en orig akselinstallasjon med P-braketter uten cutlesslager i både P brakett og stevnlager. 

@SoBoBygget om tetningen sin fra talgpakning til volvokondom mener jeg ved å snu flensen til talgpakningen så den blir et feste til kondomen. kjent metode. Med lageret sitter lenger bak i sele selve gjennomføringen. Tror alle P36 har samme opprinnelige system, men noen (som sobo) har nok moddet det i ettertid.

Uten lager i fremkant av aksling, så henger den kun på gir og motor. Vil tro både bevegelse pga skyv og vibrasjoner ved giring etc da får akslingen til å flytte ganske mye på seg. Spes med litt slitne motorlabber.

ansett kan jeg ikke tenke meg at det skal være slik.

Om det er det som lager ulyden i girkassa/ drivverket til enhver tid på SB side er mulig, men også mulig du har 2 separate problem her....

2 hours ago, Komodo said:

Men husker ikke om det var CW eller CCW som var problemet. Husker heller ikke hvem som hadde tråden, eller hva slags kasser det var, men mener det var en Princess eller Fairline av litt eldre årgang. Tipper @sap_2000 deltok i den diskusjonen.

Tror det var en P40 med 63P, men det har vært flere tråder om ZF/ IRM 220 kasser som etterhvert får ulyd. Dette gjelder stort sett kasser som har gått "i revers". Dvs BB side og LH når forover i twin installasjon.

Mange har med tiden fått dette problemet. Spes med 63P som har litt mer NM og HK en 61.

Mange byttet om kassene fra BB til SB side og omvendt.

Husker en forsøkte å bytte dreiretning på girene ved å bare bytte om propellene, men båten ble da "som ei ku å manøvrere" (eierens egne ord).

Men du har jo problemet på SB side. 

Kan noen ha byttet om kassene før din eiertid?

Er SB side RH og BB side LH hos deg? Lett å se om du har et bilde på land med prop på.

Har du et bilde av pakkbokser/ hylse hos deg? 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hei, takk for innspill. Kjenner til det "vanlige" problemet med disse kassene. Har lest en del her på forumet og var å test kjørte en lik båt med påbegynt synging/ulyd, men det var lengre opp i turtall og opplevdes annerledes. Tror ikke det dreier seg om pitting i girdrev, men nå er kassa inne på KGK så er spent på tilbakemelding derifra. 

I min båt er babord kasse byttet og nyere. Styrbord har orginal kasse så vidt jeg vet. Tetningene mine er av merke Tides og er bygget om på et eller annet tidspunkt. Men som dere ser på bildet er tetningen helt inn mot skottet og jeg må opp av vannet for å demontere og sjekke skikkelig. Det virket for meg som akslingen bare hang på tetningen, og ikke noe opplagring i gjennomføring/stevn. Kanskje det er den som har gått til helve..

2022-07-03 19.59.19.jpg

2022-06-30 13.39.16.jpg

2022-06-30 13.39.01.jpg

Tror jeg hadde sett nærmere på den pakkboksen og utredet om cutlesslager eller ikke/ slitt i filler.

Når du beveget akslignen opp/ ned, ble den noe metallisk lyd som om den lå an på metall? 

Du nevnte noe om at du måtte holde den oppe i gjenføringen...

Hvis akslingen lå lavt i gjennomføringen vil den havne enda lavere ved belastning og potensielt subbe i gjennføring eller hylsa i lageret om det er slitt helt gjennom. Synes uansett det høres rart ut med så mye slark, evt stevnlager uten cutlesslager..

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 1 time siden:

Tror jeg hadde sett nærmere på den pakkboksen og utredet om cutlesslager eller ikke/ slitt i filler.

Når du beveget akslignen opp/ ned, ble den noe metallisk lyd som om den lå an på metall? 

Du nevnte noe om at du måtte holde den oppe i gjenføringen...

Hvis akslingen lå lavt i gjennomføringen vil den havne enda lavere ved belastning og potensielt subbe i gjennføring eller hylsa i lageret om det er slitt helt gjennom. Synes uansett det høres rart ut med så mye slark, evt stevnlager uten cutlesslager..

Enig med Sap_2000. Så mye slark virker rart, det samme gjør manglende cutless. Slik skal det neppe være. Er det like mye slark på begge?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...