Bitteliten Startet 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2022 (redigert) Pga denne må jeg flytte lanterna opp lanterna ser slik ut: den lille braketten lanterna tres nedpå (se bildet under) kan tas av. Den er festet med 2 skruer og det vil være tilstrekkelig å flytte lanterna til toppen av pushpiten. Men kan også være litt høyere noen som har tips om enkle løsninger? Har sett etter beslag som kan skrus på, men ikke funnet noe. Redigert 31.Mai.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Mitt forslag til enkel løsning er å lage en enkel brakett av eik (eller lignende) som festes til pushpiten med U-bolter. Så kan du skru fast lanternefestet på plata. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 24213 innlegg på forumet... Hvor mange som har fått hjelp av deg vet jeg ikke, men det er mange ? Men.. hvilke 3 ord er det ikke lov å bruke i trådtittel? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 (redigert) @dieselfanDet må du spørre @bliss X om ?? har vært med her i snart 20 år ? @Grønnskollingen smart tenkt det. Redigert 31.Mai.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Vi hadde samme problem. Samtidig hadde vi behov for en backup VHF antenne. Kjøpte en slik og fikk en kar med olje under neglene til å gjenge opp et syrefast rør på en meter slik at vi fikk antennen på toppen og lanternen ca midt på. Du kan skimte den der den lyser opp flagget. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Havarita Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 Her er også en klemme, som du kan skru på en bakplate til lanterna: https://www.maritim.no/railblaza-railmount19-25-pair-white Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 31.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2022 (redigert) Redigert 31.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Hva er behovet ditt, skal du flytte landterna permanent, eller kun når jolla skjermer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 (redigert) @Komodo flytte permanent tenker jeg. I den grad noe er permanent på en båt Redigert 1.Juni.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 (redigert) kan du ikke bare plassere den øverst på akterspeilet, i det øverste hullet i badestigen (oppslått)? Redigert 1.Juni.2022 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 (redigert) Framtia skrev for 2 timer siden: kan du ikke bare plassere den øverst på akterspeilet, i det øverste hullet i badestigen (oppslått)? Det var godt forslag - er det noe krav om høyde på akterlanterna? Leste sjøveisreglene vedlegg 1 - og fant ikke noe der :-) Redigert 1.Juni.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Alternativt en tricolor i mastetoppen. Tidligere var jo det essensielt på langtur hvor man ikke ville bruke så mye strøm, men i dag med led og mye strøm ombord er jo ikke det et argument. Man blir derimot synlig på lengere avstand/i høye bølger. Ulempen er at man blir mindre tydelig på nært hold, og lite funksjonelt hvis masten brekker og man ikke har backup-lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Har tricolor også - men greit å synes på flere måter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Bitteliten skrev for 3 timer siden: @Komodo flytte permanent tenker jeg. I den grad noe er permanent på en båt Da ville jeg vel kappet av braketten og sveiset den fast der du helst vil ha den. Evt. montert landterna på ei lita rustfri plate i passelig størrelse, og sveiset fast den. Edit: Ser på bildet nå, og forslaget til @Framtia er jo enklere. Da kan du vel bare lage ei passelig plate og skru rett i speilet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 Lille braketten/beslaget på bildet som lanterna tres nedpå kan jeg skru av den rustfrie plata som er sveiset fast i push pit - så skrur og limer jeg den fast på aktersepeilet som @Framtiaforeslår tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2022 (redigert) Bitteliten skrev for 5 timer siden: er det noe krav om høyde på akterlanterna? Er bare krav om synlighet på minst 2mil avstand for din båt-størrelse. Setter du lanterna for lavt vil den kunne skjermes av jordkrumming og eventuell hekkbølge. Tipper du ikke bør sette den særlig lavere enn 1 meter for å opprettholde kravet tilsynlighet. Redigert 1.Juni.2022 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2022 (redigert) Fulgte @Framtias løsning. Jeg vinkla braketten litt ut sånn at lanterna lyser litt oppover. Høyde over vannflata er ca 135 cm fikk lodda kabelskjøten og krympa over og gjemt den inni pushpiten ? Redigert 5.Juni.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2022 Ble bra dette ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.