Jump to content

Windy 22dc med ad31a dp290, hvilken propell?


Espeland1

Recommended Posts

Hei! 
kjøpte ein windy 22dc for 2 år sidan som ikkje hadde vert brukt på mangen år. Impulskjøp endte med restaurering over 2 år. F

Har no begynt å forske litt på propeller og har funne ut at dei eg har er alt for små. Ein tidligare eigar har bytta om propellane fra ein anna båt han hadde.

Motor er ad31a dp290 drev med a6 propeller. Motoren skal ikkje klare meir en 3800rpm og med A6 propellane klarte eg langt over 4200. Låg på 19knop på 3500rpm. Kjøpte nye j7 propella i håp om at eg skulle klare litt meir fart og få ned turtall, men det er heilt likt med begge propell setta. Eg har prøvd å lese meg opp både her på båtplassen og andre plassa, men blir ikkje klok. 
 

Er det noken som har ei formening om kva eg kan gjere for å hente litt meir fart og kva som gjere til at eg fekk akkurat samme fart på samme turtall med 2 forskjellige propellsett ?

Link to post
Share on other sites

Så fort du har bekreftet hvilken utveksling du har på ditt drev, så skal jeg finne hva som er allround propell til Windy22. 

 

Legg gjerne til AD31A 290DP i trådtittel. 

 

Du skriver du har dratt langt over 4200 omdr... hver så snill å ikke gjør det. Volvo dieselmotorene i 3x og 4x serien har tunge stempel og når du overruser så strekker rådene seg til en lengde de ikke har hatt før (dersom motoren er kjørt fornuftig tidligere) og da treffer stempelfjærene slitekantene og det går små skall av stempelfjærene, noe som riper opp sylinder og stempel og reduserer kompresjon. 

Ingenting av det er positivt for deg.. 

 

Utveksling på drevet sjekker du ved å sette et merke på propell, feks rett opp, så tørner en hjelper motoren 10 omdr samtidig som du teller omdreininger på propellen. 

Dette krever nøyaktighet. Ta opptak med mobilen slik at du kan ta en kontroll. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Så fort du har bekreftet hvilken utveksling du har på ditt drev, så skal jeg finne hva som er allround propell til Windy22. 

 

Legg gjerne til AD31A 290DP i trådtittel. 

 

Du skriver du har dratt langt over 4200 omdr... hver så snill å ikke gjør det. Volvo dieselmotorene i 3x og 4x serien har tunge stempel og når du overruser så strekker rådene seg til en lengde de ikke har hatt før (dersom motoren er kjørt fornuftig tidligere) og da treffer stempelfjærene slitekantene og det går små skall av stempelfjærene, noe som riper opp sylinder og stempel og reduserer kompresjon. 

Ingenting av det er positivt for deg.. 

 

Utveksling på drevet sjekker du ved å sette et merke på propell, feks rett opp, så tørner en hjelper motoren 10 omdr samtidig som du teller omdreininger på propellen. 

Dette krever nøyaktighet. Ta opptak med mobilen slik at du kan ta en kontroll. 

Hei!

Det var gjort en gang for å sjekke kva turtall eg klarte, eg turte ikkje gi meir når eg var på 4200.

 

Det står 1.95 på ei stålplate på toppen av drevet, men eg skal få sjekka utvekslinga på den metoden du nevnte her i løpet av morgadagen.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke kjenner historien fra drevet var nytt vil jeg absolutt anbefale deg å gjøre den sjekken, fordi propeller koster en del og fordi det tar tid å bytte propeller også... det er tid du kunne vært på sjøen 🙂

 

Det er "brukerglede" å kjenne at båten er satt opp riktig, dit skal vi få deg 👍

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Dersom du ikke kjenner historien fra drevet var nytt vil jeg absolutt anbefale deg å gjøre den sjekken, fordi propeller koster en del og fordi det tar tid å bytte propeller også... det er tid du kunne vært på sjøen 🙂

 

Det er "brukerglede" å kjenne at båten er satt opp riktig, dit skal vi få deg 👍

Det er hyggelig med så hjelpsomme folk😊 Satsa på det blir en fin båtsommer 🤞

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 8 timer siden:

En ting er iallefall sikkert at fart ,turtall, propell og utveksling ikkje henger i hop i det heile tatt. Ikkje engang med 2.3 som er laveste giringen stemmer dette. Noe er definitivt feil her. 

 

Sliter litt med å skjønne kva som kan vere gale om det ikkje er drevet som har feil utveksling ? 🤔 skal vertfall få sjekka kva utveksling som er riktig ikveld 👍

Link to post
Share on other sites

Nei på ingen måte. Det er rette utvekslinga for denne motoren. Eg ser også nå at du hadde 19 knop med A6 på 3500, ikkje på full sugen 4200 slik eg først forstod.  A6 skal dra deg opp i 26 ca innenfor rett turtall.   J propellsetta er ikkje like gode som de gamle A og B. Og du gikk bare ett hakk opp, det var lite, for lite om emn serpå kor lett motoren gikk.  Om du tenker 35 er realistisk innafor så blir det A9 du skal ha. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 6 minutter siden:

Nei på ingen måte. Det er rette utvekslinga for denne motoren. Eg ser også nå at du hadde 19 knop med A6 på 3500, ikkje på full sugen 4200 slik eg først forstod.  A6 skal dra deg opp i 26 ca innenfor rett turtall.   J propellsetta er ikkje like gode som de gamle A og B. Og du gikk bare ett hakk opp, det var lite, for lite om emn serpå kor lett motoren gikk.  Om du tenker 35 er realistisk innafor så blir det A9 du skal ha. 

Snakka med eit Volvo penta verksted idag og fortalte kva båt, motor og drev eg hadde uten å sei utvekslinga, og han meinte det var a5/a6 som var orginalt 🤔 hadde jo vert supert å kunne berre få bytta propella isteden for drev, i og med at eg overhalte det i fjor😅Sitter litt langt inne å hoppe rett på a9 propeller isteden for a8, synst 35 knop høyrest for godt til å vere sant på dinna motoren 🤔(men ditta har ikkje eg greie på )

Link to post
Share on other sites

Ja det er det sikkert, eg kjenner ikkje til ka futt som er i maskineriet. Det er original utveksling du har så ingen grunn til å bruke unødig moment på et anna drev.  Ville ikkje kjøpt desse J. type propellane.   Solas får du iallefall til rett over 6. og kan anbefales.  Det må vel være mulig å få brukte

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 44 minutter siden:

Ja det er det sikkert, eg kjenner ikkje til ka futt som er i maskineriet. Det er original utveksling du har så ingen grunn til å bruke unødig moment på et anna drev.  Ville ikkje kjøpt desse J. type propellane.   Solas får du iallefall til rett over 6. og kan anbefales.  Det må vel være mulig å få brukte

Det er jo vanskelig å vite, men er begrensa kva en 135 hk motor klare 😅

Er solas propella å anbefale ? Har hørt så mykje forskjellig om uoriginale propella at eg har kjøpt orginal vp propella🤔 Veit at det finst eit firma som låna ut propella til utenbords motora for at dei skal vite kva som passar best til sitt bruk, finst det noke sånt til hekkagregat eller må en berre kjøpe forskjellige propella til en blir fornøgd ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

Kjøpte til slutt Solas A8 propell sett i håp om meir fart til ingen nytte.

Når motor var varm gjekk den ikkje over 2000rpm og fekk den ikkje i plan, det gjekk fint når motor var kald.(60 grader)

Ingen forskjell i toppfart eller marsjfart.

Har no prøvd a5,a6 og a8.

 

Finst det noken som har god forklaring på dette? :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...