Mariner-Ryds Startet 3.Juni.2022 Del på Facebook Startet 3.Juni.2022 (redigert) Hei, jeg prøvestartet motor på land i dag og fikk noen rare feil. først koblet jeg til vannkjøling med "øreklokker" på kjølevannsintaket, da kom det bare litt vann ut, stanset motoren og pirket litt i dysehullet (utløpet) og startet igjen, da kom det kjølevann som først var litt brunt. Jeg lot motoren gå og strålen var hard og fin i ca 1 min, så forsvant den plutselig. jeg prøvde å presse på klokkene for å få ekstra trykk på kjølevannet, men det hjalp ikke, jeg stoppet motoren og oppdaget til min store overraskelse at det kom en stråle varmt vann ca 50 til 60 grader ut av motoren (ut av dysen der kjølevannet skal komme ut). Etter ca 5 sekunder avtok strålen og stoppet helt. Jeg tok av dekselet for ekstra luft kjøling av motor og ventet i va 15 min før jeg prøvde å starte igjen, men da kom ikke noe vann. Motor et en Mariner 90 hp 4 takt 2005 mod utenbordsmotor. Er det noen som har noen teorier om hva årsaken til feilen kan være? innspill motas med takk:) Redigert 3.Juni.2022 av Mariner-Ryds (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 3.Juni.2022 Del på Facebook Svart 3.Juni.2022 (redigert) vannet renner ut av blokken gjennom sladrehullet en stund etter du har stanset motoren. helt normalt. var det drit sladrehullet første gang, så kan det være enda mer drit lenger inne, det brune vannet er sansynligvis rust av ett eller annet slag. Prøv å stake opp sladrehullet med f.eks en tynn wire og se om det kommer seg. Finnes vel også en termostat på disse, den kan du ta ut å gjøre ren + teste om den virker, eventuelt bytte den. Det kan også være dårlig/defekt impeller. Er du usikker på når denne sist er byttet, så skifter du den. Redigert 3.Juni.2022 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mariner-Ryds Svart 3.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2022 Jeg mistenker at det er litt dryss fra sink-anodene inne i motorblokka som drysser litt i løpet av vinteren, det blir som grå sand. Jeg har prøvd å stake opp "sladrehullet" men det er åpent og fint nå. kanskje en idé og ta ut alle anodene og se om det er rusk der. siden strålen var hard og fin i dag tror jeg impelleren skal være bra, byttet impeller for ca 5/ 6 år siden Sitér dette innlegget Link to post
Mariner-Ryds Svart 3.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2022 (redigert) Takk for innspill:) Nå virker motoren! Jeg skrudde opp den ene sinkanoden (der inne var det ganske reint), startet motoren og da kom det vann ut åpningen der sinkanoden skulle være, stengte straks motoren, skrudde på sinkanoden og startet motoren, det kom nå litt vann ut dysa til kjølevannet, pirket litt i åpningen så kom det masse vann. Lot motoren gå i ca 20 minutter. Strålen var hard og fin hele tiden etterpå, regner med at eventuelt rusk er ute nå:) Takk:) Redigert 3.Juni.2022 av Mariner-Ryds (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.