Jonasran72 Startet 4.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2022 Hei Har problem med kjølingen på motoren. Kommer såvidt vann fra kontrollstrålen, tilgjengelige slanger er fjernet og kontrollert uten hell. Motoren står nå med systemrens og kommer at gjøre det i noen dager. Hvis jeg må kontrollere flere slanger og deler må eksos manifolden fjernes og spørsmålet mitt blir om dette er en grei oppgave å løsne eller risikerer jeg problemer her. ? Har endel erfaring med totakt motorer ikke så mye med firetakt. alt av tips og råd mottas med stort takk jonas Link to post
ballistic Svart 4.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2022 Antar at du har sjekket at impeller er OK. Er det enkleste å begynne med før du demonterer mere. Har du sjekket termostat? Link to post
Jonasran72 Svart 4.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2022 Impeller er helt ny. Termostat og helt ny men fjernet nå. men når jeg kjøre vann gjennom hageslangen inn i motoren så spruter det godt fra kontrollstrålen, kan dette forklares med at det er et annet trykk på vannet i slangen som kommer in i motoren??? Takk for svar . ? Link to post
floano Svart 5.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2022 (redigert) Det høres ut som at dette gjelder på land under testing? Kjører du motoren med klokker? I så fall kan det være lurt å sjekke om problemet også er der under kjøring der du har vann til litt oppover stammen (drevpose el.l). Vi fikk ikke kontrollstråle på vår F250/2011 med klokker (uansett hvor mye trykk og press vi la på klokkene), men når vi byttet med en selvlagd "drevpose" så kom stråen som normalt. Tipper designet på disse motorene er litt likt når det gjelder vannpumpa. (Det kom vann inn i motoren vår med klokker også, men det ble ikke noe sirkulasjon kunne det se ut til etter litt sjekk med termostatene og vannivå. Fikk temperaturalarm etter kort tid.) Redigert 5.Juni.2022 av floano (see edit history) Link to post
Jonasran72 Svart 5.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2022 Hei Det begynte forrige sesong når båten var på sjøen. Strålen nesten forsvant innimellom. Staket med en ståltråd og da blev det noe bedre men problemet kom raskt tilbake igjen. Har nå byttet impeller og kontrollert girhus kanaler og alt ser ok ut. Lurer på om det kan va noe i kjølerøret, ellers må jeg begynne rive ned motoren og følge slangene. Det hade jeg ikke riktigt lyst til.??? Takk for svar? Link to post
pipe Svart 5.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2022 (redigert) Jonasran72 skrev for 14 timer siden: Motoren står nå med systemrens og kommer at gjøre det i noen dager. Hvis syra finner noe å fjærne blir den fort nøytralisert på det punktet derfor bør du få sirkulert syra slik att ny syre kommer til. Gjorde meg den erfaringen når jeg skulle rense kjølekanalene på en løs manifold som var grodd nesten igjen. Redigert 5.Juni.2022 av pipe (see edit history) Link to post
Jonasran72 Svart 7.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 (redigert) Hei igjen Har nå begynt å grave litt dypere i problemet med kjølingen siden det ikke blev noe bedre med systemrensen som satt to dager i motoren. status er nå som følger: Når jeg kjøre med klokker kommer det veldig lite vann fra kontrollstrålen, ca 50 cm ut fra motoren. Pleier å va ca 2 m stråle . Impeller er helt ny og kontrollert to ganger girhus er og kontrollert flere ganger uten noe som sko stoppe flødet av vann. Det tar ca 7-10 sekunder innen vannet kommer ut fra kontrollstrålen. Det er ganske lenge. Tar vel normalt 1 sek. Jeg har løsnet eksosmanifolden og sjekket alle slangene rundt fuelcooleren og alt er helt rent og fint. Ikke noe salt noe sted. jeg har konstatert følgende: Når jeg starter motoren uten lokket til termostat en så kommer der INGET vann i det hele tatt.På videoer på YouTube ser man at det forser ut vann der. Røret lenger nede der kjøleslangen kobles på der kommer det såvidt vann ut. Også der skal det komme mye vann i en sterk stråle. Betyr dette at, eksosdekselet må av. Og at problemet ligger der? Eller er det mulig at det er stopp helt i bunn av blokken? Dette er litt frustrerende når sommeren er på vei og båten ligger på land??Men jeg må jo bare prøve å løse dette så godt jeg kan. Er der noen som har ideer og tips så setter jeg stor pris på det.?? Redigert 7.Juni.2022 av Jonasran72 (see edit history) Link to post
floano Svart 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Ikke for å mase, men jeg ville ha prøvd med drevpose først. Kan spare mye på det. Jeg hadde akkurat samme symptomer som det du beskriver. -Det kan selvfølgelig hende at det er større ting på gang, men jeg vil tippe at kontrollstrålen kan tapes uten at du har problemer med hovedflyten i systemet. Tipper det er rimelig god åpning fra pumpe til kjølekanaler i motoren (og dermed termostaten(e)), og desto mindre kanaler/slanger til annet som er kjølt med vannet samt kontrollstrålen. Det blir straks lettere å pinpointe problemer hvis det er nok vanntrykk inn fra pumpa. Jeg fikk også kontrollstråle i fjor før jeg byttet til ny impeller nå på våren (den gamle var svært dårlig, med lekkasje i huset). Fikk ikke kontrollstråle med ny impeller. Med klokker så kom vannet opp til like under termostaten(e), og ingen sirkulasjon. Med selvlagd drevpose kom kontrollstrålen og godt med vann ut av hullene til termostatene. https://www.thehulltruth.com/boating-forum/913822-2018-yamaha-250-no-telltale-muffs-alone.html Link to post
Jonasran72 Svart 7.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 Hei Problemet er bare at jeg alltid har brukt klokker og aldri hatt problem før. Full stråle nesten omgående med bra trykk på vannet. Problemene begynte ifjol sesong når båten var på sjøen, strålen nesten forsvant innimellom. Jeg tror jeg har kjørt med samme termostat for lenge, klarte såvidt å trekke ut den gamle nå i maj. Der var og endel salt som hade satt seg fast. Tror kanskje dette har bygget seg opp inni motoren. Men vett jo såklart ikke . Men takk for tips å råd?? Link to post
Nordkapp16.5 Svart 7.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2022 jeg ville prøvd noen fler runder med rens før jeg gav opp det som mulig løsing. Jeg visste ikke at noe sånt fantes når jeg plukket ned motoren min for 3 år siden. Den viste seg å være fullpakket med avleiringer både i toppen og rundt silyndervegger og i kjølekappen på siden av motoren - som blant annet produserer indikatorstrålen. Hvis omfanget med avleiringer i din motor er i nærheten av det jeg hadde er jeg ikke overrasket over at én runde med rens ikke er nok for å gjøren en forskjell. som @pipe sa - du må få sirkulert syra. Helst mange ganger. Jeg vet ikke hvor raskt dette produktet virker, men andre ting jeg har løst opp med syre (rust på bildeler) må sirkuleres ca hver halvtime for optimal effekt, og når jeg ikke har mulighet til å sirkulere mer enn 2-3 ganger i døgnet holder jeg gjerne på 2-7 dager.... Link to post
Jonasran72 Svart 8.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Ja du har nok ett godt poeng her. Men jeg har hatt mindre motorer med masse salt avlagringer ig det måtte jeg omtrent skrape av ganske hardt for at det sko løsne. Men jeg skal prøve det du sier. Men fyller du opp i en stor bøtte å kjøre på samme blandingen ? Eller hva bruker du? Eddik 35 % kan det va en løsning?? System rens koster jo 250kr så blir jo litt dyrt hvis man trenger mye? Takk? Link to post
Nordkapp16.5 Svart 8.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 (redigert) jeg har ikke gjort dette før, men eddik løser opp både korrosjon og kalk, så det bør være en god løsning. Jeg vet det også finnes noe middel for å mer effektivt løse opp salt, men vet ikke hva det består av (godt mulig det også er syre). Jeg tipper det er nok vann i eddikblandingen til også å løse opp saltet over tid - men det krever nok at du drar motoren i gang med jevne mellomrom over litt tid. Alternativ til eddik er sytronsyre. Utenlandske matbutikker har ofte dette i ganske store poser i pulverform. Blandingsforholdet må du bare gjette på. Jeg har ofte kobinert eddik og sitronsyre-pulver ved rust-fjerning, for å få blandingen mer potent, eller å få nytt liv i en blanding som begynner å bli oppbrukt. Jeg tror sitronsyre kanskje er litt snillere, men fortsatt veldig effektivt. Fortsatt mye mindre jobb enn å plukke ned hele motoren som jeg gjorde... måtte planslipe toppen også for å få den innenfor spec før jeg satt sammen igjen - det føles jo bra å ha fått skiftet topp-pakning og alt det der, men det kunne sikkert ventet 10-20 år om jeg hadde tenkt på denne metoden. Redigert 8.Juni.2022 av AMelbye (see edit history) Link to post
Jonasran72 Svart 8.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2022 Hei Ja får prøve litt forskjellige stoffer i helgen siden båten står på hytta. Takk for innspill ?? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn