Jump to content

Batterimonitor BM-1 til overs, kan den brukes til å følge med på dynamo?

tor_ef

Recommended Posts

Etter å ha montert en Victron BMV 712 Smart for å følge med på aktiviteten på forbruksbanken som nå er LiFePO4, har jeg en NASA BM-1 monitor "til overs." Siden jeg laget et ganske stort hull i ei interiørplate i sin tid for å montere den pusler jeg med tanken på å sette den i arbeid igjen. Var aldri særlig fornøyd med estimeringslogikken i instrumentet, men shunt-målingene velger jeg å anta er pålitelige. Gir det mening å bruke BM-1 til å utelukkende følge med på produksjonen fra en dynamo? Er nemlig mest opptatt av om dynamoen har det bra, og hvordan den fungerer sammen med resten. Jeg har den originale dynamoen som fulgte med MD2040-en (small case 60A Valeo YV7736.) Dynamo mater utelukkende startbatteriet i mitt oppsett. Har en DC/DC lader som dytter strøm videre over til forbruksbanken. Tenkte å montere BM-1 slik:

1889300301_Velocitoppgraderinger(1).jpg.cd46263cea947e46411e6d982c985498.jpg

Ser ikke noe stort problem med det hvis du bruker gode kabler og termineringer og ikke tilfører unødvendig spenningsfall.

Shunten gir 50mv spenningsfall ved 100A.  Bm-1 skal kalibreres for å få korrekt måling.

Det er rimelig liten risiko at det oppstår feil på en solid bit kobber/messing som shunten er lagd av.

Er jo å foretrekke å minimere koblinger på slike ting, men gjøres det en bra jobb er det mest en teoretisk problemstilling.

Eller lag en teak/kydexplate å fell inn instrument/måler/usb-uttak eller lignende som du har mere nytte av. (som f.eks en tempfølere på eksos slangen etterkjølevannet)

Hvis du er opptatt som du sier av om dynamoen har det bra kan du jo måle temperaturen på den.

Redigert av Almvik (see edit history)

Litt misvisende overskrift? 

Jeg skjønner godt at du ønsker å se hvor mye strøm dynamoen din produserer og det er ingen grunn jeg kan se hvorfor du ikke kan gjøre det.  Det finnes jo enkelte regulatorer til dynamoer som bruker en shunt som en del av reguleringen. F.eks WS500.

Alternativt kan du sette shunten for å monitorere  kun selve startbatteriet. Kan være smart hvis startbatteriet blir brukt til thruster, ankervinsj aller andre tunge forbruke.  Da får du også opp ladestrømmen fra landstrømmen.  Ved å summere  ladestrømmen på start og forbruksbatteriene, samt et estimat på forbruket ditt gir jo en god pekepinne på hvor mye dynamoen faktisk produserer.   

tor_ef skrev for 11 timer siden:

Etter å ha montert en Victron BMV 712 Smart for å følge med på aktiviteten på forbruksbanken som nå er LiFePO4, har jeg en NASA BM-1 monitor "til overs.

Emnetittelen din er BMS til overs, du mente kanskje batterimonitor til overs? Eller er det noe jeg misser i terminologien her?

Almvik skrev On 5.6.2022 at 1.06:

Hvis du er opptatt som du sier av om dynamoen har det bra kan du jo måle temperaturen på den.

Knallbra tips! Det er jo helsa på dynamoen jeg er mest opptatt av. Skal se om jeg finner noen tråder her om dette.

Ytterstad skrev On 5.6.2022 at 8.03:

Litt misvisende overskrift? 

Jeg skjønner godt at du ønsker å se hvor mye strøm dynamoen din produserer og det er ingen grunn jeg kan se hvorfor du ikke kan gjøre det.  Det finnes jo enkelte regulatorer til dynamoer som bruker en shunt som en del av reguleringen. F.eks WS500.

Alternativt kan du sette shunten for å monitorere  kun selve startbatteriet. Kan være smart hvis startbatteriet blir brukt til thruster, ankervinsj aller andre tunge forbruke.  Da får du også opp ladestrømmen fra landstrømmen.  Ved å summere  ladestrømmen på start og forbruksbatteriene, samt et estimat på forbruket ditt gir jo en god pekepinne på hvor mye dynamoen faktisk produserer.   

Ja, overskriften ble ikke bra på første forsøk. Takk til moderator for å rette opp. :-)

Takk for tilbakemelding. Vurderte en stund å koble den rett på batteriminus slik manualen og "common wisdom" sier, men jeg ble bekymret for om lastene kan knekke shunt-en. Den er bare 100 A. På startbatteriet har jeg ankervinsj bl.a. Det var derfor jeg tenkte på "nest beste løsning" som er å måle på selve dynamoen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...