Jump to content

Trimme yamaha 30hk 4takt til 40?


Dazzbot

Recommended Posts

det kan godt hende noen her vet svaret - hvis ikke er det enkleste å sjekke servicemanual eller delekatalog for å finne ut hvilke andre motorer som er nesten like, og bestille de delene som er forskjellige.

Jeg har to motorer, en 9.9 johnson, som er lik 15hp johnson, bortsett fra forskjellig forgasser og reed-ventil. Jeg har også en 80hp yamaha som er lik som 75 og 90, borsett fra forgasser, reed-ventil og topplokk (tror jeg, kanskje mer også, men det er nok det viktigste).

på 9.9'en har jeg satt på 15hp forgasseren men ikke byttet reed-ventil. Regner med at det gir meg 13-14 hester. Funker fint i hvertfall.

de fleste nettbutikker for deler til båtmotor har gode skisser med delenr. brukte deler er ofte å få tak i på finn og på ebay.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Kjøpte et par 40 hk forgassere så ble motoren mye kvikkere enn med 30 forgassere

 

Fant ut av det var bare dysene såm var forskjellige på hele motoren så det var bare det såm avgjorde hk, men det var billigere å kjøpe et par brukte 40 forgassere enn nye dyser,

 

Båten klarte 26 knop før på 5500rpm såm da var maks turtall får 30,

Men nå med 40 forgasserne leste jeg at den klarer maks 6000rpm, men nå får den 31 knop på 6200 rpm, burde ha hadd større proppell

Link to post
Share on other sites

hvaslags båt? 

 

hadde 02 F40 på en Bella 440R,  tror den også toppa på 31 knop og ca 6100.   Det var så lite over 6000 at jeg ikke gikk opp i propellstørrelse.   Den mener jeg var 11 3/8"x13" , yamaha 3blad alu.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dazzbot skrev for 6 timer siden:

Kjøpte et par 40 hk forgassere så ble motoren mye kvikkere enn med 30 forgassere

Veldig positivt at du kommer med detaljert tilbakemelding om hva du endte opp med :thumbsup:  Din første tråd, men du er bedre enn mange av veteranene.. husk å få med at det er F30 og F40, for søkbarheten på Forumet.

Supert :clap:  :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 18 timer siden:

hvaslags båt? 

 

hadde 02 F40 på en Bella 440R,  tror den også toppa på 31 knop og ca 6100.   Det var så lite over 6000 at jeg ikke gikk opp i propellstørrelse.   Den mener jeg var 11 3/8"x13" , yamaha 3blad alu.

Motoren sto på en Nor - Dan Puma 420, å hvis jeg husker riktig var det en orginal 11 3/8 x 12 proppel, denne var da orginalen til 30'n

Burde ha hadd noe i samme klasse med 1 høyere i stgning da dette var orginal til 40, men nå er sommern gådd å vintern kommer stadig nærmere:(

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...