Jump to content

Styrbord og babord - igjen


marefolan

Recommended Posts

Har lært under min tid i handelsflåten at det er kun skip som har styrbord og babord sider

Kom over denne artige epistel om styrbord og babord i min bibel: "Handbog i Praktisk Sømandskab" av Jens Kusk Jensen..:

Et farvands Styrbord side er den side som et skib for indgående har om styrbord.

Et farvands Babord side er den side som et skib for indgående har om babord side.

 

Ved utrykkene "styrbords side" og "babords side" af farvande forstaas nærlig det samme i alle lande, men uttrykkene defineres noget forskelligt. Efter Englands og Hollands regler er styrbords side den side skibet har på høire hånd når det seiler i flodstrømmens hovedretning (i motsetning til ebbens retning) eller står ind en flod, havn el. l.

Etter Frankrigs og Nord-Amerikanske regler er det den side av farvandet som et indkommende skib har på høire hånd.

Etter Tyske regler den side av farvandet som et fra søen kommende skib har om styrbord, med den tilføyelse at når et seilløb forbinder to deler av havet eller to ved grunde adskilte vande, da er den side av farvandet at betrakte som styrbord side, der haves om styrbord af skibe kommende fra vest, det vil sige fra en retning mellem retvisende nord gjennom vest til retvisende syd.

 

Takk for piler i kartet med leias hovedretning!

Link to post
Share on other sites

Styrbord den siden som er på min høyre hånd (den med klokka på) når jeg ser mot den spisse enden av båten min. Skal ikke påstå at akkurat dette var med når jeg valgte å skaffe meg båt som er kappet av bak, men kanskje ubevisst liksom......... Ville blitt det reneste koas for meg hvis jeg hadde båt som var spisset i begge ender. Kanskje.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Styrbord den siden som er på min høyre hånd (den med klokka på) når jeg ser mot den spisse enden av båten min. Skal ikke påstå at akkurat dette var med når jeg valgte å skaffe meg båt som er kappet av bak, men kanskje ubevisst liksom......... Ville blitt det reneste koas for meg hvis jeg hadde båt som var spisset i begge ender. Kanskje.

Hmm. Ombord hos oss er det motsatt evenR4U. Hvis jeg går etter klokkeregelen, noe jeg selvsagt gjør, blir det BABORD! Her trengs det en oppklaring fra høyt kompetent hold. :crazy:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde utrykket "styrbord" stammet fra vikingskip hvor en hadde roret på ene siden og satt ved siden av på andre siden. Men så er jo jeg teknikker da og ikke offiser :diving:

Det stemme det.

På vikingskipene hadde de et " styre " bord. Dette var plassert på " høyre " side. Derav navnet styrbord. Babord side, er den siden båtene la inntil kai. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da kan vi konkludere med følgende. Norge har funnet opp 3 ting. Ostehøvelen, styrbord og babord. :lol:

Og bindersen!

 

(+ en god del nyvinninger innen olje- og offshoreindustrien, monodisperse kuler, Birkeland og Eides metode for kunstgjødselproduksjon, + + +)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Og bindersen!

(+ en god del nyvinninger innen olje- og offshoreindustrien, monodisperse kuler, Birkeland og Eides metode for kunstgjødselproduksjon, + + +)

......og HK-avgiften, brustadbua..... Når sant skal sies har vi mye å være stolte av. Eller? Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmm. Ombord hos oss er det motsatt evenR4U. Hvis jeg går etter klokkeregelen, noe jeg selvsagt gjør, blir det BABORD! Her trengs det en oppklaring fra høyt kompetent hold. :crazy:

 

Mvh Bern

Kan det komme av at Bern, i motsetning til de fleste andre, har klokken på høyre hånd.....?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det mye spennende og ikke minst lærerikt å lese i Handbog i Praktisk Sømandskap. Måling av hastighet

f.eks,

Opprinnelsen for ordet knop er jo som de fleste vet en referanse til knutene på en loggline. avstanden mellom knutene er en annen ting.

Linen er delt inn i 46 fot som er en 128 del av en kvartmil eller 5600fot En slik inndeling kalles en knop. Tiden tas med timeglass som er slik innstilt at sanden renner ned i en 128 del av en time nemlig 28 sekunder. En knop er altså samme delen av en kvartmil som 28 sekunder er av en time, løper det ut 4 knuter i løpet av 28 sekunder gjør skipet 4 knop i timen.

Logglinen er utrustet med en plate i enden som etter at den er kastet overbord står vertikalt i sjøen. For at man regner med at loggflyndren trekkes noe med skipet og ikke står rolig i sjøen gjøres hver knop 4fot kortere enn i beregningen det blir altså 42 fot = 7 favner mellom hver knute. For hver knop settes et merke med en knute for de første 7 favner 2 knuter for de neste osv..Det er naturligvis en løkke mellom hvert knute sett for å avmerke halve knop.

 

Gøy ikke sant!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...