Jump to content

Oljetrykkalarm på Mercruiser 1,7 diesel


Cocytus

Recommended Posts

Hei

 

Har en eldre Askeladden med en mercruiser 1,7 diesel. Fra 2001. Men skiftet stempler i 2013 (ikke i mitt eie)  Første tur i dag etter den ble satt på vannet. Da jeg ga pådrag på turtallet og hadde kjørt noen minutter begynte det å pipe litt i en alarm som jeg ikke viste hva var. Etterhvert var det kontinuerlig piping og oljedtrykklampen lyste. Jeg slagget av og etterhvert ga alarmen seg og jeg fikk lagt til en kai. 

Jeg sjekket selvfølgelig oljenivå før jeg dro og det var fint. Sjekket også etter jeg kom til kai og den hadde stått litt. Det var fint. Ingen lekkasje å se. (Men jeg må som regel etterfylle litt olje ila sommeren). Oljetrykkmåleren lå på rundt 40psi der den skal ligge når dette skjedde. 

 

Jeg la deretter fra kai og tuslet sakte hjem. Hver gang jeg prøvde å gi pådrag skjedde det samme igjen. Oljetrykket holdt seg på rundt 40.

 

Nå trenger jeg hjelp til å finne hva jeg skal gjøre. Hvorfor går alarmen når turtallet øker? Lyden i motoren var helt fint. Ikke noe slag eller ulyd. 

Jeg frykter egentlig at dette er slutten på motoren. Noen forslag? Må vel på verksted, men hvis det var en enkelt ting jeg kunne ordne først hadde det vært fint. 

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Går alarmen og  tenner lampen med en gang tenningen settes på ?

I min båt var ledningene ifb oljetrykk giver stokket om på av de som leverte mine Cummins 5.9 så fikk adrig alarm før jeg tilfeldigvis byttet om på dem selv.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...