Jump to content

Tips ved kjøp av tilhenger

Kappa

Recommended Posts

De fleste merkene bruker mye av det samme utstyret. Det viktigste er at den kan justeres til å passe båten din. Noen har tipp, mens andre ikke har det, feks. Noen har også selvjusterende vugge, mens andre må justeres manuelt. Bremser kan være kjekt å ha, men krever mer vedlikehold. Nå kan en jo også kjøre i 80 km/t med hengere uten bremser også. Vil du opp i 100 km/t må den godkjennes i henhold til Tempo 100 (fra mars i år). Da må den også på EU-kontroll annen hvert år etter at den passerer fire år (som på bil). Her er kanskje Tredal enklest å få godkjent? 

Tredal skiller seg fra mengden da den har spiralfjører og gassdempere (eller oljedempere - usikker). Dette gjør at man får mer behagelig kjøring på dårlig vei. Det er i hvert fall kjekt med lite vekt. Da blir ikke hengeren en "hoppetusse" bak bilen. Det er i hvert fall enorm forskjell mellom den minste Gaupenhengeren jeg hadde før og den "nye" (2011) Tredal-hengeren jeg har nå, som er i samme størrelse.

Ser du på brukt, sjekk bremser (om det er det på den) og hjullagere. Er hengeren brukt til å sette ut båt i saltvann, kan det jo ha blitt korrosjon på slike ting. Gamle hengere har gjerne også gamle dekk, så sjekk for sprekker. Og selvsagt, sjekk ledningsnett og lykter. Gummiruller på gamle hengere er også ofte i dårlig forfatning. Til slutt er det jo kjekt å sjekke vinsjen. Greit om den fungerer som den skal og! Billig, brukt henger kan fort bli dyrt det og. 

55 minutes ago, ko-stens said:

De fleste merkene bruker mye av det samme utstyret. Det viktigste er at den kan justeres til å passe båten din. Noen har tipp, mens andre ikke har det, feks. Noen har også selvjusterende vugge, mens andre må justeres manuelt. Bremser kan være kjekt å ha, men krever mer vedlikehold. Nå kan en jo også kjøre i 80 km/t med hengere uten bremser også. Vil du opp i 100 km/t må den godkjennes i henhold til Tempo 100 (fra mars i år). Da må den også på EU-kontroll annen hvert år etter at den passerer fire år (som på bil). Her er kanskje Tredal enklest å få godkjent? 

Tredal skiller seg fra mengden da den har spiralfjører og gassdempere (eller oljedempere - usikker). Dette gjør at man får mer behagelig kjøring på dårlig vei. Det er i hvert fall kjekt med lite vekt. Da blir ikke hengeren en "hoppetusse" bak bilen. Det er i hvert fall enorm forskjell mellom den minste Gaupenhengeren jeg hadde før og den "nye" (2011) Tredal-hengeren jeg har nå, som er i samme størrelse.

Ser du på brukt, sjekk bremser (om det er det på den) og hjullagere. Er hengeren brukt til å sette ut båt i saltvann, kan det jo ha blitt korrosjon på slike ting. Gamle hengere har gjerne også gamle dekk, så sjekk for sprekker. Og selvsagt, sjekk ledningsnett og lykter. Gummiruller på gamle hengere er også ofte i dårlig forfatning. Til slutt er det jo kjekt å sjekke vinsjen. Greit om den fungerer som den skal og! Billig, brukt henger kan fort bli dyrt det og. 

Hadde en liten Gaupen jeg kjøpte ny til sønnens båt 11-12 fot. Dette var en tung for størrelsen båt med sikkelig Vbunn. Hengeren var meget stabil og god å kjøre. skjønner ikke hvordan du hadde opplevd de som en hoppetusse! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 5 timer siden:

Hadde en liten Gaupen jeg kjøpte ny til sønnens båt 11-12 fot. Dette var en tung for størrelsen båt med sikkelig Vbunn. Hengeren var meget stabil og god å kjøre. skjønner ikke hvordan du hadde opplevd de som en hoppetusse! 

Det hadde sikkert med at båten var liten og lett. Det var en tifots jolle på kanskje maks 80 kilo pluss nokså lett motor. Da ble det nok litt i stiveste laget med tanke på demping på dårlig vei. Der føles Tredal-hengeren mer komfortabel. Har en lett alujolle med motor på der. Den veier ikke mer enn tifoteren, selv med større og tyngre motor. 

Har hatt Tredal båthenger tidligere, og var imponert over hvor mye bedre denne var etter bilen, sammenlignet med andre merker jeg har kjørt med. Syntes Tredal sine hengere har bra kvaliteter, og er i en egen klasse, men også prismessig.

Har selv en HSS til min Nordkapp som nok er litt snau med sine 1200kg totalvekt, men genial med at den har krybbe/vippe for å dra opp lett, og genial plassering av lys og skilt som gjør at man ikke må ta av noe eller vippe til siden. Det er også forsterkede og utvidede skjermer i metall som man kan stå på når man skal opp i båten. Skulle gjerne hatt boggi, men da er det til gjengjeld noe dritt å flytte på manuelt..

Kappa skrev for 15 timer siden:

Jeg må kjøpe en tilhenger til en 19 fots landstedsbåt. Trenger tips

For å få gode tips til hvilken henger som passer til din båt kan det være lurt å fortelle hvordan båt du har og hva den veier, om den er baktung (krever lengre henger), om den er planende eller har spiss bakende, hvordan kjølen er utformet osv, gjerne bilder, inkludert undersiden.

Skal hengeren brukes flere tusen km årlig til en tung båt eller er det snakk om 200 meter høst og vår i maks 30 km/t på privat vei?

Høyde kan være viktig begge veier. Lav henger betyr at du lettere kommer inn i garasjen og at det er enklere å klatre opp i båten. Mens noen kanskje ønsker god klaring under påhengsmotor/drev og vil ha høy henger.

Kanskje er det noen som har makan båt som kan komme med gode råd angående henger til akkurat denne båten. Jeg har selv 19 fots båt som jeg har henger til, men det er liten vits å forklare mye om hva som er viktig for denne båten hvis det er en het annen båt som skal oppå der mesteparten av infoen er irrelevant.

Hva slags steder er det du skal sjøsette, bratt eller slak rampe?

Hvor mye er du villig til å betale (dumt med gode tips til gode og nye hengere hvis det etterhvert viser seg du har kun 5000 kr tilgjengelig til hengerkjøp).

Har hatt båthenger med og uten vugge og skal aldri ha noe annet enn med... Har en Daskekladden 505 Excel med 100 hk og den er jo ganske tung i seg selv. På forrige hengeren var det er slit å dra den opp da båten satte seg helt på ende før den la seg ned på hengeren men med vugge er det lekende lett å dra opp. Av erfaring fra forrige hengeren kjøpte jeg ny henger med el.vinsj men etter noen år med el.vinsjen liggende i originaleske i garasjen solgte jeg den...

Har en Respo nå og den er fin å kjøre med. Passer på å aldri kjøre den lengre ut i sjøen enn til nedre felgkant og det sparer nok mye vedlikehold men ser at det som kan ruste ruster...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
48 minutes ago, SveinHa said:

Har hatt båthenger med og uten vugge og skal aldri ha noe annet enn med... Har en Daskekladden 505 Excel med 100 hk og den er jo ganske tung i seg selv. På forrige hengeren var det er slit å dra den opp da båten satte seg helt på ende før den la seg ned på hengeren men med vugge er det lekende lett å dra opp. Av erfaring fra forrige hengeren kjøpte jeg ny henger med el.vinsj men etter noen år med el.vinsjen liggende i originaleske i garasjen solgte jeg den...

Har en Respo nå og den er fin å kjøre med. Passer på å aldri kjøre den lengre ut i sjøen enn til nedre felgkant og det sparer nok mye vedlikehold men ser at det som kan ruste ruster...

Jeg har en Tysse henger både registrert og opplagshenger.  Den registrerte er meget solid og kvalitetsmessig bygget! meget bred og stabil. gode markeringslys.  Den har solide selvjusterende vugger med trillebårhjul på vuggene og ved siden av rullene. så båten ligger veldig stabilt og fint. veldig lett å få på hengerem. Den har også en solid 2 gears vinsj. savner ikke elvinsj.  Askeladden 585 med 115hk 175Kg. totalvekt litt over 1000Kg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvis du skal ha det beste velger du uten tvil Svela. 
Er nå på min 3 Svela og har alle 3 enda og noen av de ruller rundt 30 000 km i året både vinter og sommer. (driver med båt) Ingen hengere kan nærme seg kvaliteteten og ikke minst enkelheten å ta opp og sjøsette fra Svela. Grunnet gummihjulene ruller selv en 2 tonn båt av uten problem etter at den har stått lenge. Hengere med plasthjul sitter hjulene ofte seg og du drar på deg 2-3 prolapser ved å dytte den av. 

Har hatt de fleste merker, og ved aktivt og mye bruk er det kun Svela som holder uten at ting blir slarkete! 

Eneste problemet med svela, er at når du har hatt en er du dessverre fanget i svela verden da du aldri blir fornøyd med noe annet igjen. 

Jeg har hatt Svela i 12 år og er godt fornøyd, men prisene deres har blitt svært drøye. Hadde nok endt opp med en av "Svela kopiene" fra Respo eller BK hvis jeg skulle ha kjøpt ny henger nå. 

Jeg har en 2,6 tonns Svela, hadde for noen år siden tenkt å oppdatere til en 2,7 eller 3,5 tonns Svela fordi de nye modellene har dobbelt ramme. Men så knakk det bakre v-formede tverrstaget i sveisen på en nesten ny 3.5 tonns henger til en kamerat. Han har bare en 19' båt på hengeren så de kan umulig ha full kontroll på kvaliteten. Så da endte jeg opp med å beholde den gamle der sveisene over tid har bevist de er bra. 

Gaupen og Tysse synes jeg har dårlige løsninger for hvordan båtene hviler på hengerene. Foretrekker gummihjulene til Svela eller Brenderup sine superruller. 

Har kjøpt to nye hengere første var en 1200 kilo henger til 19 fot skjærgårdsjeep. Sjekket flere og fant ut at respo/hss var veldig bra. Solide skjermer til å stå på, og enkelt å vippe opp baklys.

kjøpte hss 1800 boggi da jeg byttet båt. Veldig fornøyd med den også. Skikkelig gangbru så

man kommer seg bak på hengeren også. God vugge har de også. Det gjør bruken mye enklere?

tredal og Svela er nok minst like bra, men koster en del mer.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

abbor skrev for 9 timer siden:

Jeg har hatt Svela i 12 år og er godt fornøyd, men prisene deres har blitt svært drøye. Hadde nok endt opp med en av "Svela kopiene" fra Respo eller BK hvis jeg skulle ha kjøpt ny henger nå. 

Jeg har en 2,6 tonns Svela, hadde for noen år siden tenkt å oppdatere til en 2,7 eller 3,5 tonns Svela fordi de nye modellene har dobbelt ramme. Men så knakk det bakre v-formede tverrstaget i sveisen på en nesten ny 3.5 tonns henger til en kamerat. Han har bare en 19' båt på hengeren så de kan umulig ha full kontroll på kvaliteten. Så da endte jeg opp med å beholde den gamle der sveisene over tid har bevist de er bra. 

Gaupen og Tysse synes jeg har dårlige løsninger for hvordan båtene hviler på hengerene. Foretrekker gummihjulene til Svela eller Brenderup sine superruller. 

Må begynne med å si at jeg er partisk da jeg representerer Svela. 

Vi hadde en levering av hengere der sveisen bak var dårlig som du beskriver. Dette var 7 stykk hengere av modellen B35XE som ble solgt ca 2013 og det var rett etter vi hadde skiftet leverandør. Så vidt jeg vet tok vi inn alle disse og lagde en forsterket sveis, men det kan selvsagt være mulig at det finnes henger med problemer jeg ikke kjenner til. Vet du hvilken modell vennen din hadde? For øvrig er det hyggelig med all skryt. Jeg kan også si meg enig i at hengerne er blitt kostbare, det skyldes mest at stålprisen har økt kraftig de siste årene. 

Det er en B35XE. Kompisen kjøpte båten brukt i 2012 med en Tysse henger, byttet først til B18X, så det kan ikke ha vært i 2013. Jeg kan spørre hvilken årsmodell B35XE hvor sveisen knakk er. Han oppdaget feilen dagen før han skulle traile til Østersjøen, så en annen kompis av oss utførte en "nødreperasjon", og etter det har ingenting mer blitt gjort. Han var i kontakt med Svela etter at feilen ble oppdaget, men hengeren befinner seg 300km unna Fredrikstad så han gadd vel ikke å kjøre dit. 

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Så vidt jeg vet tok vi inn alle disse og lagde en forsterket sveis,

Litt kjedelig å ha en helt ny Svelahenger som har blitt sveiset på da. Normalt er jo hengerrammene ferdig sveiset før hele ramma blir dyppet i galvaniseringsbadet. Sveising i ettertid må jo bare males over.

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Jeg kan også si meg enig i at hengerne er blitt kostbare, det skyldes mest at stålprisen har økt kraftig de siste årene. 

Men det gjelder jo for alle produsenter...

Tidligere så kostet de største Svela hengerne ca 10 tusen mer enn lignende fra Respo og BK, nå er forskjellen 20 til nesten 25 tusen mer. Svela hengerne er faktisk litt lettere enn Respo og BK så økte stålpriser kan ikke forklare de store prisøkningene på Svela. 

Min Tredal 19-1100 henger fra 2010 med vugge og tipp er fortsatt omtrent god som ny. Perfekt til min 18-foter.

Ser ut som de har tatt bort vuggen på dagens utgave. Dessuten har den færre støtteruller og kjølruller.

Men prisen er økt med 60-70% siden 2010... Jaja sånn går utviklingen.

Da er det jo greit om man finner en pent brukt isteden :saint:

Bilde av 2010-utgaven (ikke akkurat min)

tredal-19-1100-ivann.jpg.ea9dcb4a67f989e67429258f620299b6.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Komodo skrev for 12 timer siden:

Litt kjedelig å ha en helt ny Svelahenger som har blitt sveiset på da. Normalt er jo hengerrammene ferdig sveiset før hele ramma blir dyppet i galvaniseringsbadet. Sveising i ettertid må jo bare males over.

Men det gjelder jo for alle produsenter...

Vi skulle selvfølgelig helst vært foruten situasjonen, men dette var helt i starten at noen dårlige sveiser slapp igjennom kontrollen selv om leverandøren er aldri så ISO-sertifisert. Etter dette har vi ikke hatt noen tilsvarende problemer. 

Når det gjelder priser er jo stålprisen lik for alle, men uten å ha kjennskap til hvordan konkurrentene gjør sine innkjøp kan jeg tenke meg at det er lettere for et større selskap å presse leverandøren på pris en det er for et litet firma som oss. Det kan også være slik at noen har mer langsiktige innkjøpsavtaler, men dette vet jeg ikke noe om. Noen priser er nå så høye at vi i år har sluttet levere visse typer opplagsvogner da innkjøpsprisen har mer en doblet seg på to år og vi rett og slett ikke kan selge disse med fortjeneste. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...