Joltus Startet 8.Juni.2022 Del på Facebook Startet 8.Juni.2022 (redigert) Se vedlagt video. Det inntreffer når eg kommer opp mot 4000 omdreininger. Både i fri og i fart. https://photos.app.goo.gl/WdUiDLRzTbLGrNfF8 Noen som umiddelbart ser ka det er? Edit Hjemover nå virket den helt fint. Var en som nevnte fribryter. At sperren slår inn for den tror den er i fri? Redigert 8.Juni.2022 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 8.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2022 (redigert) Kan legge til at eg lure faktisk på om den trimmet ned motoren litt når det skjedde også. Mener hvertfall bestemt at eg hadde høyere trim rett før.... I fri så er visst dette helt normal oppførsel, men i drift har det aldri skjedd noe lignende. Så nærliggende å tro at det kan ha noe med den bryteren å gjøre....? Redigert 8.Juni.2022 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 8.Juni.2022 Del på Facebook Svart 8.Juni.2022 (redigert) Trudde ikke du skulle få den så mye over 3200omd i fri/neutral. Turtall sperren skal slå inn då. Men er den akkurat lik i fart? Neutral switch burde vel gitt feilkode? Det gjorde min vertfall. edit tillegg: Når eg hadde problem med neutral switch, så ville hadde an ikke starte. Start sto ikke inn og feilkode kom opp ‘ shift control not working properly’ Redigert 8.Juni.2022 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Joltus Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Litt mer testing. Det er under akselerasjon den jukser. Var nok bare tilfeldig i går. Noen ganger er det null tull, andre ganger stuker det... Har nå bytta bensin filter. Ble nevnt mulighet for vann i bensin, men vil tro den hadde gått dårlig på tomgang også da. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Hvordan går den på full spiker? Når du Wot turtallet du har hatt før? eller mangler den litt? Eg heller mot enten coiler eller bensintrykk (har skiftet høytrykkspumpe på min) Eg har coiler liggende til å teste med, har og måleutstyr for bensintrykk. Så bare si ifra vis du vil ha litt feilsøkingshjelp😉 Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Joltus Svart 9.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Supert. Nå reiser eg i sjøen, og deretter ferie så får ta en raincheck etter sommeren? Har ikke hatt maks på den. Har ikke turt i tilfelle den får hikke på sykt høyt turtall. Tror bestemt at den hoppet ned på trimmen hvertfall to av gangene så er mye krefter i sving når den plutselig struper for så å dra på igjen 🙈 Men ser ikke bort fra at vi preikes en gang etter sommeren! 🤩 Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 Det kan vi gjøre. Bare i hyle ut når det ev. passer👌 Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Mort1 Svart 9.Juni.2022 Del på Facebook Svart 9.Juni.2022 En kompis hadde et lignende problem på en Verado 150 06mod. Det var da FSM som var problemet. FuelSupplyModule. Han handlet ny hos Ravns Garage. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 Stemmer. Der har du og en ting ja..... Det er jo en klassiker 🤔 Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 10.Juni.2022 Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 I FSM ligger liftpumpe og høytrykkspumpe😉 Derfor eg sier ein må sjekke bensintrykk. Høytrykkspumpa er Walbro GSS340, ei 255l/t pumpe. Som vil si at den pumper 255l/t alltid, selv om motoren på WOT makser på 100-115l/t. FSM tar eit volum på ca.0,6l som blir pumpet rundt å rundt gjennom bensintrykksregulatoren. Sier seg nesten selv at her blir der varmeutvikling (derfor er FSM vannkjølt) og at høytrykkspumpa ikke har det ‘beste livet’ oppi der😉 Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
steyr t Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 Denne feilen er typisk coilene på disse motorene. Mener å huske at det er en servicebulletin på dette. Start med å bytte alle coiler,eller hvis du har god tid :se på plugger,se hos hvilken sylinder feilen er og kryssbytt coiler for å se at den flytter seg.Det er helt typisk at de virker fint opp til 4000rpm ,og begynner å jukse over det. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 Ja her har sommeren gått fort! Tenkte som du skriver å sjekke en og en sylinder. Er det bare å ha motor på Tomgang og ta en for å høre? Sitér dette innlegget Link to post
N-D-780 Svart 27.August.2022 Del på Facebook Svart 27.August.2022 Som @Bergsholmen skriver er det nok enten colier eller bensintilføfsel som er utfordringen. Har akkurat startet å se på en Verado 225 HK med samme problem som du beskriver @Joltus. Vi tenker at vi først bytter alle coiler ( har en motor vi kan flytte over for å teste) , og om det ikke hjelper, så blir det nok å sjekke bensintrykke, og eventuelt åpne FSM'en og sjekke det som er inne i den (Høytrykkspumpe, lavtrykkspumpe, flottør, trykk regulator). Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.August.2022 Del på Facebook Svart 27.August.2022 Fungerer trim/tilt indikasjon normalt? Hvis den ikke virker, så vil den kutte over ca 4000, da den tror den er tilta opp. Litt rundt dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 28.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2022 Ja den tilter normalt og indikerer tilt. Men har jo ikke kalibrert den da. har forøvrig reagert litt på lyd når eg trimmer motoren litt opp. Og tenkt tanken. Men hvordan justerer man evt tilt sensoren? det som er litt viktig sånn forøvrig er at eg kan ligge over 4000 omdr det går fint. Men akselerasjon fører til fusk hvis eg er for hard. Og eg syns den er litt tørst i år. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 29.August.2022 Del på Facebook Svart 29.August.2022 (redigert) @JoltusSamme som min gjorde, min og var tørstere når pumpa var slitt. Du har akkurat samme symptomer som meg. Kan være pumpa ev. den lille slangen inni FSM som går til trykkregulatoren (justerer opp bensintrykk ved ladetrykk) Det også ein kjent feilkilde på disse. Har som nevnt tidligere utstyr til å måle bensintrykket hjemme, samt eit sett med nye coiler. Redigert 29.August.2022 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
N-D-780 Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 N-D-780 skrev On 27.8.2022 at 8.45: Som @Bergsholmen skriver er det nok enten colier eller bensintilføfsel som er utfordringen. Har akkurat startet å se på en Verado 225 HK med samme problem som du beskriver @Joltus. Vi tenker at vi først bytter alle coiler ( har en motor vi kan flytte over for å teste) , og om det ikke hjelper, så blir det nok å sjekke bensintrykke, og eventuelt åpne FSM'en og sjekke det som er inne i den (Høytrykkspumpe, lavtrykkspumpe, flottør, trykk regulator). Fyi @Joltus, har nå sjekket den motoren vi holdt på med, og det var en ødelagt coil som var feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 19.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2022 Kjørte tomgang og koblet av en og en coil. Turtallet falt markant på alle 6. Så de virker tilsynelatende. Gjorde de det på den dere fant en feil på N-D-780? Sitér dette innlegget Link to post
N-D-780 Svart 19.September.2022 Del på Facebook Svart 19.September.2022 @JoltusVi startet med å sjekke tennpluggene, hvor det viste seg at nederste tennpluggen var mer fuktig/ så anderledes ut enn de andre. Så slik sett var det enkelt å starte med å bytte den tilhørende colien, noe som det også viste seg å løse problemet. Om vi ikke så noe markant forskjell på pluggene var planen å ta de 4 coilene vi hadde ekstra og bytte ut 4 av 6 coiler. Var det fortsatt feil var planen og bytte de to gjenværende med to av de fire vi hadde fjernet. På den måten kunne vi i hvertfall identifisere om det var minst en coil som var dårlig. Iom at vi fant rett coil med å se på pluggene så gjorde vi ikke mer enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
N-D-780 Svart 19.September.2022 Del på Facebook Svart 19.September.2022 (redigert) Kan være greit å få motoren opp i turtall da den ikke alltid feiler på tomgang, så ta en kjøretur for hver coil du bytter ut med en frisk en. Redigert 19.September.2022 av N-D-780 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 20.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2022 Takk for gode tips! Bergsholm kommer hit i morgen med friskt mot og god plan! Utrolig snilt gjort! Så får vi se hva han kan finne ut av 🤩 Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 29.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2022 (redigert) Da har eg fått båten opp. Plukket fsm i fra hverandre og mest sannsynlig funnet årsaken til problemene.... Filteret på trykkregulatoren. Tett som ei potte. Nå settes båten bort til våren. Så får vi se hvordan ting oppfører seg da! Takk til bergsholmen. Enormt kunnskapsrik på disse motorene! Redigert 29.Oktober.2022 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
N-D-780 Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Takk for at du deler @Joltus. Veldig nyttig informasjon til oss andre👍 Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Billigere enn å kjøpe ny fsm 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Symptomene @Joltus hadde var fjusking på turtall over 4500 og ikke minst høyere bensinforbruk. Vi sjekket først coiler og bensintrykk (sammenlignet bensintrykk med min Verado). Bensintrykket hos Joltus var ein del høyere en min. Så motoren hans ‘druknet’ antageligvis på høyt turtall. Dette grunnet overnevnte tett filter på trykkregulatoren. Verado normal ha bensintrykk: Ved tenning på: 3,5 bar (litt synkende etter noen sekund) På tomgang: 3-3,2 bar (vakuum i insugsystemet) Under belastning: Over 3,5 bar i takt med ladetrykk (altså 4 bar ved 0,5 bar ladetrykk) Max ladetrykk variere litt etter hk på motoren. Joltus sin fjusket når bensintrykket kom over 4,4-4,5 bar. Dette var bare litt ekstra oppklaring, kjekt å hjelpe Joltus med motoren hans og få litt ekstra lærdom på disse motorene sjøl😊 Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.