Jump to content

Mercury verado fusker på høyt turtall


Joltus

Recommended Posts

Svart (redigert)

Kan legge til at eg lure faktisk på om den trimmet ned motoren litt når det skjedde også. Mener hvertfall bestemt at eg hadde høyere trim rett før.... 

 

I fri så er visst dette helt normal oppførsel, men i drift har det aldri skjedd noe lignende. Så nærliggende å tro at det kan ha noe med den bryteren å gjøre....? 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Trudde ikke du skulle få den så mye over 3200omd i fri/neutral. Turtall sperren skal slå inn då.

Men er den akkurat lik i fart?

Neutral switch burde vel gitt feilkode?

Det gjorde min vertfall.

 

edit tillegg:

Når eg hadde problem med neutral  switch, så ville hadde an ikke starte. Start sto ikke inn og feilkode kom opp ‘ shift control not working properly’

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Hvordan går den på full spiker?

Når du Wot turtallet du har hatt før?

eller mangler den litt?

 

Eg heller mot enten coiler eller bensintrykk (har skiftet høytrykkspumpe på min)

 

Eg har coiler liggende til å teste med, har og måleutstyr for bensintrykk.

Så bare si ifra vis du vil ha litt feilsøkingshjelp😉

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Supert. Nå reiser eg i sjøen, og deretter ferie så får ta en raincheck etter sommeren? 

 

Har ikke hatt maks på den. Har ikke turt i tilfelle den får hikke på sykt høyt turtall. 

 

Tror bestemt at den hoppet ned på trimmen hvertfall to av gangene så er mye krefter i sving når den plutselig struper for så å dra på igjen 🙈

 

Men ser ikke bort fra at vi preikes en gang etter sommeren! 🤩

 

 

Link to post

Det kan vi gjøre.

Bare i hyle ut når det ev. passer👌

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

I FSM ligger liftpumpe og høytrykkspumpe😉

Derfor eg sier ein må sjekke bensintrykk.

 

Høytrykkspumpa er Walbro GSS340, ei 255l/t pumpe. 
Som vil si at den pumper 255l/t alltid, selv om motoren på WOT makser på 100-115l/t.

FSM tar eit volum på ca.0,6l som blir pumpet rundt å rundt gjennom bensintrykksregulatoren.

Sier seg nesten selv at her blir der varmeutvikling (derfor er FSM vannkjølt) og at høytrykkspumpa ikke har det ‘beste livet’ oppi der😉

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Denne feilen er typisk coilene på disse motorene. Mener å huske at det er en servicebulletin på dette.

Start med å bytte alle coiler,eller hvis du har god tid :se på plugger,se hos hvilken sylinder feilen er og kryssbytt coiler for å se at den flytter seg.Det er helt typisk at de virker fint opp til 4000rpm ,og begynner å jukse over det.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Som @Bergsholmen skriver er det nok enten colier eller bensintilføfsel som er utfordringen. Har akkurat startet å se på en Verado 225 HK med samme problem som du beskriver @Joltus. Vi tenker at vi først bytter alle coiler ( har en motor vi kan flytte over for å teste) , og om det ikke hjelper, så blir det nok å sjekke bensintrykke, og eventuelt åpne FSM'en og sjekke det som er inne i den (Høytrykkspumpe, lavtrykkspumpe, flottør, trykk regulator).

Link to post

Ja den tilter normalt og indikerer tilt. Men har jo ikke kalibrert den da. 
 

har forøvrig reagert litt på lyd når eg trimmer motoren litt opp. Og tenkt tanken. Men hvordan justerer man evt tilt sensoren? 
 

det som er litt viktig sånn forøvrig er at eg kan ligge over 4000 omdr det går fint. Men akselerasjon fører til fusk hvis eg er for hard. Og eg syns den er litt tørst i år. 

Link to post

@JoltusSamme som min gjorde, min og var tørstere når pumpa var slitt.

Du har akkurat samme symptomer som meg.

 

Kan være pumpa ev. den lille slangen inni FSM som går til trykkregulatoren (justerer opp bensintrykk ved ladetrykk)

Det også ein kjent feilkilde på disse.

 

Har som nevnt tidligere utstyr til å måle bensintrykket hjemme, samt eit sett med nye coiler.

 

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 2 uker senere...
N-D-780 skrev On 27.8.2022 at 8.45:

Som @Bergsholmen skriver er det nok enten colier eller bensintilføfsel som er utfordringen. Har akkurat startet å se på en Verado 225 HK med samme problem som du beskriver @Joltus. Vi tenker at vi først bytter alle coiler ( har en motor vi kan flytte over for å teste) , og om det ikke hjelper, så blir det nok å sjekke bensintrykke, og eventuelt åpne FSM'en og sjekke det som er inne i den (Høytrykkspumpe, lavtrykkspumpe, flottør, trykk regulator).

Fyi @Joltus, har nå sjekket den motoren vi holdt på med, og det var en ødelagt coil som var feilen.

Link to post
  • 2 uker senere...

@JoltusVi startet med å sjekke tennpluggene, hvor det viste seg at nederste tennpluggen var mer fuktig/ så anderledes ut enn de andre. Så slik sett var det enkelt å starte med å bytte den tilhørende colien, noe som det også viste seg å løse problemet.

Om vi ikke så noe markant forskjell på pluggene var planen å ta de 4 coilene vi hadde ekstra og bytte ut 4 av 6 coiler. Var det fortsatt feil var planen og bytte de to gjenværende med to av de fire vi hadde fjernet. På den måten kunne vi i hvertfall identifisere om det var minst en coil som var dårlig.

Iom at vi fant rett coil med å se på pluggene så gjorde vi ikke mer enn dette.

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Da har eg fått båten opp. Plukket fsm i fra hverandre og mest sannsynlig funnet årsaken til problemene.... 

 

Filteret på trykkregulatoren. Tett som ei potte. Nå settes båten bort til våren. Så får vi se hvordan ting oppfører seg da! 

Takk til bergsholmen. Enormt kunnskapsrik på disse motorene! 

IMG_20221029_123302_01 (1).jpg

IMG_20221029_121316.jpg

IMG_20221029_125001_01.jpg

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Symptomene @Joltus hadde var fjusking på turtall over 4500 og ikke minst høyere bensinforbruk.

 

Vi sjekket først coiler og bensintrykk (sammenlignet bensintrykk med min Verado).

Bensintrykket hos Joltus var ein del høyere en min. Så motoren hans ‘druknet’ antageligvis på høyt turtall.

Dette grunnet overnevnte tett filter på trykkregulatoren.

 

Verado normal ha bensintrykk:

Ved tenning på: 3,5 bar (litt synkende etter noen sekund)

På tomgang: 3-3,2 bar (vakuum i insugsystemet)

Under belastning: Over 3,5 bar i takt med ladetrykk (altså 4 bar ved 0,5 bar ladetrykk)

Max ladetrykk variere litt etter hk på motoren. 

 

Joltus sin fjusket når bensintrykket kom over 4,4-4,5 bar.

 

Dette var bare litt ekstra oppklaring, kjekt å hjelpe Joltus med motoren hans og få litt ekstra lærdom på disse motorene sjøl😊

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...