Jump to content

Mercury verado fusker på høyt turtall

Joltus

Recommended Posts

Ja hadde det bare virket ?

Sjøsatte i dag. Same same but different. 

Først begynte den å jukse og vibrere på 2000rpm. Så ble den gradvis bedre. Var oppe i 5000.

Så hadde eg en pause før kidsa skulle være med på tur. Da jukset den allerede på vei ut av havna. Men dette og ble bedre. Og så samme oppførsel. Kom litt over 5000rpm på det meste. Men da er den ustabil. 

Hvis eg gir gass så jukser den, tar eg da litt av på turtallet så kommer den plutselig litt høyere enn før pådraget uten å jukse. 

Crap. Var litt nedtur dette ?

Vært et par turer nå. Den oppfører seg snodig. 

Tur nr 2 så jukset den på 1000rpm ut av havna. Kom seg fort og det er ingen problem å ligge å cruise i 3000-4500rpm. Under sterk akselerasjon merker eg litt juksing av og til,men kommer raskt opp i fart. 

Syns fortsatt den er litt tørst, men ikke i nærheten sånn det var i fjor. 

Virket fortsatt som den ikke får nok suppe/for mye suppe når det trengs ekstra. Under sterk aks eller høgt turtall. 

Heller jo fortsatt mot fsm.... Vi hadde jo oppe alle tennplugger i fjor, såg fine ut. Og disse coilene prøvde vi 6 nye. Ingen effekt. 

Vurderer nå å bypasse grovfilteret mitt for å se om det kan være med å lage trøbbel. Det ble byttet i fjor når trøbbelet begynte,men hvis f. Eks løftepumpa sliter litt? 

Er på tynn is og tar imot tips ?

Jeg oppfatter at du har så mange ulike oppførsler at det er vanskelig å tro det er noe annet enn bensin. Alt som har med bensin er "analogt" og kan få ulike konsekvenser og oppførsel. Mens de fleste komponenter som har med tenning er relativt binære så det er enten/eller (joa det er unntak, men det mest sannsynlige...)

En ting jeg ikke helt forstår - du mener å ha filter på bensinen? Men har skit inne i et filter inne i motoren. Og det filteret som har skit i seg er en enkel sil - ikke noe mikron  finfilter.

Slik at mikron skit kan sitte i innsprøytningsdyser, pumper og annet i hele motoren. Er det rart den sliter.

Hvor kommer skiten fra (tanken) og har du renset ALT fra å bytte påfyllingsrøret, rense tanken, slangen ut til motor, filtre etc etc?

Riktignok har du problemer som endrer seg - det tyder på at skiten er litt på tur i systemet og stadig skifter på hvor det tetter seg og påvirker motoren.

Jeg ville begynt med tanken og alt inn til motor. Tøm tanken, vask og rens den. Og skift slanger. Det er få biter og lett å få til. Og monter et nytt eksternt filter med maks 10 mikron og som tar ut emulgert vann (E10).

Så er det motoren!

Snodige greier, men høres fortsatt bensin relatert ut? 

Vi skulle nok målt bensintrykket ein gang til, for å sjekke om det er stabilt. 
Det kan vertfall eliminere noen feil, kan jo være at høytrykkspumpa er litt sliten etter å ha gått med høyt trykk over tid?

Fint at eg har ei ny liggende i skuffen?

Vet ikke om du @Joltus har sendt melding til meg.. Men har fått nytt telefonnr?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

• 3 uker senere...

Løste seg dette! Glemt å oppdatere i ekstasen over at det funker. 

Målte bensintrykket, nå regulerte det, men var litt lavt. Pluss at trykket falt etter at pumpa hadde bygget opp trykket ved tenning. 

Byttet hp pumpa. Testet med kun tenningen på og da holdt den trykket. 

Sjøsatte og tok prøvetur. Trykk såg fint ut og regulerte slik som forventet. 

Men fortsatt var det juks i høyt turtall. Men bedring... 

Så ser vi at på tomgang varierer turtallet litt. Og eg har merket av og til på rolig gange at turtallet dropper. Så vi testet å koble fra en og en plug. Oppførte seg som forventet. Men heldigvis hadde bergsholmen noen plugger han visste fungerte. Og voila. 

Im back! 

alfaalfa skrev On 20.4.2023 at 9.43:

En ting jeg ikke helt forstår - du mener å ha filter på bensinen? Men har skit inne i et filter inne i motoren. Og det filteret som har skit i seg er en enkel sil - ikke noe mikron  finfilter.

Såg ikke svaret ditt sist eg var inne. Beklager null respons. 

Men skiten i det lille filteret: Tja... Har nok bygget seg opp over tid. Motoren er 2006 modell og hadde kun motorfilterene før eg kjøpte den. Hvor skiten kommer fra vet eg ikke. Men når vi tok det opp etter noen timers kjøring etter sjøsetting var det ikke antydning. 

Og hvem vet, kan økt metanol ha noe å si på pakninger etc rundt om? Eg vet ikke, men store mengder skit er det ikke i systemet, og heldigvis var det noe annet som var problemet til syvende og sist ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...