Jump to content

30 fots cabincruiser helt under vann, hva bør gjøres?


Haugskog

Recommended Posts

Jeg hadde et uhell som gjorde at min båt 30 fots cabincruiser tok inn mye vann, men den ble reddet ved hjelp av pumper fra brannvesenet. Dette er nå en forsikringssak, men jeg lurer på hvilke skader som kan ha kommet på fartøyet og hva jeg bør gjøre. Gir var helt under vann, motor halvveis. Baugtruster kortsluttet og var helt under vann. Ankervinsj står og ingenting virker. Jeg har fått ut vannet, men er redd for hva som kan være skadet. Koblingene på batteriene er brent. Det er heldigvis ferskvann, men likevel. Jeg har ikke lyst til å ha noen problemer i sommer, så veldig glad om noen kan hjelpe meg hvordan jeg skal gå frem for takstmann og hva jeg bør gjøre selv for å begrense skader. 

Link to post

Du kan jo først og fremst bare glemme årets båtsesong. Dette kommer til å ta tid. Det første som gjelder er å få berammet en takst, noe som må tas i dialog med forsikringsselskapet.

 

Og husk, få det på papir før du setter i gang med noe som helst at skaden faller under forsikringsdekning, at forsikringsselskapet aksepterer reparasjonsverksted eller evt. peker ut dette og sist men ikke minst at forsikringsselskapet rekvirerer og gjør opp alt som verkstedet foretar seg og har kontinuerlig dialog med verksted hele veien. Ikke rekvirer en eneste ting selv, det kan du risikere å bli ansvarliggjort for.

 

Styr også langt unna noen oppgjørsforslag som innebærer at du skal gjøre opp økonomisk med verkstedet i første omgang og så (eventuelt) få tilbake fra forsikringsselskapet. Det kan koste deg mye styr i ettertid og det fins profilerte selskaper innenfor norsk båtforsikring som opptrer som rene svindlere i skadeoppgjør der de har alliert seg med takstmenn som sørger for at svært lite faller innenfor skadedekning.

 

I hovedsak gjelder dette meglerforetak som representerer utenlandske forsikringsselskaper. De norske selskapene holder i hovedsak en seriøs linje.

Link to post

Jeg ville sjekket motoroljen for vann, evt pumpet ut alt og fylt på ny olje. Deretter sjekket drivstofftank for vann. Så demontert startmotor og tørket den i noen timer på 50 grader i stekeovnen. Deretter ville jeg ha startet opp og latt motoren gått seg varm. Giret bør også tømmes for olje og vann og påfylles ny olje. Utover dette ville jeg ikke ha gjort annet enn å ta ut alt av tekstiler og latt alt tørke opp. Men gjør nå tingene i samråd med takstmann da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Haugskog skrev 1 minutt siden:

Jeg er jo redd for at jeg kan komme svært dårlig ut av det erstatningsmessig. 

 

Da er det desto viktigere å berge så mye du kan selv. Dvs hvis du mistenker at du er underforsikret. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Haugskog skrev 1 minutt siden:

Takk for flott tilbakemelding, dette skal jeg ta med meg. Jeg er jo redd for at jeg kan komme svært dårlig ut av det erstatningsmessig. 

Har du kaskoforsikring og hva skyldes vanninntrengingen?

 

Er det slik at det kan være tvil om at en eventuell kaskoforsikring vil dekke skaden?

Link to post

Forsikringsselskapet kan betale greit om du setter i gang skadebegrensing, hør med takstmannen. Om det er sikkert at det er en forsikringssak er det jo det enkleste å la de styre med hele greiene...

 

Da min skjærgårdsjeep gikk ned i uvær for noen år siden gikk jeg i gang med demontering og konservering av motoren allerede før takstmannen kom, dokumenterte med bilder og kvitteringer, fikk greit betalt for jobben men det viktigste for meg var å berge 100hk 2-takteren for den er ikke lett å få tak i erstatning for...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

det verste som kan skje med en båtmotor er om den kommer under vann og så blir tatt opp og deretter ikke umiddelbart blir konservert.

Det er faktisk bedre å la motoren ligge under vann et par dager ekstra enn å ta den opp og så ikke konservere den med én gang. Du må kjøre på med wd40 inn i tennplugghull og alle mulige andre åpninger - ikke spar på sakene. Tøm forgassere for vann/bensin. Er det mulighet for vann i bensinslanger, flush de også. Dra så motoren rundt med tennplugger ute mens du sprøyter wd40 (water displacer 40, om du lurer på hva det står for) inn i luftinntaket. Hvis diesel - jeg aner ikke hvordan en dieselmotor er satt sammen (den har vel ikke tennplugger for eksempel), så her er det kanskje en annen måte å gjøre det....

Er det 4takter bytt motorolje - gjerne både før og etter prosessen. Girolje også.

Deretter er det om å gjøre å få kjørt den varm. skikkelig varm. Gradvis oppvarming så bånn gass så lenge du orker. Når dette skjedde med min kjørte jeg omtrent bånn pinne i 3 timer etterpå for å være sikker.

Jo tidligere du får gjort dette jo bedre, men det viktigste er å få inn den rustløseren så fort som overhodet mulig - om du får start på den eller ikke er ikke like farlig. Har du fått inn godt med wd40 tåler den nok å ligge noen dager til verksted får sett på den.

-----

Jeg vet at forsikringsselskap ofte vil at man ikke skal begynne å utbedre skader selv, og det er greit, men dette er snakk om skadebegrensing - ikke reparasjon. Motoren din blir mer ødelagt jo lenger den står og dette ikke er gjort.


Hvis du vet at motoren ikke var langt nok under vann til at det kan ha kommet vann inn i den kan du selvfølgelig la være å gjøre dette. Men på motoren min var dette forskjellen på ny motor og 1 verkstedtime+nye tennplugger... (jeg fikk ikke start på den selv og leverte den inn, da jeg måtte hjem og hadde ikke mer tid å bruke på å få liv i den der og da)

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

@AMelbye, dette er en diesel. En Volvo Penta D4 2010 modell.

 

@Haugskog, så kjedelig å høre at båten har vært delvis under. Har forsikringsselskapet startet med noen redning av motoren? (Forhåpentligvis har ikke motoren tatt inn vann. )

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Haugskog skrev for 17 timer siden:

Jeg har kaskodekning. Vanninntrengingen skyldes sprekk i sjøvannsfilteret. Forsikringsselskapet har skrevet at de i dekker skaden. Motor er en Volvo Penta D4 2010 modell. Båten er 1990 modell

 

Da har du et godt utgangspunkt. Ta videre dialog med takstmann.

Link to post

 

Haugskog skrev for 17 timer siden:

Båten er 1990 modell

Du har fremdeles ikke sagt noe om hva slags båt dette er og hvordan den er bygget. 

 

Lurer også litt på overskriften din i forhold til dette

Haugskog skrev for 18 timer siden:

Gir var helt under vann, motor halvveis.

Hvordan kan båten ha vært helt under vann, men motoren bare halvveis under? Ser ikke helt for meg den situasjonen. Det jeg tenker på nå er andre skader enn de tekniske. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...