Jump to content

Badeplattform kan man da lage selv....


vikers

Recommended Posts

Har jo denne Furuholmen som jeg pusler litt med nå i vinter, og vil gjerne ha badeplattform/dreggkasse på denne til sommeren. Jeg synes liksom ikke de ferdigkjøpte snekkeplattformene er fine, og vil gjerne ha noe som ikke alle har.

 

Hva synes dere om dette forsøket? Det skal sies at bordene bare er maler, og ikke ferdig tilpasset.

Har her tenkt å lage en "ribbevegg" et stykke opp på båtsiden (trygt for datter på 3 å være der), samt lage støtter som går forover inn på skroget. Bør jeg ha kuttet av rett i bak-kant, slik at den kommer i 90 grader på kjølen?

 

Treverket er forøvrig sibirsk lerk, som sies skal tåle sjøvannet godt. Oljes og mahognybeises/lakkes med sklisikkert stoff.

Bilde

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke la den fremre kanten følge skrogformen, slik at plattformen ligger helt inntil skroget? Da hadde du sluppet ribbeveggen, samt unngått at plattformen blir seende ut som en tilhenger bak båten...

 

Ellers tror jeg at jeg ville ha satset på å bruke materialer som tåler å stå ubehandlet, da lakking eller oljing gjør plattformen glatt og sannsynlig vil flasse/slites såpass at den uansett må lakkes om hvert år.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har laget badeplattform sjøl, i furu, faktisk. Impregnert sådan. Deretter er materialene beiset i en teak lignende farge, og mettet med Benar olje. De første rundene tynnet med white spirit. Dette har nå holdt fint i 3 sesonger, gir det hele bare et nytt strøk Benar olje før sjøsetting om våren. Bruker den matte olja. Ikke er det særlig glatt, og det ser veldig ok ut.

Link to post
Share on other sites

Har laget badeplattform sjøl, i furu, faktisk. Impregnert sådan. Deretter er materialene beiset i en teak lignende farge, og mettet med Benar olje.

Har du bilder av denne? Hadde vært greit med litt inspirasjon, da jeg kunne tenkt meg en plattform selv...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke la den fremre kanten følge skrogformen, slik at plattformen ligger helt inntil skroget? Da hadde du sluppet ribbeveggen, samt unngått at plattformen blir seende ut som en tilhenger bak båten...

 

Ellers tror jeg at jeg ville ha satset på å bruke materialer som tåler å stå ubehandlet, da lakking eller oljing gjør plattformen glatt og sannsynlig vil flasse/slites såpass at den uansett må lakkes om hvert år.

Tror kanskje jeg forklarte noe dårlig. Jeg skal altså ha to slike som ligger inntil skroget på hver sin side fra akterenden og fremover langs skroget - med stige imellom. Har såvidt prøvd den ene inntil båten nå, og det ser ikke så galt ut tror jeg. Muligens burde den fremste "kortenden" vært 90 grader på kjølen for å ikke ha motsatte rundeformer (plattformen og skroget)?

 

Piccasso-tegning. :)

 

Bilde

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har vist den fram før, prøver om den gamle linken fortsatt virker... https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4271/Badeplattform_2.jpg

 

Fargen i bildet er litt feil; plattformen er rødere :smiley:

 

Denne var jo flott!

 

Men denne type vil ikke virke for meg, da min er mye spissere i hekken en din. :lol:

 

Skroget mitt en også mye mer "skrånende innover, derfor ribbevegg - ikke bare for sikkerhet, men tror det kan bli en fin detalj.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ville det ikke vært en fordel å forlenge badeplattformene litt bakover slik at de stikker ut et stykke (f.eks. 10cm) bak stigen? Lettere å komme seg opp og ned da... Om de er buet bak burde ikke være noe problem. Bare pass på at de ikke stikker for mye ut på sidene... Lite kjekt når plattformen kommer under lastebildekkene på kaien samtidig som en halvplaner passerer :headbang::headbang: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville det ikke vært en fordel å forlenge badeplattformene litt bakover slik at de stikker ut et stykke (f.eks. 10cm) bak stigen? Lettere å komme seg opp og ned da... Om de er buet bak burde ikke være noe problem. Bare pass på at de ikke stikker for mye ut på sidene... Lite kjekt når plattformen kommer under lastebildekkene på kaien samtidig som en halvplaner passerer :headbang::headbang: .

Noe på utsiden av stigen vil de komme, så jeg lager dem slik som jeg er igang med, men jeg er noe usikker på om de skal være runde også i enden mot fronten. Lager malene med tynne lister nå og monterer, så ser jeg bedre helheten.

 

Vil nok olje/beise/lakke for å få finishen, og pusser/lakker gladelig hvert år. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har planer om å lage en til Goldfishen, og jeg planlegger å lage den slik at den gir nødvendig støtte/bæring for Zodiacen. Ser for meg en leddet stige formet som en omvendt "L" som dras opp med stroppene som holder Zodiacen.

Jeg har aluminiumssveis så jeg vurderer å lage den i sjøvannsbestandig aluminium.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...